Polarfox skrev 2017-05-02 21:23:00 följande:
Vad bra att jag hittade det här, för så många funderingar jag också hade. En hel del svar jag fick! Tack! :)
Jag undrar också hur man egentligen ska tänka när man har jobbat deltid (jag har 100% anställning med 20% tjänstledighet (ej FP) alltså jobbat 80% senaste åren). Man beräknar SGI över lönen jag hade (alltså 80/100).
Nu väntar vi första barnet. När jag tar föräldrarledighet sen... Ska jag då liksom fortsätta vara 20% tjänstledig och 80% föräldrarledigt? Eller tar man "bort" vanliga tjänstledigheten och lägger man 100% föräldrarledighet? Då kostar det fler dagar för samma inkomst? Eller är jag jättedum nu? Vad är skillnaden för inkomsten + antal dagar det kostar egentligen?
Förstår ni hur jag tänker?
Under första året dvs tills barnets första födelsedag behöver du eller partnern inte ta ut en enda FP-dag om du/ni klarar dej/er utan pengarna.
Ni kan alltså vara 100% FL men ta ut 0% FP.
Börja skilja på orden FL = FöräldraLedig som du är från jobbet
och
FP = FöräldraPenning som är pengarna du får från försäkringskassan.
För konstigt nog hör dessa inte ihop!
AG (arbetsgivaren) vill veta FL och du håller koll på om du behöver få ut pengar från FK. (=få ut FP)
OM du har en AG som ger en viss % i extra bidrag under FL, så är det mycket smartare att ta 100% FL från jobbet, för då får du mer pengar från AG än om du är tjänstledig + FL.
DU är också bättre skyddad försäkringsmässigt och från uppsägning mm om du är FL istället för tjänstledig.
Så mitt råd är:
Tag 100% FL så länge du vill stanna hemma 100%.
Tag ut så lite FP som möjligt under första året.
När du senare vill jobba så tar du FL för den procent du vill vara hemma tex 20% FL istället för tjänstledig och sen fyller du upp med FP i samma grad så du inte sänker din SGI mer än du redan har gjort.
Har du möjlighet att jobba 100% så du får högre SGI så kan det innebära massor med pengar när du tar ut FP, VABBAR eller blir sjukskriven, så det är alltid en bra idé att försöka få 8 mån 100% jobb och sedan ta FL.