lessman skrev 2017-04-14 13:47:20 följande:
Jag är 50+ och har lämnat den typiska supaåldern bakom mig för länge länge sedan. jag har nog inte varit full de senaste 12 - 13 åren i alla fall, och jag saknar det inte. Jag är däremot sådan, att ska man umgås med mig hemma hos mig, då tycker jag att man kan avstå från alkohol de få timmarna ändå, kan man inte det, ja då har man lite problem tycker jag. Vissst, om jag är hos någon annan, så har jag inget emot att kanske alla tar vi n tillmaten, men då ska de inte heller klaga på att jag inte vill ha vin tillmaten o reta mig för att jag hellre vill ha en läsk till maten. sådana vänner klarar jag mig utan. men hos mig är det nyktert och ingen alkohol som gäller, nog borde man kunna vara utan alkohol några få timmar tex enfredagkväll tycker jag. sedan att vissa kanske tycker dset är vuxet att ta lite vin tillmaten, det struntar jag i. men jag håller med dig vad gäller supandet, vin tillmaten eller ett par öl på kvällen är inte att supa, men däremot om man dricker 12 starköl på endag, det ä r att supa till, fast det innebär inte heller att man måste vara en alkis eller missbrukare då.
Ja det låter märkligt med vänner i 50-årsåldern som inte kan imgås hemma hos dig utan alkohol ochvretas pga ditt val av bordsdryck.
Men de erfarenheterna förstår jag att du blir irriterad. Själv känner jag ibte igen det och har inga vänner som beter sig så. Du kanske skulle söka nya vänner?