• Jennybebis90

Hur fungerar Women log för er/tips på att bli gravid

Hej tjejer,
    För ungefär ett år sedan började jag använda appen women log som räknar ut ägglossning och mens, bytte nyligen från samsung till iPhone och upplevde då att appen blev mycket bättre och hoppas den kan hjälpa till med bebis tillverkning ????
    Det stod idag att det var 12 dagar till mens och sannolikheten för graviditet var hög!
    Har ni haft detta som hjälpmedel och i såfall funkade det? Vad för annat kan ni tipsa för att underlätta graviditet?
    Tips på allt ni kan tänka på uppskattas mycket ????

Tack på förhand ????
    Trevlig helg ??

• Svar på tråden Hur fungerar Women log för er/tips på att bli gravid
  • Orkide

Jag skulle ju köpa ägglossningstest. Appen kan ju inte läsa av din kropp den går på vad som är vanligast förekommande. Med ägglossningstest så ser du när du har äl.

• Tino
    Jennybebis90 skrev 2017-03-31 21:19:03 följande:

Hej tjejer,

För ungefär ett år sedan började jag använda appen women log som räknar ut ägglossning och mens, bytte nyligen från samsung till iPhone och upplevde då att appen blev mycket bättre och hoppas den kan hjälpa till med bebis tillverkning ????

Det stod idag att det var 12 dagar till mens och sannolikheten för graviditet var hög!

Har ni haft detta som hjälpmedel och i såfall funkade det? Vad för annat kan ni tipsa för att underlätta graviditet?

Tips på allt ni kan tänka på uppskattas mycket ????

Tack på förhand ????

Trevlig helg ??

Jag har använt flera olika hjälpmedel. Ägglossningstest har vi använt från och till under de år vi försökt (blev inte gravida). Jag har också använt Natural Cycle som man tar temp varje dag för att se om ägglossningen har varit (fungerade inte heller). Nu använder jag bara en app (liknande WomanLog) för att ha koll på hur långa cyklerna är, notera symptom och IVF-relaterat. Har ni testat med ägglossningstest? Har ni börjat utredning? Kan vara bra att till utredningen ha testat med ägglossnigsstest innan för att ge info till läkaren om man verkar ha ägglossning eller inte. Är också bra att ge info om längd på cykel osv från appen. Så jag tycker det är bra att du använder den appen.
  • alade

Om du har ungefär 14 dagar mellan ägglossning och mens funkar såna där appar bra direkt. Jag använde fertility friend under några år, men den kunde inte beräkna rätt utan att jag matade in data från ägglossningstester ett gäng månader. Sen lärde den sig just min cykel och visade helt rätt. Jag hade kort lutealfas på ca 10 dagar och ganska lång cykel. Jag är glad att jag började kolla med stickor direkt, för annars hade jag satsat extra vid fel tid i månaden. Inte för att timing verkar vara det som gör mig ofrivilligt barnlös...

• hoppsa

Jag menar verkligen inte att vara oförskämd, men är det inte bara enklast att ha sex morgon och kväll till det tar sig? Eller har ni bara sex då det finns chans för befruktning? :)

• alade
    hoppsa skrev 2017-04-02 09:07:13 följande:

Jag menar verkligen inte att vara oförskämd, men är det inte bara enklast att ha sex morgon och kväll till det tar sig? Eller har ni bara sex då det finns chans för befruktning? :)

Wow, vilket inlägg du gör. Heteronormativt och utan hänsyn till eventuella sjukdomar eller funktionsvariationer som gör att en inte "bara" har sex med sin partner för att bli gravid.

Men ändå, om vi tittar på ett par som är man och kvinna. Att ha sex morgon och kväll minskar chanserna för graviditet jämfört med att ha sex varannan till var tredje dag. Spermierna är som bäst om det blir lagom ofta. ????

Sen för egen del vill jag verkligen inte ha sex två gånger om dagen i flera års tid ????. Det skulle vara döden för mitt sexliv att göra så. Vi har sex när vi vill ha sex och på det vis vi vill ha sex. Det är inte nödvändigtvis barnalstrande.
  • alade

Alla frågetecken var smileys, det är inte aggressivt undrande! Haha

• hoppsa
    alade skrev 2017-04-02 09:39:42 följande:

Wow, vilket inlägg du gör. Heteronormativt och utan hänsyn till eventuella sjukdomar eller funktionsvariationer som gör att en inte "bara" har sex med sin partner för att bli gravid.

Men ändå, om vi tittar på ett par som är man och kvinna. Att ha sex morgon och kväll minskar chanserna för graviditet jämfört med att ha sex varannan till var tredje dag. Spermierna är som bäst om det blir lagom ofta. ????

Sen för egen del vill jag verkligen inte ha sex två gånger om dagen i flera års tid ????. Det skulle vara döden för mitt sexliv att göra så. Vi har sex när vi vill ha sex och på det vis vi vill ha sex. Det är inte nödvändigtvis barnalstrande.

Tack för ett trevligt inlägg trots korkad fråga :)

Jag har själv ett par ungar son 'bara blivit', och jag är inte alls insatt i hur det är att försöka få barn. Har inte heller någon i bekantskapskretsen som haft svårigheter att få barn (oavsett sexualitet/funktionshinder). Där av frågan :) Har smygkikat lite på liknande trådar och där behandlas väl när man ska ha sex osv. Tänkte typ men ha det hela tiden, då kan man ju inte missa ;) men då vet jag ju nu med sperman med.

Har jobbat på seminstation och stuteri med hästar i flera år dock, och det är extremt få ston som 'bara inte blir dräktiga'. Nyfiken bara! Frågar man inte får man inte veta!

Lycka till till er som längtar efter kids iallafall, kramar och förlåt igen för min tröghet :)
  • Tino
    hoppsa skrev 2017-04-02 16:56:04 följande:

Tack för ett trevligt inlägg trots korkad fråga :)

Jag har själv ett par ungar son 'bara blivit', och jag är inte alls insatt i hur det är att försöka få barn. Har inte heller någon i bekantskapskretsen som haft svårigheter att få barn (oavsett sexualitet/funktionshinder). Där av frågan :) Har smygkikat lite på liknande trådar och där behandlas väl när man ska ha sex osv. Tänkte typ men ha det hela tiden, då kan man ju inte missa ;) men då vet jag ju nu med sperman med.

Har jobbat på seminstation och stuteri med hästar i flera år dock, och det är extremt få ston som 'bara inte blir dräktiga'. Nyfiken bara! Frågar man inte får man inte veta!

Lycka till till er som längtar efter kids iallafall, kramar och förlåt igen för min tröghet :)

En av fem olikkönade par har problem att bli gravida. Så känns osannoligt att ingen i din närhet är drabbad. Däremot är vi tex inte öppna med vår ofrivilliga barnlöshet så blir vi gravida genom IVF skulle vi inte berättat att det tagit lång tid för oss. Tror många är drabbade i tysthet. Skönt för dig att du inte haft problem. Jag önskar ingen denna hemska situation.

Att tipsa ofrivilligt barnlösa om hur ofta man ska ha sex är inte någon bra idé, bara som tips till framtiden. Om det är något ofrivilligt barnlösa vet så är det när och hur man borde ha sex. Sanningen är att 2 till 3 gånger i veckan räcker. Varje dag är en väldigt (!!) dålig idé. Dels för spermierna får sämre kvalitet då och dela för hur ska man orka ha sex över 350 gånger på 1 år i flera år. All kärlek och närhet sex innebär skulle vara helt förstört av tvånget att prestera varje dag. Så alla ofrivilligt barnlösa som läser detta. Man ska inte tvinga sig till sex.

Tycker för övrigt det är riktigt osmakligt att dra paralleller till hästar.
  • hoppsa
    Tino skrev 2017-04-02 18:40:06 följande:

En av fem olikkönade par har problem att bli gravida. Så känns osannoligt att ingen i din närhet är drabbad. Däremot är vi tex inte öppna med vår ofrivilliga barnlöshet så blir vi gravida genom IVF skulle vi inte berättat att det tagit lång tid för oss. Tror många är drabbade i tysthet. Skönt för dig att du inte haft problem. Jag önskar ingen denna hemska situation.

Att tipsa ofrivilligt barnlösa om hur ofta man ska ha sex är inte någon bra idé, bara som tips till framtiden. Om det är något ofrivilligt barnlösa vet så är det när och hur man borde ha sex. Sanningen är att 2 till 3 gånger i veckan räcker. Varje dag är en väldigt (!!) dålig idé. Dels för spermierna får sämre kvalitet då och dela för hur ska man orka ha sex över 350 gånger på 1 år i flera år. All kärlek och närhet sex innebär skulle vara helt förstört av tvånget att prestera varje dag. Så alla ofrivilligt barnlösa som läser detta. Man ska inte tvinga sig till sex.

Tycker för övrigt det är riktigt osmakligt att dra paralleller till hästar.

Men oj då det var som sagt inte alls elakt menat! Hur ska jag få svar om jag inte frågar!!?? Det var alltså en fråga. Ta inte så illa upp. Och jag fick ju svar. Jag visste inte att spermakvaliten blir såpass mycket sämre om en man har utlösning ofta. Nu vet jag. 'Parallellen' till hästar var inte menad det minsta oförskämd då vår fortplantning fungerar på samma sätt och jag sett hur konstgjord befruktning med hormonell behandling, koll och timing med ägglossning etc fungerar.
  • Snuttis2

Har använt två appar i samband med mina graviditeter , woman logg och P Tracker lite ! Använde dem initialt för att enklare veta när jag hade ägglossning! Men precis som någon innan sa så vet du sällan det bara för att du lägger in grund data ! För mer vetskap behöver du använda ägglossnings stickor ! Provade det efter tag o insåg att jag inte ägglossat enligt app när jag faktiskt hade ägglossning ! Blev gravid när jag inte end var k närheten av äggtid enligt appen : ) !

Apparna är bra till mkt , jag kan ex gå tillbaka flera år o se mönster i cykler, mönster vid graviditeter , kroppsligt mående läkarbesök o allt möjligt jag lagt in. Men jag skulle inte lite på dem utifrån din grund fråga !

Får jag rek. Så tycker jag att P tracker lite är mkt bättre än Woman logg!

Testa stickor o lär dig ungefär när du har ägglossning ha sedan sex varannan till varje dag däromkring !

Lycka till

Svar på tråden Hur fungerar Women log för er/tips på att bli gravid