• Anonym (ts)

socanmälan??

Socanmäld av folktandvården för att mitt barn inte kommer på deras besök. Wtf! Vad kommer att hända?

• Svar på tråden socanmälan??
  • Anonym (ts)
    Anonym (!) skrev 2017-04-08 09:36:44 följande:

Har du missat flera gånger?

Alla.
  • Anonym (ts)
    Anonym (typ såhär) skrev 2017-04-08 09:41:08 följande:

Soc kontaktar dig. Du talar om vilken tandläkare barnet går hos. Ärendet läggs ner.

Måste man redovisa sånt?
  • Anonym (ts)
    legomum skrev 2017-04-08 09:51:07 följande:

Hur gammalt är barnet och hur många kallelser har du fått? Folktandvården är skyldiga att skicka ut kallelser till alla barn som inte har blivit listade hos någon tandläkare.

Men att bli socanmäld har jag aldrig hört att man kan bli, däremot skulle det kunna bli en oros anmälan om barnet är äldre och aldrig varit hos någon tandläkare (eftersom munhälsan är en av de viktigaste att vara rädd om i kroppen, pga när det är dåligt påverkar det resten av kroppen med)

Men det handlar ju om förebyggande hälsovård!!
  • Anonym (ts)
    Anonym (va?) skrev 2017-04-08 09:53:36 följande:

Klart dom anmäler om du inte sköter ditt barns tänder!

Men de kan väl inte veta hur vi sköter barnets tänder.
  • Anonym (ts)
    Anonym (va?) skrev 2017-04-08 09:56:07 följande:

Precis, det är ju därför dom vill att du ska gå dit!

Av vilken anledning går du inte dit?

Men vem är det som ansvarar för mitt barns tänder? Jag eller folktandvården?

Vad kommer hända nu? Kontaktar soc oss? Behöver jag skicka mitt barns tandjournal till dem eller hur funkar det?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Minna) skrev 2017-04-08 10:42:35 följande:

det finns ju ett fall osm rapporterades om för ett antal år sedan där barnet LVU:ades eftersom de inte gick till tandläkaren (det barnet hade också hål föräldrarna ej uppmärksammat). Tandläkare har skyldighet at soc.anmäla att föräldrar inte kommer på besök eller missköter barnets tänder.

Varför går ni inte till tandläkaren med barnet? Det är ju jättekonstigt.

Vi går till tandläkaren. Men inte till den som anmält oss.

Undrar mest vad som kommer hända? Har inte tid eller att springa på socmöten i onödan. Och vill slippa få barnet omhändertaget.

Jag fattar inte!! Jäkligt irriterad. Inte trodde jag att de skulle socanmäla oss bara för att vi inte dyker upp på deras uppbokade möten.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hallå) skrev 2017-04-08 11:53:27 följande:

Hade ni bara bokat av första kallelsen och meddelat att ni går hos annan tandläkare då hade ni inte hamnat i detta och samhällets resurser sparats. Så det är helt ert eget fel.

Hur kunde det bli mitt fel?
  • Anonym (ts)
    Mshl1937 skrev 2017-04-08 11:19:58 följande:

Men om ni går till en annan tandläkare kan du väl ringa till dem och säga det? Varför struntar du bara i att komma till bokade möten? Okej att du inte vill gå där men ha åtminstone lite hyfs och avboka. Och ja, samhället kanske är intresserade av att din unge ska ha bra munhälsa så att de slipper punga ut förbannat mycket pengar att fixa fel som kunde förebyggts. Det här låter mest som att du är oansvarig!

Jag går inte på möten som jag varken bokat eller har något behov av.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Minna) skrev 2017-04-08 12:43:50 följande:

Men varför har ni inte avbokat tiden hos Folktandvården och berättat och angett den tandläkare ni går hos? Problemet ur världen på detta sätt, istället har ni valt att agera på ett sätt som lett till denna soc.anmälan som ni hade kunnat undvika om ni bara hade orkat rimga till Folktandvården när kallelserna har kommit.

Jag har försökt nå dem utan att lyckas. Har inte tid eller ork att jaga dem. Att jag inte ska behöva avboka tandläkarbesök som jag aldrig bokat känns rätt självklart.

Men skit samma. Det jag undrade är vad som händer nu? Och var jag ska redovisa barnets tandvård så jag får saken ut världen? Räcker det att jag skickar journalkopior till socialtjänsten?
Svar på tråden socanmälan??