• Wooden

Inkomst och SGI-skydd

Som alla vet är det ofta en djungel med SGI och skydd av den, föräldrapenning och deltidsarbete. Har försökt få ett vettigt svar från Försäkringskassan eftersom man inte gärna vill göra fel och bli återbetalningsskyldig eller så. 

Jag har en SGI baserad på 100% arbete, fick barn i september 2015, jobbar nu deltid och skyddar min SGI genom att ta ut FP. 
    Jag är gravid på nytt och behåller därför min FP och skyddar som sagt min SGI fram till min bebis kommer. 

Jag har uppgivit till FK att jag just nu arbetar 80% av min ordinarie arbetstid men har inte ändrat till min faktiska inkomst (alltså min lön baserad på 80%), utan både jag och min arbetsgivare har uppgivit att jag arbetar 80% men lönen som står är min ordinarie årslön. 
    Snart får jag löneförhöjning och försöker utreda om jag måste uppge min faktiska inkomst även om jag skyddar min SGI? Får lite olika svar nämligen...

Har SGI högre än taket för VAB men inte för FP. 

Någon med input?

• Svar på tråden Inkomst och SGI-skydd
  • Carambolan

Är du anställd på 100% men föräldraledig på 20%? Dvs du har en heltidstjänst i botten, inte en deltidstjänst? I så fall höjs din SGI och du ska precis som nu ange din nya ordinarie heltidslön och sedan att du arbetar 80% av heltid.

• Wooden
    Carambolan skrev 2017-04-12 14:43:39 följande:

Är du anställd på 100% men föräldraledig på 20%? Dvs du har en heltidstjänst i botten, inte en deltidstjänst? I så fall höjs din SGI och du ska precis som nu ange din nya ordinarie heltidslön och sedan att du arbetar 80% av heltid.

Ja precis! Det är som sagt så både jag och min arbetsgivare uppgivit. Men så fort man frågar FK börjar dom snacka om faktisk inkomst och att man alltid ska uppge vad man tjänar just nu. Och då blir jag nervös att dom ska börja rota i det där och att jag då uppgivit för hög inkomst. Samtidigt förstår jag att den faktiska inkomsten är viktig om man inte skyddar sin SGI utan att den ska räknas om enligt den deltidslön man har. 

Tack så jättemycket för ditt svar :) 
  • IsabelleLi

Tror att du kan ha fått olika svar från FK för att den du pratat med vid de olika tillfällena har fått olika uppfattning om din situation.
    Jag uppfattar det såhär: Du jobbar 80% och tar ut FP på resterande 20%? Då beräknas din SGI på din 100% tjänst och du ska uppge den lön du skulle ha haft på 100% till FK.

MEN om du hade jobbat 80% och varit föräldraledig på 20% UTAN att ta ut FP så skulle din SGI ha baserats på din faktiska inkomst på 80%.Det gäller när du behöver ta ut VAB. Däremot så har du barn under 2½ år och därför är din föräldrapenning ändå beräknad på vad du skulle ha tjäntat på 100%.

Om den du pratar med på FK inte har klart för sig att du fyller ut med FP på de 20% som du är föräldraledig så kan det alltså bli ett annat svar än om de förstått det.
    Ja, det är lite rörigt

• Wooden
    IsabelleLi skrev 2017-04-13 09:32:49 följande:

Tror att du kan ha fått olika svar från FK för att den du pratat med vid de olika tillfällena har fått olika uppfattning om din situation.

Jag uppfattar det såhär: Du jobbar 80% och tar ut FP på resterande 20%? Då beräknas din SGI på din 100% tjänst och du ska uppge den lön du skulle ha haft på 100% till FK.

MEN om du hade jobbat 80% och varit föräldraledig på 20% UTAN att ta ut FP så skulle din SGI ha baserats på din faktiska inkomst på 80%.Det gäller när du behöver ta ut VAB. Däremot så har du barn under 2½ år och därför är din föräldrapenning ändå beräknad på vad du skulle ha tjäntat på 100%.

Om den du pratar med på FK inte har klart för sig att du fyller ut med FP på de 20% som du är föräldraledig så kan det alltså bli ett annat svar än om de förstått det.

Ja, det är lite rörigt

Tack för svar! :) Då har jag iallafall gjort rätt hela tiden. Jag har bara skrivit till FK på Facebook, aldrig ringt, men jag har tydligt skrivit att jag fyller upp med FP för att skydda min SGI som är baserad på 100% arbete.

Aja, verkar som sagt som jag gjort rätt iaf! Som sagt så vill man ju inte gärna bli återbetalningsskyldig.
  • Seven Costanza
    IsabelleLi skrev 2017-04-13 09:32:49 följande:

Ja, det är lite rörigt

Jobbar du på FK? För jag pratade med dem i förra veckan angående att gå ner från 100% till 65% och skydda SGI med 35% FP (1 och 3/4 dag per vecka) och då sa handläggaren att så fort jag började arbeta 65% skulle jag uppge ny årsinkomst och årsarbetstid baserad på detta.

Jag ifrågasatte om jag verkligen skulle göra det eftersom hela tanken med att jag ringde var ju för att fråga hur jag skulle göra för att skydda min heltids-SGI så att jag får ca 80% av 100% i FP, VAB och sjukpenning och inte ca 80% av 65%, men handläggaren vidhöll att jag skulle uppge ny årsinkomst och årsarbetstid. Man är ju rädd att de ska ge fel besked och att man helt plötsligt får 80% av 65% om man uppger ny årskinkomst och inte är uppmärksam, trots att man skyddar sin SGI. Tycker det är jättekonstigt om man ska ändra sina uppgifter även om man tar ut FP för att skydda SGI men hon sa så till mig.
  • IsabelleLi
    Seven Costanza skrev 2017-04-14 03:14:23 följande:
    Jobbar du på FK? För jag pratade med dem i förra veckan angående att gå ner från 100% till 65% och skydda SGI med 35% FP (1 och 3/4 dag per vecka) och då sa handläggaren att så fort jag började arbeta 65% skulle jag uppge ny årsinkomst och årsarbetstid baserad på detta.

Jag ifrågasatte om jag verkligen skulle göra det eftersom hela tanken med att jag ringde var ju för att fråga hur jag skulle göra för att skydda min heltids-SGI så att jag får ca 80% av 100% i FP, VAB och sjukpenning och inte ca 80% av 65%, men handläggaren vidhöll att jag skulle uppge ny årsinkomst och årsarbetstid. Man är ju rädd att de ska ge fel besked och att man helt plötsligt får 80% av 65% om man uppger ny årskinkomst och inte är uppmärksam, trots att man skyddar sin SGI. Tycker det är jättekonstigt om man ska ändra sina uppgifter även om man tar ut FP för att skydda SGI men hon sa så till mig.
    Jobbar inte på FK (Nu längre Glad) men jag håller med helt att det låter väldigt märkligt att du ska anmäla inkomständring, du ska väl ha den SGI som din ersättning ska baseras på, annars blir ju utbetalningarna fel och kräver mycket mer manuell hantering. Låter otroligt märkligt! Eller så har de ändrat reglerna väldigt sedan jag slutade där för några år sedan!
  • Seven Costanza
    IsabelleLi skrev 2017-04-18 08:29:06 följande:

Jobbar inte på FK (Nu längre ) men jag håller med helt att det låter väldigt märkligt att du ska anmäla inkomständring, du ska väl ha den SGI som din ersättning ska baseras på, annars blir ju utbetalningarna fel och kräver mycket mer manuell hantering. Låter otroligt märkligt! Eller så har de ändrat reglerna väldigt sedan jag slutade där för några år sedan!

Ja jag får väl ringa igen och höra ifall jag får samma svar av en annan handläggare för som sagt jag vill ju ogärna ändra uppgifterna - eller åtminstone så vill jag ju att det ska framgå att jag fortfarande har kvar en heltidstjänst med tillhörande årsarbetstid och lön i botten och att det är den jag skyddar. Annars tycker jag det blir som att min SGI riskerar att räknas om ifall jag uppger 65% som min nya "normalarbetstid". Jag vill ju att det ska framgå att min tjänst är 100% och att jag därav är föräldraledig 35%.
  • Therojsia

Vet inte hur du ska göra med inkomstuppgift. Däremot så behöver du inte "fylla på" med fp sista sex månaderna innan nästa bebis föds, det skyddas ändå. Så gjorde jag nu när mitt andra barn föddes i januari???????? Om du inte behöver det för pengarnas skull kan det ju va skönt att spara så mkt dagar som möjligt????

• Wooden
    Therojsia skrev 2017-04-21 20:53:04 följande:

Vet inte hur du ska göra med inkomstuppgift. Däremot så behöver du inte "fylla på" med fp sista sex månaderna innan nästa bebis föds, det skyddas ändå. Så gjorde jag nu när mitt andra barn föddes i januari???????? Om du inte behöver det för pengarnas skull kan det ju va skönt att spara så mkt dagar som möjligt????

Fast det tror jag visst att man egentligen behöver när man täcker upp med fp för att skydda sin SGI. Däremot om man arbetat heltid i 240 dagar kan man göra som du säger och så gjorde jag innan mitt första barn föddes. Men nu har jag inte jobbat heltid sen innan första graviditeten och då måste jag skydda SGI med fp fram till bebisen föds.
  • Seven Costanza
    Wooden skrev 2017-04-21 23:35:18 följande:

Fast det tror jag visst att man egentligen behöver när man täcker upp med fp för att skydda sin SGI. Däremot om man arbetat heltid i 240 dagar kan man göra som du säger och så gjorde jag innan mitt första barn föddes. Men nu har jag inte jobbat heltid sen innan första graviditeten och då måste jag skydda SGI med fp fram till bebisen föds.

Vill bara bekräfta att det är som du skriver. Det är bara om man i minst sex månader innan man vill börja gå ner i tid före förlossningen har arbetat på den procent som ens SGI är baserad på som man kan gå ner i tid de sista sex månaderna av graviditeten utan att fylla upp med FP (240 dagar gäller bara när man ska fastställa sin SGI för första gången, annars räcker det med sex månader). Om man redan är inne i någon form av skyddande av sin SGI t ex arbetar deltid och är delvis föräldraledig med föräldrapenning, eller studerande eller inskriven på AF så måste man fortsätta med det ända fram till BF eller tills barnet föds (vilket som kommer först).

Så om man t ex jobbar 80% och tar ut 20% FP för att skydda en heltids-SGI så kan man alltså precis som du skriver INTE sluta skydda sin SGI de sista sex månaderna av graviditeten.
  • Wooden
    Seven Costanza skrev 2017-04-21 23:48:11 följande:

Vill bara bekräfta att det är som du skriver. Det är bara om man i minst sex månader innan man vill börja gå ner i tid före förlossningen har arbetat på den procent som ens SGI är baserad på som man kan gå ner i tid de sista sex månaderna av graviditeten utan att fylla upp med FP (240 dagar gäller bara när man ska fastställa sin SGI för första gången, annars räcker det med sex månader). Om man redan är inne i någon form av skyddande av sin SGI t ex arbetar deltid och är delvis föräldraledig med föräldrapenning, eller studerande eller inskriven på AF så måste man fortsätta med det ända fram till BF eller tills barnet föds (vilket som kommer först).

Så om man t ex jobbar 80% och tar ut 20% FP för att skydda en heltids-SGI så kan man alltså precis som du skriver INTE sluta skydda sin SGI de sista sex månaderna av graviditeten.

Vad bra, då har jag förstått rätt :)
  • Polarfox

Vad bra att jag hittade det här, för så många funderingar jag också hade. En hel del svar jag fick! Tack! :)

Jag undrar också hur man egentligen ska tänka när man har jobbat deltid (jag har 100% anställning med 20% tjänstledighet (ej FP) alltså jobbat 80% senaste åren). Man beräknar SGI över lönen jag hade (alltså 80/100).

Nu väntar vi första barnet. När jag tar föräldrarledighet sen... Ska jag då liksom fortsätta vara 20% tjänstledig och 80% föräldrarledigt? Eller tar man "bort" vanliga tjänstledigheten och lägger man 100% föräldrarledighet? Då kostar det fler dagar för samma inkomst? Eller är jag jättedum nu? Vad är skillnaden för inkomsten + antal dagar det kostar egentligen?

Förstår ni hur jag tänker?

• nnnnnnnn
    Polarfox skrev 2017-05-02 21:23:00 följande:
    Vad bra att jag hittade det här, för så många funderingar jag också hade. En hel del svar jag fick! Tack! :)

Jag undrar också hur man egentligen ska tänka när man har jobbat deltid (jag har 100% anställning med 20% tjänstledighet (ej FP) alltså jobbat 80% senaste åren). Man beräknar SGI över lönen jag hade (alltså 80/100).
    Nu väntar vi första barnet. När jag tar föräldrarledighet sen... Ska jag då liksom fortsätta vara 20% tjänstledig och 80% föräldrarledigt? Eller tar man "bort" vanliga tjänstledigheten och lägger man 100% föräldrarledighet? Då kostar det fler dagar för samma inkomst? Eller är jag jättedum nu? Vad är skillnaden för inkomsten + antal dagar det kostar egentligen?

Förstår ni hur jag tänker?
    Under första året dvs tills barnets första födelsedag behöver du eller partnern inte ta ut en enda FP-dag om du/ni klarar dej/er utan pengarna.

Ni kan alltså vara 100% FL men ta ut 0% FP.

Börja skilja på orden FL = FöräldraLedig som du är från jobbet
    och
    FP = FöräldraPenning som är pengarna du får från försäkringskassan.

För konstigt nog hör dessa inte ihop!
    AG (arbetsgivaren) vill veta FL och du håller koll på om du behöver få ut pengar från FK. (=få ut FP)

OM du har en AG som ger en viss % i extra bidrag under FL, så är det mycket smartare att ta 100% FL från jobbet, för då får du mer pengar från AG än om du är tjänstledig + FL.
    DU är också bättre skyddad försäkringsmässigt och från uppsägning mm om du är FL istället för tjänstledig.

Så mitt råd är:

Tag 100% FL så länge du vill stanna hemma 100%.
    Tag ut så lite FP som möjligt under första året.
    När du senare vill jobba så tar du FL för den procent du vill vara hemma tex 20% FL istället för tjänstledig och sen fyller du upp med FP i samma grad så du inte sänker din SGI mer än du redan har gjort.

Har du möjlighet att jobba 100% så du får högre SGI så kan det innebära massor med pengar när du tar ut FP, VABBAR eller blir sjukskriven, så det är alltid en bra idé att försöka få 8 mån 100% jobb och sedan ta FL.
  • Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2017-05-02 21:53:51 följande:

Under första året dvs tills barnets första födelsedag behöver du eller partnern inte ta ut en enda FP-dag om du/ni klarar dej/er utan pengarna.

Ni kan alltså vara 100% FL men ta ut 0% FP.

Börja skilja på orden FL = FöräldraLedig som du är från jobbet

och

FP = FöräldraPenning som är pengarna du får från försäkringskassan.

För konstigt nog hör dessa inte ihop!

AG (arbetsgivaren) vill veta FL och du håller koll på om du behöver få ut pengar från FK. (=få ut FP)

OM du har en AG som ger en viss % i extra bidrag under FL, så är det mycket smartare att ta 100% FL från jobbet, för då får du mer pengar från AG än om du är tjänstledig + FL.

DU är också bättre skyddad försäkringsmässigt och från uppsägning mm om du är FL istället för tjänstledig.

Så mitt råd är:

Tag 100% FL så länge du vill stanna hemma 100%.

Tag ut så lite FP som möjligt under första året.

När du senare vill jobba så tar du FL för den procent du vill vara hemma tex 20% FL istället för tjänstledig och sen fyller du upp med FP i samma grad så du inte sänker din SGI mer än du redan har gjort.

Har du möjlighet att jobba 100% så du får högre SGI så kan det innebära massor med pengar när du tar ut FP, VABBAR eller blir sjukskriven, så det är alltid en bra idé att försöka få 8 mån 100% jobb och sedan ta FL.

Håller med. Men sex månader på 100% räcker väl för att höja SGI om man redan uppfyllt 240-dagarsvillkoret genom att ha arbetat 80%? Man behöver ju inte arbeta heltid för att uppfylla det. Det räcker ju med ett halvårs uppgång i tid när man redan har ett barn som man gått ner i tid för och sedan vill arbeta 100% igen för att höja SGI:n för nästa barn så det borde väl räcka även för vederbörande om hon jobbat minst 240 dagar på 80%?
  • Polarfox

Tack för klokrent svar! Jag kommer absolut att jobba 100% efter första perioden med föräldrarledighet. Så var det redan tänkt. Så SGI-vis kommer det att ligger till bättre senare i fall av vabb.. eller om ett till barn skulle bli aktuell ;)

Det blir så bra det här! :)

Svar på tråden Inkomst och SGI-skydd