Inlägg från: fetkatt |Visa alla inlägg
  • fetkatt

Hur övertyga ägaren om att katten är fet?

Jag har en familj i min närhet som har en katt. Den har aldrig varit mager och börjar nu komma upp lite i ålder. Den är inte gammal, men ingen kattunge heller kan man säga.

Mannen i familjen har alltid skämt bort katten med otroligt mycket kattgodis hela dagarna. Minst 5 gånger om dagen en näve åt gången. Katten har nu på sistone blivit otroligt fet men ingen i den familjen ser det. Är kanske för att de ser den varje dag och de blir "hemmablinda"".

Katten har gått från en busig individ som kunde röra på sig i timmar till en lat tjockis som orkar leka i några minuter i taget. Den ligger bara på golvet och tittar, men blir sprallig en kort stund när godiset delas ut, sedan tillbaka till att bara ligga.

Jag har undersökt den så gått jag kunnat och den verkar inte ha ont någonstans.

Men, ingen vill lyssna att de borde dra ner på godiset till katten. Det blev så pass illa i helgen att personen jag sa det till svor och sa "men anmäl det då om du tycker det är så illa, för du hade väl anmält om det var ett barn?!"

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, för kattens skull vill jag stå på mig och få dem att ändra matvanorna (hur jag nu ska lyckas med det), men jag vill inte skapa bråk mer än nödvändigt. Det är en familj jag umgås med ofta.

Hur hade ni gjort? Går det att lösa på något sätt?

• Svar på tråden Hur övertyga ägaren om att katten är fet?
  • fetkatt

Jag vet inte med dig men jag gillar inte att djur eller människor lider.

Svar på tråden Hur övertyga ägaren om att katten är fet?