Orättvisa svärföräldrar?
Jag är uppväxt i en familj där det alltid varit väldigt noga med rättvisa och aldrig har jag någonsin upplevt att någon favoriserats. Därför blir jag alltid lika förvånad när mina svärföräldrar väljer att behandla sina två söner väldigt orättvist. Tänkte ta några exempel.
Geografiskt är svärföräldrarna bosatta ca 5 timmar bort med bil, men bröderna bor bara 30 min från varandra. Vi har kalas på påskdagen och därefter skall de bo hos brodern. Då bjöd vi in dem på måndagen för att de ska få träffa sina barnbarn, MEN de kunde bara stanna en liten stund för de ville hem och träffa den andra brodern. Grejen är att de ska spendera tisdagen och onsdagen hemma hos dem och passa deras barn och bör väl då träffa brodern på kvällarna. Så märklig bortförklaring.
Detta är bara ett exempel i mängden. En julafton låg värdfamiljen (brodern) däckad i kräksjuka så vi fick snabbt bjuda in svärföräldrarna till att fira jul hemma hos oss. Svärmor hann inte mer än komm in förrän hon sa "vi stannar inte så länge för vi har de andra barnbarnen som blir besvikna om vi inte kommer". Och där stod vi och hade våra barn som fått ställa in sitt julfirande hos brodern pga kräksjuka. Deras besvikelse? Vad svarar man? Jag blev ledsen först, men sen struntade jag i hennes kommentar. De hälsar oftare på brodern och sover över hos dem. Detta då jag är pälsdjursallergiker och de har två hundar. Och detta är ju också något som man får höra jämnt. Hur svårt det är med deras hundar att lämna bort dem. Jag har inga problem att de bor oftare hos brodern. Men alltid när vi försöker bjuda in dem så är det så märkliga ursäkter. Min man tycker de är knepiga, men skulle aldrig berätta för dem hur han egentligen känner/tycker. Men alltså, hur hanterar man uppenbart orättvisa svärföräldrar? Det känns så främmande för mig att jag skulle behandla mina två barn olika. För vi bjuder som sagt alltid in dem när de är nere, men detta motstånd?