Nattamma
Hej!
Jag har en dotter som är drygt 6 månader och som de senaste 3 månaderna har sovit väldigt oroligt på nätterna. När hon började med detta så tror jag att hon kan ha vaknat för att hon var hungrig så därför ammade jag henne varje gång hon vaknade.
Nu tror jag snarare att hon tycker att det är mysigt och därför gjort det till en (o)vana att vakna ofta. Hon vaknar alltifrån varje till var tredje timme.
Nu börjar sömnbristen att bli alltför påtaglig, och jag tycker mig även märka på dottern att hon är tröttare än vanligt på dagarna vilket inte är så konstigt eftersom hon också sover dåligt. Därför vill jag gärna sluta nattamma nu för att bryta den här dåliga vanan.
Dottern går upp i vikt och växer som hon ska och mår bra i övrigt också.
Hon får gröt innan läggning vid 19. Har försökt att senarelägga nattning med en tanke på att hon kanske inte är riktigt trött så "tidigt" med det har oftast slutat i att vi har en övertrött bebis som inte kan komma till ro och som därför gråter i stort sett hela kvällen och en bit in på natten.
Hon sover både i egen säng och mellan oss, tycker mig inte kunna urskilja någon direkt skillnad när det kommer till hennes sömn beroende på var hon sover. Men för egen del så sover jag mycket bättre när hon ligger i sin säng.
Så vad tror ni? Funkar det att sluta nattamma nu, eller är hon fortfarande för liten för att inte äta nattetid? Tänker att hon inte behöver äta 24-05. Eller borde vi prova ge välling en gång/natt?
Snälla ni, dela med er av era tips och tankar kring detta. Jag greppar efter halmstrån nu i jakten på att få sova mer.