Långdistansförhållande?
oj vad synd att din familj väljer att hata.
hur kommer det sig? är de rasister?
vilket land rör det sig om?
jag o min sambo var i långdistansförhållande innan vi flyttade ihop här hos mig.
då han kommer från ett annat eu-land behövdes ingen kontakt med migrationsverket, däremot var det ändå rätt krångligt med folkbokföring hos skatteverket. de har en slags "moment 22"-regel angående samboskap/registrera sig som partners som grund för uppehälle i sverige. en kan bara göra detta om en har dokumentation på att en har bott ihop tillsammans i ett annat land innan han flyttar hit.. spelar ingen roll om man så är gifta och har barn tillsammans.
det lättaste är om han får anställning här eller går en utbildning här, då får han folkbokföra sig direkt. eller om du har tillräckligt hög inkomst/samlat kapital att du kan bli hans garantperson.
det var det byråkratiska...
att flytta ihop från olika länder är svårt men värt det :) jag tyckte det var en såå stor påfrestning med långdistans (även om det har många riktigt nice fördelar också) så i vårt fall flyttade vi ihop rätt snart.
reser ni mycket till varandra?
nästa gång han är här, introducera honom till familjen? tror du att de kommer öpoet vara hatiska mot honom i person om han sitter vid samma middagsbord som er? det har jag svårt att tro..