• Kv89

Ivf 2017 endometrios

Hej! Jag och min sambo är båda två 27 år gamla och har varit tillsammans i 9 år nu i maj.

Sommaren 2015 startade vi bebis verkstan i tron om att jag skulle bli gravid direkt, tji fick vi. Snart 2 år senare sitter vi här efter att ha gått en barnlöshet utredning där allt såg bra ut, förutom att jag till 99% har endometrios (inget dom ser på VUL men alla symtom tyder på det) vi erbjöds remiss för ivf och där står vi nu. Vi ska på första informations mötet nu v15 sen hoppas vi att vi får börja behandlingen i maj eftersom jag kommer ha mens veckan innan vårt första möte och jag antar att det då är försent att börja redan nu i april.

Jag söker er som sitter i samma sits, eller som gjort ivf med endometrios. Har nämligen en del frågor jag hoppas få svar på.

- ni med endometrios, blev ni gravid på första försöket?

- fick ni göra det långa eller korta protokollet? Finns det nått standard dom använder vid endometrios?

- utgår man helt från när sin mens startar, och gör man alltid äggplocket när beräknad ägglossning vanligtvis brukar bli? (Dag12-14) eller är det helt ovesäntligt? Hur långt efter start med sprutor gör man äggplocket?

- hur länge odlar dom vanligtvis, vi ska göra ivf i Umeå. Och har 3,5 timmes resväg enkel väg så om man odlar i 2-3 dagar så stannar vi kvar. Om längre åker vi hem emellan men jag har förstått att det vet man inte fören efter äggplocket? Brukar dom långtids odla direkt på första ivf försöket?

- hur gjorde ni med ert jobb? Berättade ni för chefen? Tog ni sem/komp eller sjukskrev ni er? Jag jobbar som sjuksköterska och har svårt att bara ta ledigt med kort varsel. Vill heller inte sjukanmälning mig. Hatar att ljuga, men känner inte heller att jag vill berätta. Hur har ni gjort?

-hur långt innan fick ni tid för äggplocket? Jag hade helst velat veta 2v innan för att hinna planera frånvaron.

Ah gud, långt inlägg! Men vi börjar sådär, hoppas det inte är för rörigt för er.

• Svar på tråden Ivf 2017 endometrios
  • LillaJag06

Jag har endo men lyckligtvis lyckats bli gravid själv.
    Finns en stor endometrios tråd här inne. Kolla i den så kanske du kan få svar.
    Jag nedreglerades länge innan vi kunde försöka (oftast gör man det med nässpray men jag fick spruta) tror att nässprayen använda vid långa och korta protokollet med.

Svar på tråden Ivf 2017 endometrios