Inlägg från: Anonym (Trött styvis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött styvis)

Hans barn vill hela tiden aktiveras.

Behöver råd från er vettiga människor här på sidan!

Är sambo sen ett år tillbaks, han har barn sen tidigare som bor hos oss varannan vecka o jag har inga barn. Det funkar över all förväntan men givetvis så har jag som nybliven "styvmorsa" funderingar som alla andra.

En sak som jag märker börja trötta ut mig är att barnen hela tiden är rastlösa och vill hitta på saker utanför hemmet i sällskap av oss vuxna. När min sambo är hemma så hittar han hela tiden på aktiviteter med barnen. Nu sista tiden så jobbar han väldigt mycket så barnen spenderar mycket tid tillsammans med mig. Jag kommer hem från jobbet, fixar mat och umgås med dem men det är mycket sura miner när vi inte hittar på "roliga" saker (bio, stan, utoch äta etc) hela tiden. Detta börjar tära på mig, har pratat med min sambo om detta. Tycker personligen att barnen skulle må bra av att landa ibland o att barn inte behöver stimuleras och aktiveras hela tiden. Här har det blivit slitningar mellan mig och min sambo, han tycker att jag tänker helt fel.

Därför måste jag fråga andra här. Ska barn aktiveras varje dag? Nu talar jag inte om helgaktiviteter. Hans barn är båda mellan 10-15 år gamla så så små är inte barnen.

• Svar på tråden Hans barn vill hela tiden aktiveras.
  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (gertie) skrev 2017-04-10 22:03:58 följande:

Jac har yngre så kan bara utgå ifrån det. Men mina barn vill umgås mycket kvällstid. Tror de gör det för att tanka närhet och kärlek efter långa dagar borta hemifrån. Ingen aning om tonåringar är likadana.

Minns dock att jag hade ett eget liv som tonåring. Hängde mycket ute med kompisar. Sportade, gick på disco, hängde hos kompisar och fritidsgården. Gör ungdomar inte sånt längre?

Skulle önska att det va så ibland! Båda två är härliga men klart att det kan va störigt att bara höra deras Youtube-klipp i soffan en lördagkväll när man försöker se en bra film. Närå, jag ska inte klaga! Är skönt de få dagar som vi faktiskt bara är hemma o softar. Hans barn vill alltid att vi ska ut och hitta på saker.
  • Anonym (Trött styvis)
    Tow2Mater skrev 2017-04-10 22:04:21 följande:

Har de ingen Xbox?

DeB lilla fick faktiskt en i julklapp av mig. Jag försökte men det hjälpte inte.
  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (gertie) skrev 2017-04-10 22:05:21 följande:

Du är kanske inte bara van. Det ÄR intensivt att ha barn och man blir trött. Varför är det du som tar hand om barnen?

Jag förstår det! Fast jag tycker inte mina vänner med barn håller igång lika mycket som jag får göra. Träningar o sånt kommer man inte ifrån men att åka in på bio efter det två gånger i veckan kan väl inte tillhöra vanligheten?

Han tar hand om sina barn men sista tiden har det varit väldigt mycket jobb för honom. Sen kan det va så att han lägger väldigt mycket ansvar på mig. Jag klagar inte men måste få bolla mina funderingar nånstans.
  • Anonym (Trött styvis)
    Mrs Moneybags skrev 2017-04-10 22:12:22 följande:

Nja, bio och restaurangbesök osv tycker jag oftast hör helgen till. Problemet här verkar också vara att din sambo inte är hemma när hans barn är hemma. Kan barnen vara mer hos sin mamma under de perioder som pappa ändå mest jobbar?

Det är ju inte du och barnets mamma som har delad vårdnad...

Jag vet inte ifall det skulle uppskattas från mammans håll, det är nog rätt intensiva veckor hos henne med.
  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (gertie) skrev 2017-04-10 22:13:54 följande:

Alltså barn ÄR jobbiga. Förstår att du tycker det är jobbigt. Tveksamt om jag skulle orka med nån annans barn på samma sätt (kanske för kärlekens skull..).

Kan det vara så att de vill ha aktiviteter för att de inte känner de tillräckligt väl än för att bara chilla?

Annars kan du väl hjälpa dem att hitta bra fritidsaktiviteter. Någon sport kanske? Eller hjälpa dem med det sociala? Bjuda hem kompisar? Vet inte vad 12-åringar gillar. Puzzaafton med kompisarna kanske..

Jag tror inte det. När han är hemma från jobbet så hittas det hela tiden på saker trots att han är helt slut, då kan jag vara hemma själv o ladda batteriet såklart. Men det är mer själva grejen som jag börjar reta mig på. Varför kan man inte bara umgås och ha det mysigt med sina barn?
  • Anonym (Trött styvis)
    Mrs Moneybags skrev 2017-04-10 22:30:30 följande:

Hon har redan känt efter att hon inte vill och det är ju extremt ovanligt att gå ut på det sättet i veckorna, vecka efter vecka. De flesta barn har ju aktiviteter som sport, musik mm och läxor utöver det.

Utan att vara psykolog, kan jag säga på rak arm att barn i den åldern inte behöver mer än ett restaurangbesök/biobesök per vecka, om ens det. Det är ju något som ligger utanför de grundläggande behoven.

Att det är konstant prat, umgänge, intensiv kontakt osv är helt normalt, dock. Man kan inte räkna med att alla barn vill stänga in sig på rummet och läsa en bok på kvällen...

Nej det förstår jag också! Fast det hade varit skönt ifall barnen umgicks med sina vänner ibland, iallafall för deras egna skull. Vänner har båda två men umgås mest via sociala medier.
  • Anonym (Trött styvis)
    Lena skrev 2017-04-10 22:33:20 följande:

Det låter som han har dåligt samvete för att ha skiljt sig.

Jag tror det också, han överkompenserar och curlar. Har full förståelse för det men han måste våga va vuxen.
  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (gertie) skrev 2017-04-10 22:38:00 följande:

Det låter inte bra att du börjar reta dig. Det är ett tecken på att situationen är för mycket. Ta tag i det innan du blir bitter eller en dag bara exploderar på barnen. Bestäm dig för vad du mäktar med och håll fast vid det. Tycker pappan att ribban då ligger för lågt så är det hans problem att lösa. Han kan ju inte bara dumpa sina barn på dig.

Kommer inte explodera på barnen. Har alldeles för mycket respekt och är stormförtjust i båda två. Men jag vill att min partner blir en mer vuxen man och vågar vara pappa.
  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-04-10 22:44:37 följande:

Fast det är väl skillnad på att aktivera barnen och att aktivera dem. Ränna på stan, bio mm ska inte behövas varje dag. Däremot att umgås är en annan. Dra till pulka backen, bada, sparka lite boll eller spela yatzi är en annan. Men låter lite i din ts som om allt ni gör alltid kostar pengar?

Jag har 3 barn mellan 4 och 12. De behöver också aktiveras om de ska ens göra nåt annat än att sitta med mobilerna (inte 4 åringen då får hon har ingen). Men det måste inte alltid vara så avancerat. Vi brukar åka till biblioteket, baka, pyssla, greja i trädgården om veckorna. På helgerna blir det lite annat så klart. Men går på stan gör vi nästan aldrig, Inte äter vi ute särskilt ofta heller (händer att vi tar med pizza hem däremot). Bio blir allt mer än sällen och har blivit ett sätt att få egentid ihop med ett barn åt gången. Oftast kring födelsedagar ihop med shopping.

Allt kostar extremt mycket pengar! Ut o gå är en aktivitet som vi borde göra oftare.
  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (qq) skrev 2017-04-11 19:06:28 följande:

låter mer som om pappan iskallt räknar med att du ska vara tillgänglig 24/7

Nej det gör han inte egentligen. Det är nog lite mitt fel också, det har varit svårt att ta plats i en familj och har inte sagt ifrån tidigare. Jag har haft lite svårt för att min sambo aldrig säger ifrån, barnen vill inte åka iväg till landet och då sitter vi hemma istället. Vill de åka till stan och shoppa fast vi skulle göra nåt annat så gör vi det. Nu är barnen jättefina och empatiska men tror personligen inte att det är bra för barn att alltid få sin vilja igenom. Tror barn blir otrygga av att vi vuxna inte vågar vara vuxna.

Har pratat med min sambo, vet inte hur mycket som går in men han inser iallafall mina poänger.
  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (Alltså) skrev 2017-04-11 13:28:22 följande:

Ja alltså är man 10-15 borde man tills torsdag del kunna aktivera sig själva... Kompisar, dator, telefon, träning etc.. Bio går vi inte på en gång i månaden ens däremot kan vi ta en promenad, Göra en utflykt spela kort eller spel men inte VARJE dag

Låter som. En klassisk förälder som har dåligt samvete och därför säger ja till allt.. Vilket i slutändan brukar göra mer skada än nytta då barnen lätt blir bortskämda och egoistiska då de alltid är vana att få som dom vill

Tycker samma sak, jag tror att det är viktigt att barn får gå in i sin egna värld ibland och lufta tankarna utan oss vuxnas inblandning.

Min sambo överkompenserar absolut för sitt dåliga samvete. Kan förstå det också men det ställer mig i en svår situation, jag har liksom inget mandat att säga ifrån. Skulle jag ens säga nej så skulle jag väl klassas som en elak häxa, hade min sambo varit mer handfast men såklart kärleksfull så hade vi alla mått bättre. Jag tror att vi båda två är utmattade i dagsläget, det är samma sak hos mamman. Skillnaden där är väl att hon inte gör en massa aktiviteter utan skjuter över mycket av sånt på oss.
  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (A) skrev 2017-04-11 10:01:03 följande:

Varför säger du bara inte åt ungarna att du inte vill hitta på saker? Du är ingen dagmamma.

Sambons snart 12åriga unge är likadan, ska alltid ha någon att göra något med för annars är det tråkigt. Men när det bara är hon och jag hemma får hon göra det ändå. Det är inte mitt problem att hennes föräldrar har daltat med henne så hon är en helt fantasilös och oförmögen att underhålla sig själv.

Kan väl hålla med om i smyg att jag också tycker att föräldrarna har misslyckats något med sin uppfostran. Men det är inte barnens fel, barn är inte fantasilösa och klängiga i sin natur. Det är vi vuxna som bär ansvaret för det.
  • Anonym (Trött styvis)
    Ess skrev 2017-04-12 16:33:34 följande:

Varför i smyg?

Hade jag varit i ditt ställe så hade jag sysslat med min hobby och låtit barnen klara sig själva. Efter några dagar så kommer de säkert att höra av sig till en kompis istället.

Jag tror att det är smart att resonera så. Ingen vill åka iväg i påsk utan bara sitta hemma och uggla i stan. Då får jag passa på att träffa tjejkompisar och gå ut och ha lite kul istället.
Svar på tråden Hans barn vill hela tiden aktiveras.