SGI beslut
Hej!
Hoppas någon kan komma med riktiga svar eller råd.
Mitt BF datum är 15 juni 2017, påbörjade en fast tillsvidareanställning på 100% 9 januari detta år.
Var föräldraledig för sonen från 1 mars 2016 - 8 januari 2017.
Innan föräldraledigheten jobbade jag 85% från 21 sept 2015 - 28 feb 2016 och min SGI baseras på det.
Har haft alla möjliga sysselsättningsgrader senaste åren som vikarie och 50% i grundanställning.
Nu har man ju googlat och läst massor om detta med SGI, hur man höjer den, gör för att inte sänka den osv. Dum som jag var trodde jag att min heltidsanställning skulle innebära att jag får den nya SGI baserad på 100%.
Men inser att det fattas ca 20 dagar för att höja den.
Finns det någon här som fått sin SGI höjd utan att jobba i 180 dagar på den procenten?
Förstår om jag inte kan göra något åt saken men om min avsikt är att jobba 100% efter föräldraledigheten, borde inte det påverka beslutet? Eller att det fattas 20 futtiga dagar. Det är ju trots allt en tillsvidareanställning och för att gå ner i tid måste man ansöka minst 3 månader innan på mitt jobb, ?vilket jag inte skulle hunnit, borde också räknas in tycker jag ;)
Och nu har dessutom FK sänkt min SGI till 75% trots att jag hade 85% med sonen. För att försäkringskassan inte varit noga med att kolla det innan jag gick på föräldraledighet den gången och vad jag hade för sysselsättningsgrad 2015. Känns riktigt surt, hade ju åtminstone räknat med de 85 %. Så nu får vi se om
man blir återbetalningsskyldig också!
Som sagt jag fattar om jag inte har så mycket att komma med om jag t ex överklagar beslutet om SGI men finns det någon som fått "dispans" på ett eller annat sätt så hoppas jag ni kan svara!