• Anonym (nn)

Sertralin + voxra

Som rubriken lyder, någon som har erfarenhet av dessa två i kombination? Jag tar maxdos sertralin sedan ett par år tillbaka men har biverkningar i form av en enorm trötthet. Ska därför, efter diskussion med min läkare, istället ta 100 g sertralin och 150 g voxra.

Alltid nervöst med medicinbyte/justering, vore därför intressant att höra andras erfarenheter av kombon. Min diagnos är recidiverande depression och ångest förresten.

• Svar på tråden Sertralin + voxra
  • Anonym (A)

Ja, tex mediciner, det kan ju ta flera år, att hitta rätt? Det verkar som ett lotto?

• Anonym (M)

Som konstateras ovan är det alltid individuellt hur man reagerar på en viss medicin och jag har mycket positiva erfarenheter av Voxra. Jag har inte testat kombon men svarar ändå eftersom jag har lidit av enorm trötthet.

Jag gick successivt in i en utmattningsdepression, det var totalt mörker och jag hade verkligen ingen ork eller lust till någonting. Jag ville inte ta antidepressiva men till slut blev det ohållbart. Jag har dåliga erfarenheter av SSRI så jag läste på och kom tillsammans med läkaren fram till att Voxra kunde vara något för mig.

Jag började på 150 mg och blev liiite piggare och något mer stabil men var fortfarande väldigt trött. Vi testade efter ett par månader att fördubbla dosen och skillnaden är påtaglig. Jag har fortfarande inte samma energi som jag hade innan jag blev deprimerad men betydligt mer än förut.

Jag har framför allt inte haft några biverkningar att tala om. Jag hade lite yrsel och kände mig lite speedad precis när jag började och också när jag ökade dosen, vilket gick över. men ingen ångest eller andra problem. Sömnproblemen kan jag inte uttala mig om eftersom jag har haft sömnproblem i många år. Jag tar Imovane för att kunna sova.

Min poäng är att mot just trötthet tror jag att Voxra är ett av de bästa preparaten. När jag tog SSRI kände jag inte igen mig själv men nu är jag som vanligt fast piggare. Den stora fördelen är att jag har fått ork att göra sådant som gör att man mår bättre - äta sundare, (jag har en tendens att tröstäta som försvann med Voxra), träna och ägna mig åt min hobby.      

Det är som sagt individuellt, det måste understrykas, och jag har inte haft några större problem med ångest under depressionen, men din läkare kommer förstås ha koll på det. 

• Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2017-04-02 14:53:11 följande:

Ja, tex mediciner, det kan ju ta flera år, att hitta rätt? Det verkar som ett lotto?

Inte nödvändigtvis. Jag har testat två, Cipramil och Voxra. Den första var helt fel för mig, den andra rätt. Jag tror att man som patient måste läsa på ordentligt själv och inte bara ta emot en medicin, fast det är tyvärr inte alltid man har ork till det när man är deprimerad.
    Jag började bli desperat över hur jag mådde och använde desperationen till att plöja igenom FASS. Jag vägde för och nackdelar med olika mediciner mot mina behov. Det är som sagt inte alltid man orkar men man kanske har någon anhörig eller en vän som hjälpa en med det. Läkaren har inte lika mycket tid och engagemang, särskilt inte på vårdcentralen, så det kan löna sig att göra så.    
  • Anonym (nn)
    Anonym (M) skrev 2017-04-02 14:56:41 följande:

Som konstateras ovan är det alltid individuellt hur man reagerar på en viss medicin och jag har mycket positiva erfarenheter av Voxra. Jag har inte testat kombon men svarar ändå eftersom jag har lidit av enorm trötthet.

Jag gick successivt in i en utmattningsdepression, det var totalt mörker och jag hade verkligen ingen ork eller lust till någonting. Jag ville inte ta antidepressiva men till slut blev det ohållbart. Jag har dåliga erfarenheter av SSRI så jag läste på och kom tillsammans med läkaren fram till att Voxra kunde vara något för mig.

Jag började på 150 mg och blev liiite piggare och något mer stabil men var fortfarande väldigt trött. Vi testade efter ett par månader att fördubbla dosen och skillnaden är påtaglig. Jag har fortfarande inte samma energi som jag hade innan jag blev deprimerad men betydligt mer än förut.

Jag har framför allt inte haft några biverkningar att tala om. Jag hade lite yrsel och kände mig lite speedad precis när jag började och också när jag ökade dosen, vilket gick över. men ingen ångest eller andra problem. Sömnproblemen kan jag inte uttala mig om eftersom jag har haft sömnproblem i många år. Jag tar Imovane för att kunna sova.

Min poäng är att mot just trötthet tror jag att Voxra är ett av de bästa preparaten. När jag tog SSRI kände jag inte igen mig själv men nu är jag som vanligt fast piggare. Den stora fördelen är att jag har fått ork att göra sådant som gör att man mår bättre - äta sundare, (jag har en tendens att tröstäta som försvann med Voxra), träna och ägna mig åt min hobby.      

Det är som sagt individuellt, det måste understrykas, och jag har inte haft några större problem med ångest under depressionen, men din läkare kommer förstås ha koll på det. 

Stort tack för ditt svar! Jag har med mig att det är individuellt hur man reagerar på olika mediciner och att det inte finns någon garanti för att jag ska få samma effekt som du och Anonym (Signe) men oh, vad jag hoppas! Extra skönt att höra att ingen av er haft några allvarligare eller långvariga biverkningar!

För mig är det ångesten som varit det primära problemet. 100 g sertralin hjälpte i många år med att kontrollera den men när de depressiva besvären först gjorde sin debut trappade vi upp och det var då denna abnorma trötthet + uttalade tendens att tröstäta och inte träna infann sig. Som jag förstod det på läkaren är förhoppningen nu att sertralin i min ursprungliga dos ska hålla ångesten under kontroll medan voxran ska hjälpa mot depressionen samt motverka onormal trötthet. Jag hoppas innerligt att det fungerar, är så trött på att sitta på jobb och aktivt längta hem så jag kan gå och lägga mig..
  • Anonym (M)
    Anonym (nn) skrev 2017-04-02 17:35:25 följande:
    Stort tack för ditt svar! Jag har med mig att det är individuellt hur man reagerar på olika mediciner och att det inte finns någon garanti för att jag ska få samma effekt som du och Anonym (Signe) men oh, vad jag hoppas! Extra skönt att höra att ingen av er haft några allvarligare eller långvariga biverkningar!

För mig är det ångesten som varit det primära problemet. 100 g sertralin hjälpte i många år med att kontrollera den men när de depressiva besvären först gjorde sin debut trappade vi upp och det var då denna abnorma trötthet + uttalade tendens att tröstäta och inte träna infann sig. Som jag förstod det på läkaren är förhoppningen nu att sertralin i min ursprungliga dos ska hålla ångesten under kontroll medan voxran ska hjälpa mot depressionen samt motverka onormal trötthet. Jag hoppas innerligt att det fungerar, är så trött på att sitta på jobb och aktivt längta hem så jag kan gå och lägga mig..
    Usch, det där känner jag igen. Jag har nästan somnat över skrivbordet ibland men nu känner jag både en ny energi och en annan klarhet i tanken. Jag har lättare att fokusera och kan ha ett högre tempo.

En märklig positiv effekt var att jag över en natt slutade gilla kaffe. Voxra används även för rökavvänjning och jag undrar om det kan finnas någon koppling där för jag var verkligen en riktig koffeinist förut. Nu får jag tvinga i mig en kopp på morgonen, för det behöver jag, men i övrigt har jag börjat dricka en massa grönt te som förstås är mycket nyttigare.

Jag var också en stor tröstätare men Voxra gjorde att jag tappade aptiten, vilket inte bara är bra, men jag har inte alls samma sötsug som förut och det gör att jag äter mycket nyttigare och har gått ner en hel del. Jag har också som jag skrev en annan motivation att röra på mig.  

En annan fördel är att sexualiteten inte påverkas som med SSRI. Jag är visserligen singel men om jag skulle träffa någon är det alltså inget problem.

Nu låter det säkert som om jag har provision Skrattande men det är därför jag tjatar om den individuella effekten. Jag skulle aldrig våga rekommendera antidepressiva till någon men eftersom du ändå ska prova kan jag ju dela med mig av mina positiva erfarenheter.

Stundvis har jag känt mig lite forcerad och det är nog därför man ska vara försiktig med Voxra om man har ångest men precis som du skriver har du ju en annan medicin mot det problemet.          
  • Anonym (A)

Allvarligt talat? Varför finns det inga läkare? Som svarar i alla dessa trådar???

• Anonym (A)

Hur många antideppressiv som helst, o ingen läkare svarar, Varför?? Tacksam för svar??? Är det ingen annan som reagerar???

• Anonym (Signe)
    Anonym (A) skrev 2017-04-02 19:23:24 följande:

Hur många antideppressiv som helst, o ingen läkare svarar, Varför?? Tacksam för svar??? Är det ingen annan som reagerar???

Läkare har inget på nätforum att göra, det här är ingen medicinsk frågesida. Jag tycker du har kapat ts tråd tillräckligt nu, starta görna en egen tråd med dina funderingar.
  • Anonym (nn)

Jag reagerar på att du i de mest skilda trådar efterfrågar svar ifrån läkare, lite oklart vad det är du vill ha svar på? Funderar du kring vilka av de olika antidepressiva som är förstahandsval vid olika diagnoser föreslår jag att du konsulterar din egen läkare, fass eller 1177.

Det jag var intresserad av i den här tråden var vad de som själv tagit voxra, antingen ensamt eller i kombination med sertralin, hade för erfarenheter av det.

Att detta är en kombination som är värd att prova vid mina diagnoser, med hänsyn tagen till min sjukdomshistorik och hur mina besvär yttrar sig, är ju något min behandlande psykiatriker redan konstaterat. Jag ser därför inte vad en läkare som varken har kännedom om mig personligen eller tillgång till min journal skulle kunna bidra med rent medicinskt på ett internetforum i frågan.
  • Anonym (M)

Vad fint att du försöker idiotförklara skribenterna i tråden som om de inte har fått medicinen utskriven av en läkare till att börja med. Det är ingen här som tar "hur många som helst", det är bara du som sitter och jagar upp dig.  
    Du har säkert läst någon artikel eller bok om nackdelarna med antidepressiva och kör din egen lilla personliga mission på ett nätforum men jag är också påläst om alla aspekter av preparaten så starta gärna en egen tråd Krösa-Maja så kan vi diskutera det där. 
Svar på tråden Sertralin + voxra