• Rumpkulla

Meny till familjevänlig 80-talsfest?

Om ni tänker 80- tal, mat, kalas där släkt och vänner samlas, både vuxna och barn 0-15 år.

Sedan tänker ni lite mer på den maten och tänker helt bort mjölkprotein, soja, ärt och baljväxter, nötter, ägg, fisk, skaldjur, vete, havre, råg och korn.

Vad för slags meny ser ni framför er då?

En ananas och fläskfilé?

Behöver lite hjälp och inspiration för det står helt stilla

• Svar på tråden Meny till familjevänlig 80-talsfest?
  • ostpaj

På 80-talet blev det populärt med frukt i maten. Så ananas och kassler i ugn, fyllda paprikor, kanske?

Tänk frukt!

• ostpaj

Kyckling med äpple och kikärtsröra. Ugnsbakad falukorv (med äpple). Flygande Jacob (utan nötter. Kanske går att servera vid sidan av?)

Smördegsinbakad fläskfilé.

Banana split. Fruktcocktail.

• MadHatter

Fylld avocado till förrätt i alla fall

Min spontana tanke varafter eight päron till efterrätt men det är ju mjölk i aftereighten. Fruktsallad var annars populärt - med exotisk frukt, nytt och spännande. Servera i glas - det var trendigt på 80-talet.

Crepes zusette var pckså poppis men då krävs det att du gör pannkakor på tex kokosmjölk och rismjöl och utan ägg.

Jag vet att vi åt sjömansbiff ibland till fest, det ska nog uppfylla dina kriterier. Det är ju mer klassisk husmankost än direkt trendmat från 80-talet men den typen av mat var väldigt vanlig festmat under 80-talet. Även typ kött och klyftpotatis/potatisgratäng - Med aromsmör till köttet.

Ska man ha det mer trendigt är det väl som sagt frukt i maten och mycket räkor - kanske en karibisk gryta? Eller en currygryta med banan och ananas.

• kvarnfot
    Flygande Jakob var min första tanke också!
    Är det någon allergi som spökar eftersom ni inte vill ha mjölk mm?
  • Helgonet

Är det någon allergi?

• MammaBella

Nån mumsig röra i avokadohalvor med t.ex skinka

Biff stroganoff (med kokosgrädde?)

Gino (med mjölkfri vit choklad)

Svar på tråden Meny till familjevänlig 80-talsfest?