Varför sluta amma?
Frågan är väl också hur ofta barnet väljer att amma. Lyckas man dra ner det till önskvärt antal tillfällen så kan det väl vara trevligt. Själva amningen i sig är en sak, när en annan.
Jag har tidigare sagt att jag skulle sluta amma innan barnet kan prata, men nu med tredje har jag inte lyckats. Första fick sluta innan hon började på förskolan. Andra slutade självmant och tredje älskar tuttandet. Han tar varken napp eller flaska, men äter riktig mat. Förskoledagar äter han 1-2 frukostar, lunch, mellanmål och kvällsmat plus ammar flera gånger på kvällen och natten. Egentligen tycker jag inte att han behöver det nu vid 1,5 år, men jag har inte orkat ta striden då han blir så fruktansvärt ilsk och chansen att få sova prioriteras högre. Vid förkylning och tänder ökar behovet. När vi är hemma vill han dessutom tutta så han somnar. Han pekar intensivt eller säger tutte och jag blir fruktansvärt ofri på kvällarna då han bara vill upp igen och igen. Tanken är att testa om stopp och väx fungerar för att HAN ska välja att sluta.