Anonym (nn) skrev 2017-04-02 17:35:25 följande:
Stort tack för ditt svar! Jag har med mig att det är individuellt hur man reagerar på olika mediciner och att det inte finns någon garanti för att jag ska få samma effekt som du och Anonym (Signe) men oh, vad jag hoppas! Extra skönt att höra att ingen av er haft några allvarligare eller långvariga biverkningar!
För mig är det ångesten som varit det primära problemet. 100 g sertralin hjälpte i många år med att kontrollera den men när de depressiva besvären först gjorde sin debut trappade vi upp och det var då denna abnorma trötthet + uttalade tendens att tröstäta och inte träna infann sig. Som jag förstod det på läkaren är förhoppningen nu att sertralin i min ursprungliga dos ska hålla ångesten under kontroll medan voxran ska hjälpa mot depressionen samt motverka onormal trötthet. Jag hoppas innerligt att det fungerar, är så trött på att sitta på jobb och aktivt längta hem så jag kan gå och lägga mig..
Usch, det där känner jag igen. Jag har nästan somnat över skrivbordet ibland men nu känner jag både en ny energi och en annan klarhet i tanken. Jag har lättare att fokusera och kan ha ett högre tempo.
En märklig positiv effekt var att jag över en natt slutade gilla kaffe. Voxra används även för rökavvänjning och jag undrar om det kan finnas någon koppling där för jag var verkligen en riktig koffeinist förut. Nu får jag tvinga i mig en kopp på morgonen, för det behöver jag, men i övrigt har jag börjat dricka en massa grönt te som förstås är mycket nyttigare.
Jag var också en stor tröstätare men Voxra gjorde att jag tappade aptiten, vilket inte bara är bra, men jag har inte alls samma sötsug som förut och det gör att jag äter mycket nyttigare och har gått ner en hel del. Jag har också som jag skrev en annan motivation att röra på mig.
En annan fördel är att sexualiteten inte påverkas som med SSRI. Jag är visserligen singel men om jag skulle träffa någon är det alltså inget problem.
Nu låter det säkert som om jag har provision

men det är därför jag tjatar om den individuella effekten. Jag skulle aldrig våga rekommendera antidepressiva till någon men eftersom du ändå ska prova kan jag ju dela med mig av mina positiva erfarenheter.
Stundvis har jag känt mig lite forcerad och det är nog därför man ska vara försiktig med Voxra om man har ångest men precis som du skriver har du ju en annan medicin mot det problemet.