Vad tycker ni om vårt namnförslag?
Vad tycker ni om namnet Fenja till vår lilla dotter?
Vad tycker ni om namnet Fenja till vår lilla dotter?
SUPERGULLIGT
Jag gillar det skarpt! Så vackert, men samtidigt starkt. Nordiskt och låter nästa lite sagoaktigt, men inte så pass att det låter oseriöst. Ovanligt, men ändå enkelt.
Ok, men inte mer än så.
Uttalas det "Fennja"?
Jag vet en islandshäst som heter Fenja. Så för mig är det ett hästnamn.
Det låter fint men känns lite egenpåhittat.
Det låter fint men känns lite egenpåhittat.
Med all respekt för din känsla, men namnet hittades på för över 1000 år sedan.
Nej, inte namn som faller mig i smaken alls.
Helt ärligt, tänker bara på tvål.
Men ni ska döpa er dotter till ert namn ni älskar, oavsett vad andra säger.
Sorry, tänker bara på tvålen Fenjal.
Helt ok namn. Finns många intressanta namn i nordiska mytologin.
Känner också en islandshäst vid namn Fenja. Kopplar det direkt till ett hästnamn. Fint dock
Fenja betyder liten vild flicka på isländska. Hade en islänning som hette frenja som har samma betydelse :). Så tyvärr är det mer ett hästnamn för mig. Men fint!
Bra namn!
Andra människors associationer är alltid lika roliga. När mina föräldrar berättade vad jag skulle heta var hela släkten i uppror eftersom det tydligen fanns en fabrik i närheten av där de bodde som hette samma sak, "ni kan ju inte döpa ungen efter en fabrik!!!" Som om nån minns den fabriken idag.
Min sambo har dessutom haft en hund som hette som jag, det tyckte hans släkt var väldigt roligt den dagen han träffade mig. Han verkar dock inte ha några besvär att skilja oss åt.
Gillar det men ändå inte. Ingen som har förslag på liknande namn då?
Jag gillar det skarpt! Så vackert, men samtidigt starkt. Nordiskt och låter nästa lite sagoaktigt, men inte så pass att det låter oseriöst. Ovanligt, men ändå enkelt.
Kan testa:
Alvina
Alva
Disa
Tiril
Unni
Villemo
Hilla/Hillevi
Yrsa
Tuva
Sunna
Sunniva