Inlägg från: Lilja020710 |Visa alla inlägg
  • Lilja020710

Försöker bli gravid med myom

Hej!

Behöver vädra av mig o gärna höra med andra som kanske är i samma situation som jag är i.

Är 36 år har 3 barn men vill nu så gärna ha ett fjärde sista:)

Har haft en hormonspiral i sen jag fick mitt yngsta barn o tog nu ut den 16 februari i år. Min mens har inte kommit igång än. Fick bara en droppe ljusrosa blod 6 mars sen har jag haft symptom fast inte gravid. Haft fruktansvärt ont/ värk / smärtor i samband med äl o mens (antagligen skulle fått) när jag var hos min gynekolog 20 mars såg han att äl var på väg o testade positivt helgen efter 24/25 mars testade grav test i går men negativt ska testa igen på fredag men tror inte det blivit nåt:(. Har googlat så mycket om det här... tex att det kan vara cancer att det kan ta upp till 6 mån innan mensen kommer igång att myom ett kan stöta bort ägget eller oxå fostret om man nu blir gravid... känns så hopplöst nu men vill inte ge upp.

SNÄLLA är det nån som är i samma sits eller liknande som har nån erfarenhet eller planerar barn? Vill ha nån att bolla med,tacksam för svar;)

• Svar på tråden Försöker bli gravid med myom
  • Lilja020710
    Sannymom skrev 2017-04-05 22:02:13 följande:

Jag försöker också bli gravid en tredje gång med en sladdis då jag nu har en ny man som inte har barn. Är 33 år och har nyligen fått reda på att jag har ett myom som är 6x6 cm och då valde jag samtidigt att dra hormonspiralen. Dagarna efter att jag drog spiralen hade jag ruskigt ont, men sen lugnade det ner sig. Nu har jag första mensen efter uttaget. Men jag är ju lite orolig för att myomet ska ställa till med problem för en graviditet. Den sitter på insidan på höger sida och tar upp en stor del av hålrummet i livmodern. Men gynekologen tyckte vi skulle försöka innan åtgärder sätts in.

Mina tidigare graviditeter har tagit sig direkt. Men då hade jag ju inte detta. Så man går ju och tänker mycket på hur det ska gå.

Tack för svar;)

Mitt sitter på livmoderhalstappen o är 1cm så lite mindre men känner precis som du att den kommer göra det svårare att bli gravid, tror jag fick min första mens nu på morgonen efter uttag av spiralen. Skönt att den kommit igång så man vet att allt funkar. Nu kan jag börja räkna min cykel kanske... Haft såna gravid symtom med ömma bröst metallskrot i munnen spänd svullen tjejmage men bara att försöka igen nästa äl. Jätteorolig att myom ett bara ska stöta bort ägget o varför skrapar man inte bara bort myomett så man har större chans att bli gravid och kunna behålla det? O att det är så vanligt som dom säger...undrar det jag. O varför tar dom inte prov på den för att utesluta cancer? Många frågar blir galen snart. Läst så mycket olika från personer så man vet ju inte vad som är bäst. Men jag får väl försöka ta det lugnt o se vad som händer då... vill byta gynekolog då han var otrevlig sist jag pratade med honom om det här. Han tyckte han var så klar med information sist medan jag Blev lite chockad o behövde höra allt igen.

Vore kul att följas åt till plusset?;))
  • Lilja020710
    Sannymom skrev 2017-04-06 21:40:52 följande:

Ja man får verkligen 1000 frågor i efterhand. Men det som gör mig lite förbluffad är att det finns så pass lite info om myom och graviditeter med tanke på hur vanligt det ändå är. Var fjärde kvinna mellan 30-55 år sägs det. Jag har lusläst internet nu

Min mamma hade även hon ett stort myom när hon väntade mig, även om hon just då inte visste om det. Förlossningen hade varit tuff. Men när jag var tre år så hade det vuxit sig stort som en grapefrukt och då valde hon att operera bort livmodern. Nu när jag ändå vet om detta så kommer vi hålla koll på hur den växer och planera behandling utifrån det. Så om tre månader ska de kalla mig till ett VUL igen. Jag hoppas på att bli gravid innan. Men om det inte vill ta sig inom en rimlig tid så får de försöka ta bort den först. Risken då är ju att det kan bli ärrbildningar som kan försvåra en graviditet ytterligare. Men jag gör vad som helst för chansen att kunna bli gravid. Det ska bli spännande att se nu om det kan bli ett plus smidigt ändå. Hoppas hoppas! Så spännande! Vill gärna följas åt. Nästa vecka bör vi kunna sätta igång tillverklingen när mensen är slut.

Hur upptäcktes ditt myom?

Hoppas verkligen du hinner bli gravid innan operationen. Jag fick veta genom ett vanligt gyn besök men dom säger det som om det var en förkylning tycker jag. Att det inte är nåt att tänka eller oroa sig för...helt sjukt tycker jag :( tror inte dom vet så mycket om myom o därför avdramatiserar det. Har ganska riklig mens nu o hade väldigt lite förr så är orolig att den kommer hålla på länge o förstöra för ägglossningen ... vad vet jag men orolig blir man.
  • Lilja020710
    Delilah2001 skrev 2017-04-06 22:40:33 följande:

Jag blir 38 i år och fick ett missfall för 1,5 år sedan. Fick i samband med det reda på att jag hade myom.

Gick ett halvår utan att jag blev gravid igen, gjorde en ny gynundersökning, för att ta reda på om det var myomet som ställde till det. Men då var myomet plötsligt borta!

Det jag fick höra var att om man skrapar bort myomet så blir det ärrvävnad som inte heller är så bra för en blivande graviditet.

Jag blev gravid igen, som även det slutade med missfall. Tredje gången lyckades bättre, är nu i vecka 26.

Skönt att höra :) men som jag trodde så är det inte problemfritt ...o att man ska kämpa för att bli gravid för nåt man aldrig förut hört talas om ... hoppas din graviditet går felfritt o grattis:)
  • Lilja020710
    GoodMorningParis skrev 2017-04-07 09:31:23 följande:

Följer!

Jag har precis fått barn nr 2, är 37 år (min äldsta är snart tonåring år o bor hos mig vv). Vill så himla gärna ha en trea så min lilla får ett mer jämnårigt syskon att leka med jämt!

Blev gravid på första försöket nu sist, men fick efter förlossningen (slutade med snitt) veta att jag hade ett antal myom o därför blödde mycket mer än vanligt. Min lilla tjej var ovanligt liten, född 2 veckor tidigt men vägde bara 2,3 kg och jag funderar över om det kan ha med myom att göra? Har läst på internet om det men ingen har sagt nåt.

Nu är jag jätteorolig att jag inte ska kunna få min efterlängtade trea... som sannymom skrev, finns förbluffande lite info om Lyon o graviditet. och vi fick ingen uppföljning heller trots att bebis blev så liten o jag förlorade 2,3 liter blod..

Hur har ni mått under graviditeten? Jag mådde väldigt illa, var trött pga blodbrist o hade hemska smärtor i underlivet som kom o gick, på distinkta ställen, alltså samma ställe. Känner ni igen det? Har läst att myom kan orsaka det.

Har aldrig varit gravid med myom försöker bli det nu... jag tycker det är sjukt att sjukvården verkar sätta "lock " på om myom jag tror det är mer problem med det än dom säger... ska gå vidare med det här vill ha mer svar o tänker inte ge mig.
  • Lilja020710
    Sannymom skrev 2017-04-07 18:14:11 följande:

Ja, den läkaren på KK som såg myomet med VUL sa att det kan försvåra att bli gravid och öka risken för missfall. Men de vill ändå att vi försöker själva först innan de sätter in åtgärder. Barnmorskan på telefonen däremot var mycket mera nonchalant och sa att myom är så vanligt och är inte alls farligt och ställer sällan till med bekymmer. Hm... det återstår att se. Nu längtar jag bara tills mensen tar slut så vi kan börja försöka. (Ruskigt riklig mens efter uttag av spiralen).

Har börjat ta en massa vitaminer och även skaffat mig en app för att hålla koll på menscykeln och förhoppningsvis pricka in ägglossningen sen. Vi är båda så ruskigt bebissugna nu!

Fick mens igår o blödde sjukt mycket vart orolig först men lugnat ner sig lite nu . Längtar oxå tills den tar slut har oxå fixat app o ska ta äl test o allt för att pricka rätt nu. Äter både rosenrot o folsyra plus vitaminer .
  • Lilja020710
    Sannymom skrev 2017-04-10 20:09:20 följande:

Jag blödde också mycket, men i lördags slutade det äntligen. Nu äntligen kan man börja försöka på allvar

Här äts det folsyra, D-vitamin och omega3. Håller tummarna att det tar sig den här månaden! Vill, vill, vill!

Ja nu håller vi tummarna:) jag har bim 4/5 o äl 20/4 ligger vi rätt lika då
  • Lilja020710
    Sannymom skrev 2017-04-11 20:21:38 följande:

Ojdå, smileyn blev frågetecken.

Ska du börja med äl stickor? O när ska man börja? Några dagar innan äl?
  • Lilja020710
    Sannymom skrev 2017-04-12 22:57:42 följande:

Ja jag har några stickor hemma så jag tänkte kanske börja testa till helgen och se. Mest för skoj och se om det funkar. Jag tror man kan börja testa 2-3 dagar innan. Men å andra sidan så lever ju de små spermierna i några dagar så har man ha sex några dagar innan och kring äl så kanske det tar sig. Hoppas!

Vi får hålla tummarna att det funkar den här ggn för båda;)
Svar på tråden Försöker bli gravid med myom