• Anonym (My)

Återinföra vårdbiträden?

Tycker i så fall att vårdbiträdena inom äldrevården har hand om mat/servering, allt städ, promenader med vårdtagare, sociala akitiviter så kan Usk göra det de är utbildade för att kunna göra såsom att ha hand om läkemedlen, dokumentera, göra det de får göra per delegation, sitta på omvårdnadsmötena, anhörigkontakt, lägga omvårdnadsplanerna, greja med BPSD, ha hand om det mesta av omvårdnaden. Idag ligger enormt mycket städ på Usk vilket ju är ganska bortkastat.

• Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 18:35:48 följande:
    Men det skulle innebära att dom måste anställa flera då det inte finns vårdbiträden inom detta idag o uskorna måste vara kvar
    Många är ju anställda som Usk men har ingen utbildning. Man kan ju börja med dem, sedan är ju detta ett projekt som det kommer att ta flera år innan man ser hur det funkar. Många Usk går ju dock i pension, kanske kan en del av dessa ersättas med ett vårdbiträde istället så man jobbar dagen tex med 2 Usk och ett vårdbiträde istället för 3 Usk.
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 19:19:46 följande:
    I min kommun är det inte ens möjligt att få en anställning som usk om man inte är utb .
    Varför ska det in personal som inte har medicinsk utb när sjuka ska vårdas ?
    Här har de fått det tidigare men på senare år så är det väldigt sällan. Personligen tycker jag det varit toppen om vårdbiträdena kunnat gjort det som Inter Usk uppgifter så kan Usk fokusera på det de faktiskt utbildat sig till. Om du läser mitt tidigare inlägg så har jag svarat på just det.
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 18:36:39 följande:
    Då har du helt fel uppfattning om hur det funkar på ett boende idag
    Du vet att det finns fler boenden än det du jobbar på va?
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 21:56:15 följande:
    Ok jag formulerar om .

Du har helt fel uppfattning om hur ett boende ska fungera .
    Du bör nog vidga dina vyer lite, undersköterska är en anställningsform, inte att man har en viss utbildning. Även om Usk i folkmun är en person som gått omvårdnadsprogrammet.
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 21:57:24 följande:
    Fast vårdbiträden har inte på ett boende med sjuka o göra . Dom kan städa i kulvertarna på sjukhuset eller nå
    Uppenbarligen håller verkligheten inte med dig.
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 08:58:30 följande:
    Om andra kommuner anställer outbildad personal bland sjuka människor så är det upp till dom . Här i min kommun görs det inte o kommer aldrig att på ske heller .
    Ska man jobba med sjuka människor ska man veta vad det handlar om , ska man ge medicin ska man veta vad medicinen är o varför den ges tex .
    Så allt som diskuteras måste handla om din kommun, annars gör man fel menar du? Du låter ganska ny och har uppenbarligen bara nåt hum om hur "din" kommun gör. Världen är liksom större än så.
  • Anonym (My)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 14:25:18 följande:
    Att du har läst en del medicin innebär inte att du är medicinsk utbildad. Jag läste också en del medicin på ssk (mer än er) men jag är inte medicinsk utbildad. Läkaren är den som är medicinsk utbildad eftersom de läser en medicinutbildning.
    Exakt!
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 15:23:23 följande:
    Du tänker mediciner , medicinsk utb är inte om mediciner
    När jag skriver medicinsk ut iordning så menar jag just det, inte mediciner. Du däremot verkar ha svårt att skilja på både det ena och det andra.
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 15:24:05 följande:
    Jag kan bara skriva hur min kommun jobbar , jag kan inte skriva om något annat jag inte vet
    Men tråden handlar inte ens din kommun eller innefattar något som har med din kommun att göra överhuvudtaget om man. I får tro på det du påstår.
Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?