Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Återinföra vårdbiträden?

Anonym (Usk) skrev 2017-04-05 12:29:44 följande:

Idiotisk påhitt detta .

Det ska vara usk som vet vad det handlar om

Du vet att undersköterska är en anställningsform som man även kan få utan relevant utbildning... dvs bara för att man är anställd som usk så behöver man inte veta vad det handlar om.
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-05 20:06:55 följande:

För 20 år sen var det bara ssk som tog prover , satt kanyler , satt kad , omläggningar av sår som ex , nu gör vi usk detta på vårt boende så ssk får göra viktigare saker

Vad är det för kanyler ni sätter?
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 19:19:46 följande:

I min kommun är det inte ens möjligt att få en anställning som usk om man inte är utb .

Varför ska det in personal som inte har medicinsk utb när sjuka ska vårdas ?

Usk har inte någon medicinsk utbildning så ditt påstående haltar en aning...
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 05:59:15 följande:

Jobbar du i min kommun ?

Nei. Men varken usk eller ssk har någon medicinsk utbildning. Inte i någon kommun.
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 06:00:40 följande:

För dropp tex

Det är ingenting som en ssk kan delegera bort.
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 06:01:27 följande:

Det får inte stå usk på anställningsavtal om man inte är färdigutbildad

Är upp till arbetsgivaren att bestämma då undersköterska/usk är en anatällningsform/titel och ingen utbildning.
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 08:58:30 följande:

Om andra kommuner anställer outbildad personal bland sjuka människor så är det upp till dom . Här i min kommun görs det inte o kommer aldrig att på ske heller .

Ska man jobba med sjuka människor ska man veta vad det handlar om , ska man ge medicin ska man veta vad medicinen är o varför den ges tex .

Det är därför man får delegering efter genomgått kurs/föreläsning/test av ssk innan man kan/får/ska hantera mediciner.
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 14:03:21 följande:

Som jag sa min kommun anställer inte utan utb nu o innan var man anställd som vårdbiträde inte usk om man var utan utb

Det är för att din arbetsgivare bestämt det.
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 14:02:20 följande:

Jaha ? Vad har ni för tester då ? Här har det bara varit en genomgång av oss i personalen dock har alla nu fått att man måste göra ett webbtest innan dom förlängs .

Det varierar vad för tester, genomgångar och dyligt man har. Men innan man får delegering på att ge medikament så ska man visa att man kan och förstår.
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 14:03:56 följande:

Nä men våran läkare på huset kan

Nej, en läkare kan inte delegera bort en redan delegeras sjuksköterskeuppgift. Läkaren kan enbart delegera till ssk. Att hantera dropp/infusjoner och hantera/sätta pvk/venflon är inget som en ssk (eller läkare) kan delegera bort till en undersköterska. Görs det så bryter det mot lagen och ska anmälas till socialatyrelsen.

Vilken kommun jobbar du i?
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 14:04:42 följande:

Konstigt att jag o många med mig läste medicin på usk utb då

Att du har läst en del medicin innebär inte att du är medicinsk utbildad. Jag läste också en del medicin på ssk (mer än er) men jag är inte medicinsk utbildad. Läkaren är den som är medicinsk utbildad eftersom de läser en medicinutbildning.
Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?