• OnePiece

Pappor som lämnar

Jag har en fråga som jag skulle vilja att pappor som har lämnat sina barn svarar på. Jag önskar ärliga svar. Jag vill inte döma någon, och jag förstår att orsakerna kan vara nästan lika många som det finns pappor som har lämnat. Men jag skulle vilja få en övergripande blick över de vanligaste anledningarna.

Nu menar jag inte pappor som har sina barn varannan vecka, eller varannan helg eller med annan regelbundenhet. Utan jag menar er pappor som verkligen har lämnat era barn.

Min fråga till er pappor är:
    Varför gjorde ni det, vilken var er orsak?
    Har ni någonsin ångrat er?
    Tänker ni någon gång på era barn?
    Funderar ni på att ta kontakt med dem?
    Hur går era tankar?

Därför vill jag att endast pappor som någon gång (nyligen eller för länge, länge, länge sedan) har lämnat sitt barn svarar. Men även ni andra som har insikt i dessa mäns beslut kan också svara, men då ska vi vara säkra på orsaken och känna en sådan pappa mycket väl. Det kan exempelvis vara hans nya kvinna som han har anförtrott sig åt.

Anledningen till denna fråga är för att jag vill försöka förstå min egen pappa. Han övergav mig, mitt syskon och min mamma när jag var endast en bebis och mitt syskon några år äldre. Jag har ingen som helst kontakt med honom nu, men har haft lite sporadiskt tidigare under åren. Väldigt kärlekslös kontakt måste jag få inflika. Han har aldrig visat att han varken älskar mig eller saknar mig.

Detta är över 40 år sedan. Min mamma har aldrig velat prata om honom, och jag har aldrig haft den kontakten med honom så att jag har kunnat fråga honom om varför. Jag vet att han träffade en ny kvinna. Han flyttade 50 mil ifrån oss, sedan flyttade de utomlands under många år, och när de väl flyttade hem bosatte de sig i en annan stad. Det var då vi träffades några gånger under mitt tonår.

Detta har påverkat mig under hela mitt liv. Jag har dåligt självförtroende och känner mig otillräcklig och värdelös. Men framförallt: på "äldre" dagar har jag blivit väldigt ledsen över det och kan gråta mig till sömns på kvällarna. Jag kan gråta när jag ser kärleksfulla pappor i lekparken med sina barn. Jag kan gråta när jag ser filmer med pappor, läser böcker etc, etc. Jag tänker på en pappa (dock inte honom, utan mer en fadersfigur) nästan jämt, hur det hade varit att få ha en pappa som älskade mig.

Jag har själv barn nu och skulle aldrig, aldrig någonsin kunna lämna dem. Inte ens om vi föräldrar skiljde oss. Jag är så ledsen att mina barn inte får ha någon morfar att busa med, som älskar dem. Lika ledsen att jag aldrig har fått vara "pappas lilla flicka".

Tack snälla för era svar!

• Svar på tråden Pappor som lämnar
  • Loriyana
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 07:52:28 följande:
    Jag tror inte att han hade något val. Om han ville vara med mig och se min mage växa och se hans barns förlossning och se det barnet växa upp så gick det inte att ha kvar dottern i sitt liv. Jag vill påpeka att jag aldrig krävt något av honom åt något håll. Jag har låtit honom styra sitt liv och sina beslut.
    Man har alltid ett val.

Visste han om att hans ex var på det sättet innan han blev tillsammans med dig? Innan han gjorde dig gravid?
  • Anonym (Nyfiken)
    Loriyana skrev 2017-04-14 07:53:41 följande:

Googlade lite på det hela och läste en artikel från en psykolog som hävdade att sex ligger bakom. Många gifta män känner att de får för lite sex i sitt äktenskap efter några år och de faller då lätt för en ny kvinna som kan erbjuda det de vill ha och då väljer de att lämna den tråkiga frun med tillhörande barn för ett nytt och mer spännande förhållande. Psykologen verkade förespråka polygami istället, att män borde få lov att ha mer än en fru. Så det verkar som om det är så att män tänker på sig själva och sätter sitt eget välbefinnande först vilket är anledningen till att de ger upp sina barn. Kanske inte så konstigt ändå? Män får ju lära sig från tidig ålder att sätta sig själva först medans flickor tränas i att ta hand om andra.

Fast så tycker jag inte att man kan generalisera. De flesta män lämnar trots allt inte sina barn.

Men håller med om att det kan ha med könsroller att göra att de flesta av de som lämnar är män (de flesta män lämnar dock onte vilket är viktigt att betona).

Mitt barns far lämnade utan att det fanns någpn som helst bakomliggande konflikt eller nya parners inblandade.
  • Anonym (qq)

Har en bekant i närheten där barnen bodde hos sin mamma efter skilsmässan. De bodde i samma stad men pappan "fick inte" ha barnen. Mamman bestämde allt. Soc var inkopplat då mamman inte alltid funkade så bra (tex drog hon utomlands på semester utan att meddela dagis och skola och barnen bara var försvunna i tre veckor. Då kontaktade dagis pappan men han visste inget för hon hade inte sagt nåt till honom heller) men enligt pappan trodde de alltid på allt hon sa men inte på vad han sa. Jag kan ju inte riktigt veta om detta är sant eller inte, kände inte pappan de åren. Jag vet inte hur mycket han "bråkade" för sina barn men det är vad han har sagt. 

När de äldsta barnen var 12 + 14 hade ett av barnet ringt till soc och sagt att de vägrade bo hos mamman längre för hon var "konstig" och soc ringde upp pappan och frågade om de kunde bo där. Han sa ja direkt och sedan dess bodde de två äldsta hos honom men inte det yngsta barnet (de är vuxna och utflugna nu). Detta hade inte hänt om inte barnen själva hade sagt ifrån (jag vet som sagt inte alla detaljer men nog är det lite konstigt alltsammans)

Senare, som exempel på mammans manipulativa sätt, fick pappan ett brev från advokat om att hon hade stämt honom på att betala hennes studielån (så där ca 14-15 år efter skilsmässan) Hon anförde att hon blivit tvungen börja studera efter skilsmässan eftersom hon inte hade någon utbildning och behövde försörja sig själv när inte han längre gjorde det. Jag tyckte det lät helt horribelt men hon vann i tingsrätten! Han fick betala (vet inte hur mycket det var men några års studielån i af). Nog är det märkligt i en tid där vi jobbar för jämställdhet och att ha en egen utbildning och att kunna försörja sig själv ska vara något positivt?  Hans egen advokat sa direkt han fick se stämningen att han skulle börja spara pengar "för det här kan gå åt fel håll", vilket det ju gjorde.

Det yngsta barnet har aldrig bott hos pappan men haft visst umgänge, speciellt efter att syskonen flyttade till pappan. Sen, rätt vad det var, dök det upp ytterligare ett myndighetsbrev om att hon fått igenom besöksförbud mot pappan. (eller kan det heta kontaktförbud?) I af, han hade inte hört ett knyst, barnet hade inte sagt något alls utan kommit på vissa helger och allt hade varit helt som vanligt. Det stod att han inte på något vis fick kontakta barnet för då var det ett brott mot förbudet. Det man undrar är ju hur det är möjligt att få igenom något sånt utan att en advokat ens informerat honom om att hon bett om detta? 

Jag tänkte i början att han säkert delvis varit en passiv pappa som inte visste hur han skulle bete sig i början efter skilsmässan och hon tog tyglarna, men sen när man fått höra olika knepigheter från hennes sida (det där var bara några saker) så inser man ju att det nog varit mycket svårare än i ett normalfall. 

• Loriyana
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 07:59:44 följande:
    Det vet jag faktiskt inte, jag kan inte svara på det. Jag skulle aldrig någonsin ge upp mina barn, aldrig. Jag skulle heller aldrig använda barnen som något vertyg för att få tillbaka mitt ex. Jag skulle aldrig kunna göra så mot dom.

Jag tycker nog inte direkt han valde mig framför sitt barn, eftersom hennes krav var att komma tillbaka till henne. Han skulle inte få vara själv heller. Och man kan absolut säga att han gav upp. Det gick inte tillslut. Jag vet inte hur det ser ut idag med för 15 år sedan var det väldigt svårt att få ensam vårdnad för att mamman var svartsjuk.
    Ja det är gräsligt att använda barnet som verktyg mot en annan förälder. Jag hyser inte direkt några välvilliga känslor gentemot min dotters pappa. Men skulle aldrig tala illa om honom framför henne och jag uppmuntrar all möjlig kontakt mellan dem. Ett barn behöver sin pappa. 
  • Anonym (qq)

Min långa story nyss var ju egentligen inte om en pappa som lämnat, men en pappa som försökte få mer umgänge men inte lyckades och det är ju också en intressant del tycker jag, apropå hur mycket man kämpar eller inte (som i ett annat exempel i tråden) 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (qq) skrev 2017-04-14 08:07:08 följande:

Min långa story nyss var ju egentligen inte om en pappa som lämnat, men en pappa som försökte få mer umgänge men inte lyckades och det är ju också en intressant del tycker jag, apropå hur mycket man kämpar eller inte (som i ett annat exempel i tråden) 

Ja det är ju intressant med alla "fall" tycker jag.

Själv är jag dock allra mest nyfiken på de som lämnar sina barn trots att det inte finns någon konflikt kring umgänge eller liknande . Vore väldigt intressant att höra.
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-04-14 07:58:41 följande:

Men stämde han om vårdnad umgänge i tingsrätten? Eller på villet sätt menar du att han inte hade något val?

Jag menar inte att låta anklagande på något som helst sätt, viktigt att alla intråden respekter ts önskan om det, men är uppriktigt nyfiken.

Skulle vara intressant att veta vad han gjorde innan han bedömde att det inte fnns något val och hur han kom fram till det. Annars förklarar det inte så mycket för mig tyvärr eftersom jag aldrig hade gjort den bedömningen efter vad du beskriver här. Och det är ju det som är intressant - vad är orsaken till att man gör ett sådant val utan att driva vidare sina och barnets rättigheter?

Självklart försökte han mycket, men att få ensamrätt över ett barn, för att mamman pratar illa om pappans nya är inte något som är lätt, åtminstonde var det inte det då. Det var inget som hände över en vecka utan han kämpa på från flickan var 2 till ungerfär 4-5 år. Han prata med socialen och även dotterns mormor.

Jag tror det är lätt för oss som kvinnor att skaka på huvudet åt männen, men jag tror vi glömmer att de inte är som oss. Vi får sen ung ålder förstått att vi ska bli mammor och ta hand om våra barn, och killarna ska bli poliser och fotbollsproffs. Vi kvinnor tar lätt på oss rollen och styr och ställer i hemmet, det är vi som bestämmer vad som ska ätas, vad barnen ska äta, vad barnen ska ha för kläder, hur dom ska uppfostras osv osv. Så jag tror inte att det faller sig lika naturligt för karlarna att klara allt själv vid en ev. Separation.

Nu generaliserade jag verkligen och förstår att det inte ser ut så här i alla relationer men det verkar generaliseras ordentligt i den här tråden hehe

Vad gäller min man så stöttar jag honom och inte nödvändigtvis hans beslut, men jag försöker ändå förstå honom.
  • Anonym (S)
    Loriyana skrev 2017-04-14 08:01:14 följande:

Man har alltid ett val.

Visste han om att hans ex var på det sättet innan han blev tillsammans med dig? Innan han gjorde dig gravid?

Fast, är du på riktigt? Jag förstår att du blir partisk på grund av din bakgrund med en fader som lämnar, men du måste ju inse hur sjukt hans ex betedde sig?

Skulle han verkligen lämna sin nya kärlek, sin nya familj, sitt ofödda barn, för att komma tillbaka till sitt sjuka ex för att ta en möjlighet att träffa sitt barn? Han hade ju uppenbarligen försökt andra vägar, men någonstans måste ju en gräns för galenskapena dras. Han hade inte något val, det valet gjorde hans ex åt honom.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 08:10:58 följande:

Självklart försökte han mycket, men att få ensamrätt över ett barn, för att mamman pratar illa om pappans nya är inte något som är lätt, åtminstonde var det inte det då. Det var inget som hände över en vecka utan han kämpa på från flickan var 2 till ungerfär 4-5 år. Han prata med socialen och även dotterns mormor.

Jag tror det är lätt för oss som kvinnor att skaka på huvudet åt männen, men jag tror vi glömmer att de inte är som oss. Vi får sen ung ålder förstått att vi ska bli mammor och ta hand om våra barn, och killarna ska bli poliser och fotbollsproffs. Vi kvinnor tar lätt på oss rollen och styr och ställer i hemmet, det är vi som bestämmer vad som ska ätas, vad barnen ska äta, vad barnen ska ha för kläder, hur dom ska uppfostras osv osv. Så jag tror inte att det faller sig lika naturligt för karlarna att klara allt själv vid en ev. Separation.

Nu generaliserade jag verkligen och förstår att det inte ser ut så här i alla relationer men det verkar generaliseras ordentligt i den här tråden hehe

Vad gäller min man så stöttar jag honom och inte nödvändigtvis hans beslut, men jag försöker ändå förstå honom.

Så han kände att om han inte fick egen vårdnad + att barnen inte fick umgängesrätt med mamman var det inte värt det menar du? Eller vad menar du led ensamrätt? Vaeför var det enda alternativet?

Stämde han om ensam vårdnad i tingsrätten alltså och förlorade?

Jag skakar inte på huvudet och försöker inte generalisera utan är uppriktigt nyfiken hur enstaka individer resonerat i olika sammanhang, precis som jag upplever att ts är. Så jag frågar för att försöka förstå.
  • Anonym (Styvmamman)
    Loriyana skrev 2017-04-14 08:01:14 följande:

Man har alltid ett val.

Det visste han men som sagt så blev det värre när jag blev gravid.

Hur det har med saken förstår jag inte heller. Han hade inte i tanken att göra mig gravid och då vara tvungen att lämna sin dotter. Jag tycker att hennes mamma har förstört relationen mellan far och dotter och att det är hon som ska skämmas.
Svar på tråden Pappor som lämnar