• Idaoettersson

Flervarnsföräldrar se hit!

Hej!

Jag är en enbarnsmamma, men jag och min man har börjat prata om att skaffa en till. Våren son är 1 om några dagar, vilket skulle betyda att om man räknar med att jag skulle bli gravid idag så är han nästan 2 när den nya skulle födas.

Men jag minns att jag hade det rätt jobbigt när sonen var liten, kan dock ha varit för att jag var 18 och van vid att sova till 12 och sen inte göra så mycket så det vart en väldigt stor omställning som var svår att hänga med i. Men jag fick mycket hjälp. Det jag vill fråga er flervarnsföräldrar föräldrar är hur det blir när ett till litet barn kommer in i bilden.

Jag har en väldigt snäll mamma som tar min son ungefär en helg i månaden så jag får ensam tid, vilket är en stor avlastning för mig och jag är säker på att fler har det så. Men hur är det sen? Jag vill veta allt. Hur reagerade era barn på nya barn? Hur gamla var era första när ni skaffade det andra? Hur har det funkat?

Vill verkligen ha ett till barn, nu har jag kommit in i mammalivet men mitt huvud vill fortfarande explodera ibland av ett argt barn som vägrar sluta skrika eller vägrar göra något annat än följa efter mig och gnälla för att jag ska bära honom hela dagen... jag ni vet vad jag menar. Jag vill också veta hur ni hanterar sådana situationer med flera barn!

• Svar på tråden Flervarnsföräldrar se hit!
  • Linda2barnsmamma

Hej.

Jag har två flickor. Födda 2010 & 2011. Det är ca 19 månader mellan dom och det fungerade utmärkt :)

Vi fick första flickan när vi var 19 o 20 , andra när vi var 20 o 21 fungerat väldigt bra. Dom har väldigt roligt tillsamman nu när dom kommit upp i ålder.

Även vi har avlastning ca 1 helg i månaden för att inte glömma bort varandra. Jag o min man träffades 2009 och gifte oss 2012 när jag var 22

Visst fick man bli "vuxen" fort men det var bara nyttigt. Man kom in i föräldrarollen ganska fort. Ja kan bara säga , vill ni ha en till , KÖR PÅ ! ..

Vi planerar nr 3 ;)

• Idaoettersson

Åh vad kul, det låter hur härligt som helst! Det är det jag tänker på, att det är så kul när barnen är lite större och har varandra, plus att det är så otroligt underbart att vara gravid!

Men när den andra var nyfödd och när dom inte riktigt sover hela nätterna, var det inte lite påfrestande att sen behöva passa upp på två barn? Det är just det jag är lite orolig för, jag vill så gärna ha fler barn så dom växer upp och är i samma ålder men nyfödda kräver så mycket uppmärksamhet och mitt förstfödda kanske inte lika mycket men ändå väldigt mycket. Det är det jag försöker klura ut först, hur man löser såna frågor. För det här gången vill jag ha iallafall något som liknar en plan för de första 6-7 månaderna.

• Linda2barnsmamma
    Idaoettersson skrev 2017-04-09 14:35:15 följande:

Åh vad kul, det låter hur härligt som helst! Det är det jag tänker på, att det är så kul när barnen är lite större och har varandra, plus att det är så otroligt underbart att vara gravid!

Men när den andra var nyfödd och när dom inte riktigt sover hela nätterna, var det inte lite påfrestande att sen behöva passa upp på två barn? Det är just det jag är lite orolig för, jag vill så gärna ha fler barn så dom växer upp och är i samma ålder men nyfödda kräver så mycket uppmärksamhet och mitt förstfödda kanske inte lika mycket men ändå väldigt mycket. Det är det jag försöker klura ut först, hur man löser såna frågor. För det här gången vill jag ha iallafall något som liknar en plan för de första 6-7 månaderna.

Ja det är verkligen roligt. Dom är lika mycket ovänner som vänner.

Nja ja har inget riktigt bra svar på det. Mina har sovit hela nätter sedan dom var 4 veckor. Så det hr aldrig varit några problem. Väckte bara ena tjejen o ammade sen somnade hon igen .. ja har väl haft tur... men dom nätter hon varit vaken till o från har gått bra , den stora flicka sov så hårt när hon va liten o gör det fortfarande :)

Ja har alltid haft lätt för att vakna o lika lätt för att somna om. Så sömnen har inte stört mig heller... och deras pappa skulle nog inte ens vakna om en tornado kom
  • Idaoettersson

Men gud det låter ju hur underbart som helst! Min son hade extrem kolik tills han var nästan 5 månader, aå va uppe nästan varje natt hela natten och ute å gick med honom i vagnen för att få honom att somna (och inte störa någon annan eftersom jag bodde hemma dom första 4 månaderna) kanske därför jag oroar mig så mycket hur det ska gå. Hans pappa är lika dan, om så tredje världskriget skulle börja skulle han inte vakna.

Men dina hade inte kolik? Gjorde du magmassage?

• Linda2barnsmamma
    Idaoettersson skrev 2017-04-11 13:06:20 följande:

Men gud det låter ju hur underbart som helst! Min son hade extrem kolik tills han var nästan 5 månader, aå va uppe nästan varje natt hela natten och ute å gick med honom i vagnen för att få honom att somna (och inte störa någon annan eftersom jag bodde hemma dom första 4 månaderna) kanske därför jag oroar mig så mycket hur det ska gå. Hans pappa är lika dan, om så tredje världskriget skulle börja skulle han inte vakna.

Men dina hade inte kolik? Gjorde du magmassage?

Ja ja e jätteglad för det. Ja men stackars er , kolik är ju inte alls trevligt. Förstår att du har en rädsla för nästa gång. .

Nej ingen av mina har haft kolik. Ingen magmassage heller. Det har peppar fungerat bra. Den stora opererades för magmunnen när hon va 5 veckor. Men då spydde hon när hon åt så de va det då. Igen magont direkt. Och efter operationen så gick hon upp nästan 1 kg i veckan de första 2 veckorna . Sen bra efter det.

Så ja har nog haft tur två gånger..

Idag kom en blödning ialf så ja typ dör... första på 7 månader sedan ja sluta med sprutan. . Så snart kanske vi kan påbörja på riktigt
  • Idaoettersson
    Linda2barnsmamma skrev 2017-04-11 13:30:43 följande:

Ja ja e jätteglad för det. Ja men stackars er , kolik är ju inte alls trevligt. Förstår att du har en rädsla för nästa gång. .

Nej ingen av mina har haft kolik. Ingen magmassage heller. Det har peppar fungerat bra. Den stora opererades för magmunnen när hon va 5 veckor. Men då spydde hon när hon åt så de va det då. Igen magont direkt. Och efter operationen så gick hon upp nästan 1 kg i veckan de första 2 veckorna . Sen bra efter det.

Så ja har nog haft tur två gånger..

Idag kom en blödning ialf så ja typ dör... första på 7 månader sedan ja sluta med sprutan. . Så snart kanske vi kan påbörja på riktigt

Men stackars liten, vad hemskt, tur att det gick bra för henne!

Nej vad spännande, Åh hoppas det händer igen för er snart. Gick det fort för dig att bli gravid igen med din andra?
  • Idaoettersson
    Mammatrams skrev 2017-04-11 22:03:26 följande:

Känner ni att ni vill ha ett till så kör! Det är underbart, men räkna med att det blir tyngre på ganska många plan:

www.mammatrams.se/med-pappa-forsvinner-pengarna-med-mamma-forsvinner-allt/

Ja det är ju just det. Jag... eller VI vill ju gärna ha en till, jag vill ha en dotter mer än något annat för om bara några få år känns det som att hans pappa kommer vara centrum i hans liv eftersom dom är pojkar (för att citera bloggen du länkade lite) så jag vill ha en dotter som jag kan vara tjejig med osv..

Bara lite orolig för att samma sak ska hända med den nya som med min son, för jag skulle inte orka vara uppe hela nätterna med en nyfödd och sen vara vaken hela dagen för att ta hand om 2 små barn samtidigt. Men jag ser alla andra som klarar det galant och jag tänker varje barn är unikt så det kan hända lika mycket som det inte kan hända.. det är en stor chansning men vi vill verkligen ha ett till, därför jag är så kluven :/

Tack för blogglänken btw, har letat efter en ny mammablogg att läsa som faktiskt är bra sen mina två andra lades ner :(
  • nnnnnnnn

Räkna med att hjälp försvinner pga 2 orsaker:
    1) det är jobbigare att ta hand om andras barn om det är 2 barn.
    2) om någon trott att första barnet var ett misstag (undermedvetet?) och försöker avlasta för att ni ska orka, så lär denne ju tänka om och tro att ni VILL ha många barn och därför är fullt kapabla att ta hand om dem själva.

Mitt tips är annars  att försöka maximera föräldraledigheten/föräldrapenningen och vara hemma mycket med era barn. Mycket tillsammans, då det är enklare med allt som du är orolig för om man är 2 vuxna hemma.

Har du en bra SGI?
    Har din partner en bra SGI?
    Har någon av er många dagar kvar på första barnet?

Detta är sådant som ni bör ha koll på och försöka få till er fördel.
    Den som har bäst SGI bör ta ut flest SGI-dagar.  Om inte båda vill vara hemma på heltid (tex den ena på äldsta barnet och den andre tar ut SGI-dagar på yngsta barnet) så är det oftast smart att den somjobbar tar ledigt fredag eller måndag och tar ut SGI-dagar över helgen tex lördag + söndag + måndag. Då får man ut mer pengar än om man jobbar heltid och kan klara sig bättre + har mer tid tillsammans!

• Idaoettersson
    nnnnnnnn skrev 2017-04-11 23:01:15 följande:

Räkna med att hjälp försvinner pga 2 orsaker:

1) det är jobbigare att ta hand om andras barn om det är 2 barn.

2) om någon trott att första barnet var ett misstag (undermedvetet?) och försöker avlasta för att ni ska orka, så lär denne ju tänka om och tro att ni VILL ha många barn och därför är fullt kapabla att ta hand om dem själva.

Mitt tips är annars  att försöka maximera föräldraledigheten/föräldrapenningen och vara hemma mycket med era barn. Mycket tillsammans, då det är enklare med allt som du är orolig för om man är 2 vuxna hemma.

Har du en bra SGI?

Har din partner en bra SGI?

Har någon av er många dagar kvar på första barnet?

Detta är sådant som ni bör ha koll på och försöka få till er fördel.

Den som har bäst SGI bör ta ut flest SGI-dagar.  Om inte båda vill vara hemma på heltid (tex den ena på äldsta barnet och den andre tar ut SGI-dagar på yngsta barnet) så är det oftast smart att den somjobbar tar ledigt fredag eller måndag och tar ut SGI-dagar över helgen tex lördag + söndag + måndag. Då får man ut mer pengar än om man jobbar heltid och kan klara sig bättre + har mer tid tillsammans!

Min man har 90 dagar kvar på sin föräldraledighet. Eftersom jag inte riktigt hunnir börja jobba då jag va 17 och blev gravid(2 veckor innan jag fyllde 18) så skrev han över alla dagar på mig, utom dom 90 han var tvungen att behålla från försäkringskassan.

Så jag har varit hemma med sonen hela året medans han jobbat, eftersom då fick vi båda betalt.

Men jag ska börja jobba snart så då blir det ju annorlunda.
Svar på tråden Flervarnsföräldrar se hit!