• Skitoxå

Barnens motivation till träning

Hej på er!

Jag har två pojkar som är drygt 10 år gamla. Båda har prövat olika idrotter tidigare men aldrig riktigt fastnat för någon sport. Dessutom bor vi en bit från centralorten vilket ibland har gjort det knepigt med logistiken. Men nu har de kommit på att hockey är jättekul och de har tjatat ett par månader i höstas. Jag pluggar så vår ekonomi är god men liten så jag räknade ihop vad utrustning skulle kosta för de båda.

När jag insåg att det kommer att bli relativt dyrt att börja spela hockey så sa jag till pojkarna att dom får testa några träningar med lånade grejer innan vi bestämmer oss.

Dom körde 4-5 gånger och sen ville dom fortsätta. Allt väl, jag köpte hjälmar, klubbor, benskydd mm.

På ett villkor! Att dom båda förstår att motivationen kan dala till och från men man måste faktiskt fortsätta åtminstone den här och nästa säsong.

Nu, efter bara ett par månader så "ids" den ena inte fara på träningen, den andra känner sig dum för att han inte har EXAKT rätt utrustning (handskar är det som fattas men det finns att låna) osv.

Jag är absolut inte bitter på nån av dem för jag har full förståelse för att man tappar sugen ibland men hur ska jag göra för att peppa upp dem lite?

Det finns tre träningsmöjligheter/vecka men tränarna är mkt tydliga med att tiderna i ishallen bara är bokade för att alla ska ha möglighet att fara på åtminstone en eller två av passen. Så det är absolut ingen press på att träna jättemycket.

Dom håller inte på med andra sporter utan detta är deras enda fysiska aktivitet utöver skolans idrottstimmar.

Lång trådstart men jag känner mig lite desperat att "kicka igång" sönerna eftersom att vi har en del övervikt och osund livsstil i släkten + att utrustningen kostade mycket pengar för mig. Jag var tydlig med att det inte var småpotatis och att den endast skulle köpas om dom ville hålla på ett par säsonger.... tacksam för tips

• Svar på tråden Barnens motivation till träning
  • Skitoxå

Tack för era svar! En väldigt jordnära och klok tråd blev det ju. Jag summerar och ser att min första inslagna linje troligen inte är så dum: tråkigt att ni är opeppade men nu är pengarna spenderade så ni får ta er samman och fortsätta ett tag till. Sånt är livet och dom kommer ju inte att lida av det utan snarare må bättre - dom får ju motion.

Om det inte gör dem sportiga så har dom väl åtminstone lärt sig mer om pengars värde. ????

• Skitoxå
    Höstaster skrev 2017-04-16 15:31:57 följande:

Ja men precis . Och man måste inte alltid vara motiverad till allt, vissa saker liksom bara gör man ändå. Tycker de det är tråkigt när de väl är där också? För ofta är det ju motigt att packa, byta om och ge sig iväg, men när man väl kommer igång så är det inte så tokigt.

Jo, ikväll packade jag, övertalade att följa med och väl framme på träningen stack han iväg och bara vägrade (storebror är bortrest). Så efter en stund for vi hem. Men jag tänker nu att jag gör väl så tills han ger upp och byter om och börjar träna.... vet inget bättre råd för stunden.

Inga tal om motion och kondition/hälsa/styrka mm hjälper ju..
Svar på tråden Barnens motivation till träning