• Vattumankillen

Är född på 90 talet och är uppväxt med Internet och datoenHur såg livet ut innan Internet kom?

Hej är en kille som är född på 90 talet och är uppvuxen med Internet så jag själv vet inte jur det var innan internet kom. Hur såg livet ut i Sverige innan Internet kom?

Vad gjorde man på fritiden istället för

• Svar på tråden Är född på 90 talet och är uppväxt med Internet och datoenHur såg livet ut innan Internet kom?
  • Vattumankillen

Min mobil hängde sig. Hann inte skriva klart.

Hur såg livet ut innan datorn och Internet kom till Sverige?

• ajnas

Man ringde varandras hemtelefoner, kompisens mamma svarade och man sa "Hej det är Fredrik, är Tobias hemma?" t ex.

• Anonym (Ami)

Spelade Nintendo, pratade i telefon, tittade på tv gjorde vi. När vi var i tonåren umgicks vi ofta på café.

• ajnas

Man sa "Vi ses på cafeet/vid bussen/hörnet/whatever kvart över fyra!" - om personen inte kommit efter 20-30 minuter gick man till en telefonkiosk och ringde personen, alternativt gick hem och ringde personen och frågade wtf.

• Bullimor

Jag är född på 60-talet och minns tiden med bara en kanal på TV, ingen färg-tv var det heller. Endast fast telefon, oftast bara en som stod i hallen på en telefonmöbel. 

Vad gjorde vi?
    Vi umgick face to face, köpte LP-skivor och spelade in musik på kassettband när det var listor på radio. 
    Video kom när jag var i tonåren men filmutbudet var begränsat.

Många hade super8-projektorer och filmkameror att spela in med. Filmerna såg vi på vita lakan som vi spände upp alternativt en vit vägg.

• Anonym (veteran)
    lejonetDaniel skrev 2017-04-16 17:12:06 följande:

Hej är en kille som är född på 90 talet och är uppvuxen med Internet så jag själv vet inte jur det var innan internet kom. Hur såg livet ut i Sverige innan Internet kom?

Vad gjorde man på fritiden istället för

Umgicks hemma eller på caféer, ofta på bibliotekens. Sen läste man och bildade sig, kollade film eller tränade som nu. Det häftigaste var dock att man var tvungen att ragga ute bland folk och att de sen ringde hem på fast lina för att föreslå en dejt;) Det var tider! Fok läste ofta tidningen på t-banan el böcker och man tittade varann i ögonen betydligt mer.
  • Tramptass

Istället för Spotify fick man göra blandband på stereon hemma. Dvs man hade på sin favoritstation på radion och ett kassettband redo. Sedan fick man kasta sig på inspelningsknappen så fort den rätta låten började spelas.

• Anonym (veteran)
    Tramptass skrev 2017-04-16 17:48:12 följande:

Istället för Spotify fick man göra blandband på stereon hemma. Dvs man hade på sin favoritstation på radion och ett kassettband redo. Sedan fick man kasta sig på inspelningsknappen så fort den rätta låten började spelas.

Så jävla underbart:) Man hade typ en chans och man fick vara knäpptyst! Älskade dessa blandband som trasslade sig och man fick laga dem med tejp och tandkräm på LP skivorna.
    Det bästa var tv programmen, Fem myror, vita stenen, Hylands hörna, Scobby Doo, Famijen Macahan, Dallas, Trasan och Banarne mfl. och VHS haha...
  • Anonym (A)

Det var lugnt och skönt, mycket trevligare än nu..

• BuoBä

När man ville ta reda på något tog man ut rätt band av uppslagsboken ur bokhyllan och slog upp sökordet. Hade man tur hade man ett hyfsat modernt uppslagsverk, men det var rätt spännande med den ärvda upplagan av Nordisk Familjebok från förkrigstiden också, även om informationen var utdaterad.

Navigerade gjorde man efter skyltar och en vägatlas i bokform. Vår var i A3-format så var man kartläsare såg man inte mycket av vägen.

Svar på tråden Är född på 90 talet och är uppväxt med Internet och datoenHur såg livet ut innan Internet kom?