• Älgdromedaren

HJÄLP! STUDSMATTA EL LEKSTUGA??

Hjälp.

Har två barn. 2 och 5. Dom fyller år och ska få en gemensam present att nyttja ute.

Studsmatta eller lekstuga.

Vi bor i ett radhusområde där trädgårdarna vetter mot varandra. Barnen springer därför obehindrat kors o tvärs på somrarna. In och ut hos varandra.

Vår trädgård är liten, varav vid köp av studsmatta skulle investera i en mindre modell som endast håller två personer.

En lekstuga skulle få en veranda och ett utekök ihop med små odingslådor. Själva tugan skulle vara 1,5 kvm stor inuti.

Först tänkte vi slå till på en matta. Men sen började vi fundera om det kommer vara mycket konflikter iom att mattan bara hållr två pers. Ser nånstans att våra två barn hoppar, grannens barn kommer, vår yngsta blir utmanövrerad, äldsta barnet och kompisen hoppar, vi har då asvar för grannbarnet och måste typ hålla vakt medan man tröstar minstingen som bara vill in i mattan.

Ryser vid tanken.

Eller lekstuga där alla kan vara med både inne och ute. Men kanske inte är lika poppis?

Hjälp vad säger ni andra.

• Svar på tråden HJÄLP! STUDSMATTA EL LEKSTUGA??
  • Duckan

Vi köpte vår dotter en studsmatta och den är föga använd. I efterhand hade en lekstuga varit mycket bättre för henne som var en riktig dock-mamma. Där hade hon nog kunnat dona i timmar tror jag.

• pigglet

Just med tanke på hur leksituationen ser ut hos er, utan tydliga tomtgränser och mycket barn som vandrar runt mellan tomterna, skulle jag nog välja lekstuga, men kanske försöka få den något större invändigt också?. Argumenten har du listat upp så bra själv, har inget mer att tillägga.

• nnnnnnnn

Är inte 1m x 1,5 m väldigt litet? (eller 1,2 m x 1,2 m)

testbygg med kartonger så ni vet hur litet det är

Kanske hellre skippa verandan och satsa på lite större inuti?
    Vad har ni tänkt ska vara där inne?
    Får det ens plats tex 2 stolar?

Jag tycker nog att man ska kunna göra något i sin lekstuga tex ha ett lekkök och litet bord + stolar,

• Carambolan

Jag hade också valt lekstuga men en större. Vår treåring har en imonhuslekstuga av kartong som är ungefär så där stor och det enda han gör i den är att krypa in och gömma sig, inte mycket lekyta för fler än ett barn åt gången.

• Anonym (Nova)

står det verkligen bara mellan dessa alternativ? Du kan inte tänka dig en lekställning, klätterställnig typ eller gungor ? eller en lektstuga med gungor osv? Jag har haft både och, lekstuga, gungor, pool, studsmatta och fotbollsmål. Vi hade en jättestor trädgård en gång i tiden.. Det jag använde mest var poolen på sommaren och gungan och studsmattan. Vi hade så många mysiga kvällar och dagar på min studsmatta, jag och kompisar sov därute, vi hade filmkvällar med massa kuddar och filtar, vi köra sanning och konsekvens, vi åt fika och vi studsade massor. Jag var dessutom som smalast i mitt liv när jag hade studsmatta eftersom man var så aktiv och rörde på sig så mycket. Men min lekstuga använde jag kanske en-två gånger i månaden, sedan blev den ett förråd och insekterna tog över den så jag vägrade gå in där.. När man är ute så borde man passa på att vara ute, en varm sommardag blir den där lekstugan till en bastu och ohyra älskar tydligen lekstugor. Det ser jättefint ut på bild och ni har jättefina ideer, men när jag och mina kompisar fick välja valde vi aldrig att leka i lekstugan. Jag älskade att gunga men jag hade bara en gunga annars hade vi nog gjort det lite oftare också. Jag skulle tipsa om att kolla in andra roliga ute-leksaker eller köpa en större studsmatta. 

• Älgdromedaren

Hjälp vilka bra svar.

Vi kan inte gå större med vare sig matta eller stuga beroende på hur trädgården ser ut. Det är helt enkelt för smalt.

Usch så svårt. Det är ju bra poänger ni kommer med. Ska fundera på hur man kan göra huset större för att få plats med möblemang.

Och jag ska också fundera på klätterställning.

Fler idéer är välkomna!

• Anonym (2barnsmor)

Våra barn är 3 år (flicka) och 5,5 år (son). Båda hoppar jättemycket på studsmattan (ca 4 m i diameter) men i lekstuga (ca 1,5x2 m) leker nästan bara dottern. Har ni frågat barnen vad de vill ha?

• Anonym (Duff)

Studsmatta såklart, hur kul är det att hoppa i en lekstuga? Kommer säkert slå huvet i taken..

• Anonym (a)

eftersom barnen är ganska små, speciellt det yngsta givetvis, skulle jag satsa på en lekstuga. 

• nnnnnnnn

Våra har klarat studsmattan från 1.5 års ålder.
    Vi har som regel att ifall man inte klarar att komma upp själv, så är man för liten. Snacka om att vi blev förvånade när 1,5 åringen klättrade upp, öppnade nätet, stängde nätet och började hoppa som om denne aldrig gjort något annat i sitt liv.

• No Logo

Lekstuga är bara populärt en kort tid när de är riktigt små. Jag hade därför köpt både ock! Fast inte samtidigt.. köp en lekstuga nu, sälj den om några år och köp en studsmatta när barnen är större. Oavsett storlek på studsmatta är det inte säkert att hoppa fler än två samtidigt, bara en i taget närde är större och trixigare.

Har man begränsat utrymme för en lekstuga skulle jag satsa på en med kiosklucka - det förlänger lekåldern och gör det lättare att leka fler då man kan vara både utanför och inne.

Vill man inte skapa utrymme för studsmatta senare finns modeller som kan användas som förråd efteråt. Min favorit är ett funkishus med loft : ) www.minihusen.se

Fler idéer

www.viivilla.se/tradgard/mobler/16-sota-lekstugor--fran-budget-till-lyx/

• Maddi

Egentligen ska inte det vara flera barn samtidigt på studsmattan.

Sen vet jag flera dom skaffat mindre studsmatta och barnen tycks det var tråkigt eftersom dom inte kan göra kullerbytta och så. Ångrat sig att dom inte köpt den största från början.

• Bibbidi
    Älgdromedaren skrev 2017-04-05 20:55:25 följande:

Hjälp vilka bra svar.

Vi kan inte gå större med vare sig matta eller stuga beroende på hur trädgården ser ut. Det är helt enkelt för smalt.

Usch så svårt. Det är ju bra poänger ni kommer med. Ska fundera på hur man kan göra huset större för att få plats med möblemang.

Och jag ska också fundera på klätterställning.

Fler idéer är välkomna!

Men stugan tar väl inte större plats om ni skippar den planerade verandan??
Svar på tråden HJÄLP! STUDSMATTA EL LEKSTUGA??