Inlägg från: Anonym (olika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (olika)

Kvinnor som vägrar sex

Naturligtvis kan det finnas många orsaker och anledningar till att sex och intimitet minskar i en relation. Vare sig det rör sig om fysiska eller psykiska problem/hinder. Jag tror att det generellt sett är fler kvinnor än män som "drabbas" av detta även om det givetvis finns män som kan stöta på liknande problem. 

Håller med TS om att ett mer eller mindre plötsligt stopp på lust och lust till intimitet/sex blir väldigt svårt att hantera för den med lusten kvar. Finns ju sätt och val att göra för att kunna hantera även en sådan situation OM man provar att kommunicera om och kring det hela och försöker förstå varandra i det nya.

Men att kategoriskt säga "nej, jag vill inte för jag har ingen lust"...blir inte så konstruktivt. Har man inte varit med om något själv är det svårt att sätta sig in i situationen och verkligen förstå.

Däremot kan man tycka att båda bör stötta varandra i det som har hänt och den som tappat sin lust bör även se till att ta reda på varför. Om inte bara för hälsans skull. Observera här att vi pratar om en kvinna som har fungerat fullt ut sexuellt i ett flertal år, men nu inte har någon lust.

• Anonym (olika)
    Fru Darcy skrev 2017-03-31 16:30:23 följande:

Det är ju han som saknar sexet, inte hon! Varför ska då hon lämna? Jag älskar sex men skulle jag ha en man som inte vill ligga med mig skulle jag avsluta den relationen. Utan att lägga någon skuld på honom. Vi skulle helt enkelt inte passa ihop längre.
    Förutsatt att kvinnan som har tappat lusten är öppen med det och försöker eller har försökt ta reda på varför, ensam eller tillsammans med sin man, tycker jag det låter vettigt att mannen väljer att ta upp önskemål om separation OM han nu anser att det inte funkar utan sex. 
  • Anonym (olika)
    Anonym (viril kvinna) skrev 2017-04-04 14:12:46 följande:
    jag ställde upp men inte alla gånger och vilka diskussioner det blev och att jag var tvungen att försöka förklara mig gjorde bara allt värre, fyfan vad avtändande

nu är jag av med honom och glad och kåt igen som tur är
    Hur och varför hamnade ni där? 
  • Anonym (olika)
    Anonym (viril kvinna) skrev 2017-04-04 14:19:01 följande:
    varför det blev slut eller varför jag inte ville ha sex?
    Bra fråga :)...kan ju hänga ihop det där tror jag. Men mest varför sexlusten uteblev/pausade.
  • Anonym (olika)
    Anonym (viril kvinna) skrev 2017-04-04 14:37:03 följande:
    förstår att det är frustrerande
    vad händer om du tar initiativ till sex? Vad gör hon, säger hon nåt?

jag vet faktiskt inte riktigt själv. Jag bara orkade inte och lusten/kåtheten kom inte igång. Jag var under 30. Det kanske inte var så farligt först om han bara hade ryckt på axlarna och så hade det kanske gått bättre en annan gång. Men den här utfrågningen, diskussionerna, skuldbeläggandet... det gjorde det hela många gånger värre. Jag minns en gång jag var skittrött och vi skulle lägga oss då tar han med sig en tub glidmedel in till sängen och är på på på... trots att han visste att jag ville sova, jag blundar och försöker sova och han kommer och börjar förspela och jag drar mig undan... det kändes så avtändande också att han verkade så desperat. Jag funderade mycket på var det var för fel på mig som hade svårt för sex men att han agerade som han gjorde hjälpte inte till direkt. Och skitont gjorde det, de gånger jag lät honom tränga in trots att jag ingen lust hade... det blev en ond cirkel

Nä, din partners beteende och brist på förståelse/vilja att förstå lär inte ha gjort läget bättre. Absolut inte respektfullt och eller accepterat om du frågar mig, även om frustrationen hos din partner antagligen kokade över!? Lusten har oftast inte så lätt att tränga igenom trötthet. Var det mycket annat runt omkring som inte stämde/funkade eller var det bara väldigt mycket som tog bort både energi och lust?
  • Anonym (olika)
    Anonym (viril kvinna) skrev 2017-04-04 15:00:18 följande:
    förhållandet var jättebra i alla andra aspekter. Visst fanns det saker som tog energi men vet faktiskt inte om det var därför

jo jag förstår att det blev frustrerande för honom. Och för mig också. Jag föreslog en kk men det blev aldrig nåt av det, han var för lat för att ragga
    Du kände inget sug alls alltså?...inte på någon annan eller "något" annat heller?? Har/hade ni barn och ung vid vilken ålder kände du som du beskriver det ung?
  • Anonym (olika)
    Anonym (Sämre) skrev 2017-04-04 23:03:52 följande:
    Gemensamt för alla längre förhållanden jag levt i är att sexet blir sämre med tiden. Förspelen blir kortare och kortare tills det bara är penetrationssexet kvar och där dog min sexlust helt. Barn är också påfrestande för samlivet. "Snabbisar" funkar inte för mig. Jag hinner inte bli upphetsad och sex utan upphetsning blir snabbt en ond spiral. Det njutningsfulla har förvandlats till något jobbigt.

Om viljan finns från båda håll tror jag dock man kan hitta tillbaka till varandra och lusten igen.
    En varierande snabbis skall inte underskattas :) Har du provat att värma upp dig själv innan och föreslå en snabbis? Menar att du förbereder dig mentalt innan och på så sätt känner ett sug/lust? 
  • Anonym (olika)
    Anonym (Sämre) skrev 2017-04-05 07:39:41 följande:
    Jo, så gör jag ofta men sexet blir väldigt kliniskt och inte alls så lustfyllt om jag värmer upp själv med en vibrator typ 20 min innan. Föder inte lust till mer sex om man säger som så utan känns mer besvärligt, som ett jobb som ska utföras på beställning. Då leker jag hellre helt med mig själv i lugn och ro.

Att jag är med mentalt är också viktigt. Tidsbokat sex (vilket var särskilt vanligt under småbarnsåren) stämmer inte alltid överens med den mentala lusten. Det räcker med att någon av oss varit irriterad över något innan för att det ska bli en lustdödare för mig.

Jag är ingen "hollywood-sexuell" person man bara trycker på en knapp och sen kan köra pang på. Tyvärr, hur mycket jag än önskar att det vore så. Jag har märkt att min sexualitet skiljer sig en hel del från de män jag levt med. För dem är 90% det penetrerande sexet, för mig är 90% allt runtomkring, stämningen, känslor, den mentala lusten, smekningar osv. De sakerna har en tendens att minska med åren tyvärr och allt mer fokus hamnar på det rent penetrativa sexet (som bara är 10% av sexet för mig)
    Menade inte att värma upp fysiskt med en vibrator...menade mer mentalt.

Vet inte om män är mer för det penetrerande sexet utan förspel och eller smek osv...men visst är det en rätt central del ATT penetrera med en sådan mojäng mellan benen :)...tror dock det är väldigt olika + att det blir lite som man gör det till och hur bra man kommunicerar/kan kommunicera om det.

Låter som du har en trist erfarenhet där.
  • Anonym (olika)
    Anonym (Aimee) skrev 2017-04-05 08:49:29 följande:
    Jag har levt med både en man under väldigt många år, och nu senaste 10 åren en kvinna. Har haft bra sexliv med båda parter, fått orgasm i båda relationerna i princip varje gång vi haft sex. Rätt variativt och trevligt generellt. I princip tycker jag inte att sexakten skiljer sig särskilt mycket, för jag har verkligen älskat båda mina partners när jag haft förhållande med dem. 

Det som har varit skillnad mellan relationerna har varit min upplevelse av närhet mentalt och fysiskt (i vardagen utanför sexakten). Jag lever med min kvinnliga partner med en helt annan närhet i relationen än med min exman. Sedan upplevde jag att han hade en i grunden oförståelse för att min lust varierar (med stress, trötthet, menscykler, humör, närhet...). Det blev suckar, tjat, försök fastän jag sa nej osv. Med kvinnan har jag en trygghet i att inte alltid båda vill, och då kramas vi bara, pratar lite - och har vår närhet ändå. Vi kan prata riktigt bra om sex utan att det är laddat och blir jobbigt. Med mannen hade jag alltid en känsla av att han fick sitt närhetsbehov genom sexakten. Så är det inte med mig.

Trots bra sexakter, trots att jag alltid fått orgasm, så försvann min sexlust genom känslan att aldrig bli förstådd - och att det inte var ok att inte ha lust ibland. Ibland ville jag bara ligga och prata, kela och vara nära. Vi hade sex ungefär varannan dag. Han sa aldrig nej till sex, det var alltid jag. Det blev en för ojämn relation, och lusten försvann eftersom jag på något vis aldrig kunde leva upp till förväntningarna.

Nu i efterhand har han sagt att han aldrig haft ett så bra sexliv som då....
    Låter rimligt. Obalans i lusten är svårt att hantera för båda. Utan förståelse blir det bara än värre. Skulle tro att det är ungefär lika jobbigt att få ett nej som att behöva vara den som säger nej...men som allt annat blir även det ett mönster och en vara...kanske inte en rutin, men definitivt sätter det sin prägel på relationen när det kommer till det intima. Förmågan att kommunicera med varandra och lyssna och verkligen förstå tror jag dock är högst individuell oavsett kön. Vissa behöver en balans i livet förövrigt för att ron för intima stunder skall infinna sig medans andra behöver de intima stunderna för att nå den balansen i livet...iaf periodvis :) Vi är olika.
  • Anonym (olika)
    Anonym (Aimee) skrev 2017-04-05 10:29:31 följande:
    Tror just som du. Vissa människor slappnar av genom sex, andra behöver känna sig avslappnade för att ha sex. Tror inte heller att det är könsbundet, men jag tror att rätt många kvinnor kan känna igen sig i beskrivningen av sexlivet med min exman. Det var ingens fel att det blev som det blev, men det gick inte för oss att kommunicera obehindrat om det utan att det blev ett laddat ämne. Kommunikationen är a och o.
    Jo tack, jag vet...att det lätt blir laddat att prata om sex och intimitet...har varit där och är där i vissa avseenden även idag. Men förståelsen är mycket större idag än förr. Mynnar mycket i behov och intresse och inte minst när och var när man lever det glada men hektiska familjelivet av idag :)
  • Anonym (olika)
    Anonym (viril kvinna) skrev 2017-04-05 18:41:53 följande:
    jo det kunde jag göra. Bli sugen på andra. Men jag var ju sugen på honom också, ibland funkade det och ibland funka det inte. Det var mycket hans sätt att hantera det som gjorde allting värre tror jag

nej inga barn

det sista du skrev förstod jag inte riktigt?
    Tänkte mest om sugets vara eller icke vara...tolkar det som att det går och gick i vågor mest!? Tänkte först att din lust försvann en längre period eller är borta tills den blossar upp igen pga av något eller någon. Men åldern i sig känner jag blir mindre avgörande när ni inte har barn, även om det kan vara en faktor i det hela.
Svar på tråden Kvinnor som vägrar sex