• Louisah

Förtal?

Hej, jag har en liten fråga, kanske hör det inte till detta forum men detta tar mycket av min energi så jag chansar. Det är såhär, jag är anställd sedan 7 år tillbaka och har aldrig haft några problem på min arbetsplats, men nu är det så att min kollega har varit så off den senaste tiden, och jag frågade henne om det hänt något, hon blev mycket upprörd

och föll i tårar, hon berättade att för ett tag sen har en annan kollega till oss flugit på henne och varit verbalt aggressiv mot henne, såhär är det: Jag och en annan kollega planerade en utekväll tillsammans med arbetsgruppen,( lite för att sammanföra arbetsgruppen då några upplever ha känns sig utstötta, vilket absolut inte varit vår mening, fått till mig detta av chefen) Tyvärr är det ju så att någon måste arbeta även vid denna utekvällen, men vi la tidsmässigt så att de som jobbar skulle kunna följa med ändå. 9 St skrev upp sig på denna afterwork men bara 5 dök upp. Min kollega frågade under ett arbetspass denne kollega som varit verbalt aggressiv mot min kollega om hon verkligen inte kunde följa med, för hon tyckte det var tråkigt att hon inte kunde det. Då blir hon jättearg och säger att hon ska sluta snacka skit, hon påstår att detta har vi planerat för att hon inte ska följa med ( hon jobbade den dagen) Denna kollega som blev utsatt för detta berättade att hon inte ens varit med i planeringen av utekvällen, så är också fallet då jag och en till har planerat detta. ( att vi inte ville ha med henne stämde ej, jag arbetade också men tog semester), hon tror iallafall inte på min kollega utan börjar ösa skällsord och påståenden över henne, hon är högljudd och min kollega förstår ingenting, men då kommer iallafall påståenden från den arga kollegan att jag och en annan kollega mobbar våra kollegor, vi är smutsiga och fula och jag är en äcklig pundare och pundare ger hon inget för, ( Jag är ingen pundare och har aldrig varit) hon uppmanar min kollega att det "nu är dags att välja sida" och jag och två kollegor kan dra åt helvete. Vi har inte uppfattat att det funnits några problem i nattgruppen, utan har inte förstått någonting när detta kom. Min kollega som blev utsatt är nu rädd för denna kollegan och vågar inte arbeta med henne. Hur ska vi agera? Hur ok är det att komma med såna påståenden? Vad kan vi kräva av chefen? Förlåt för långt inlägg men hoppas på lite stöd.

• Svar på tråden Förtal?
  • Louisah

OBS. Den " arga" kollegan är omplacerad och anställd på prov hos oss pga att hon ställt till väsen på andra arbetsplatser med grupperingar osv.

• Louisah

Ja, imorgon ska vi äntligen till chefen ???? Vilken ångest detta varit, jag är gravid tidigt också och blir otroligt stressad och upprörd :(

Svar på tråden Förtal?