• Mille11

Små äggledare och få äggblåsor - HJÄLP!

Efter att vi försökt i snart ett år har vi idag varit på undersökning.

Fick veta att jag har små äggstockar och få äggblåsor, vilket kunde vara "lite oroande", men vi vet mer när provsvaren kommer.

HUR GÖR JAG NU?!

Är det kört nu?

Vi har ett gemensamt barn sen innan som är 6 år och gyn menade att äggstockarna kan försämras såklart men man kan aldrig veta det.

• Svar på tråden Små äggledare och få äggblåsor - HJÄLP!
  • Snuttis2

Tyvärr för tidigt att säga vad det innebär, ni behöver utredas vidare o de behöver ta prover o titta på dina hormonnivåerna o äggreserv!

Hur gamla är ni?

Ägganlag o reserv är genetisk betingad och påverkas ju av åldern! så visst är det möjligt o fullt naturligt att du idag 6 år senare inte har samma förutsättningar som tidigare i livet!!

Se till att bli ordentligt utredd o ha en god dialog med läkarna! Det är absolut inte kört för er så tänk inte så i nuläget! Det enda du kan göra just nu är att Ta hand om dig med bra mat, träning, försök njuta av livet o ha balans! Vårda dig själv o er relation !

Behöver ni lite hjälp på traven så tänk att det också är okej, det är otroligt vad de kan stötta med nu för tiden!

Är själv ivf så den svängen kan jag väl : )

• Mille11

Ja, vi har tagit massa prover så ska tillbaka om några veckor, men det kändes verkligen inte bra alls när han sa så. Är det troligast att det blir ivf eller finns det "enklare" lösningar också??

Jag är 32 och mannen 30..

• Snuttis2

Om din cykel stannat av eller dragit ner på tempot så att det är tveksamt om du ägglossar regelbundet så skulle jag tro att de provar att med läkemedel få igång den igen! Det görs via tabletter eller hormoninjektioner o ni fortsätter med stöd av dem att försöka på egen hand!

Om det inte fungerar eller om proverna visar på låg äggreserv kan jag tänka mig att de föreslår ivf!

Ivf finns som kort eller lång metod tar ca 4-7 veckor per hormonomgång! Den långa används främst om det finns annan problematik som riskerar att störa ex endometrios! Har själv bara gjort långa. Kan dock bero lite på klinik o just deras rutiner. Vid ivf styr de hela cykeln från att bygga äggblåsor, att ta ut ägg ur blåsorna, befrukta o sätta tillbaka embryo!

• Mille11

Cykeln fungerar. Får starka utslag på ÄL-stickor att jag har Äl och regelbundet, även om det skiljer någon dag från månad till månad.

Men om jag har få äggblåsor nu, kommer jag alltid att ha det? Är det därför han säger att det är oroande? Jag är som sagt helt nollad i detta..

• Snuttis2

Har inte stenkoll på hur äggstocken ser ut när den är perfekt men tänker så här!

Vid ett vul kan de se hur äggstockarna ser ut generellt i din cykel och då också se hur aktiva de verkar vara!

Vid en normal cykel så är det max 1-2 äggblåsor som växer till sig och sedan släpper ett ev ägg !

Så tanken är ju inte att du ska ha massa äggblåsor aktiva i en o samma cykel - har du mkt små blåsor är ju det snarare ett observandum och misstanke om pco!

Har du väldigt få blåsor generellt så kan det ju dock kanske ? innebära att du inte har så mkt aktiva blåsor kvar i din livs äggpott! (Har själv gränsvärden på äggreserv och kvalité därav ivf :are)

De du dock har kommer de sannolikt att aktivera genom Ivf så att man stimulerar äggstockarna att producera på högvarv! Inga ägg går till spillo eftersom alla blåsor som bildas om/när din kropp svarar på behandlingen kommer att tas ut!

• Mille11

Har fått alla svar nu. Små äggstockar och lågt AMH (0,3) så äggreserven börjar ta slut. IVF ser ut att vara enda alternativet nu även om chanserna var små.

• Snuttis2

Vad tråkigt att höra!

Liknande för mig tror jag låg runt 0,6 i AMH!

Men även om det inte var ett besked ni ville höra så är det i slutändan bättre att veta hur läget är. Så får man smälta tanken o hitta en gem väg framåt. Ivf är påfrestande men ni kommer bli väl omhändertagna o få en tydlig behandlingsplan ifall ni väljer den vägen. Vi har haft fantastiskt fina kontakter på rmc där vi går. Vi har gjort våra tre behandlingar nu. Har haft normalt antal äggblåsor och ägg vid stimulering, och fin befruktningsstatestik även om slutresultatet varierar mellan behandlingsomgångarna.

Jag blev gravid på första försöket men tyvärr fick vi ett missfall. Nu gravid igen på tredje och är i v 28 så vi hoppas o vill tro att det ska gå bra den här gången!

Vi har en dröm om en familj o vi ska nå den på ett eller annat sätt! Önskar er lycka till vilka val ni än gör framöver!

• emhu
    Mille11 skrev 2017-05-05 17:57:06 följande:

Har fått alla svar nu. Små äggstockar och lågt AMH (0,3) så äggreserven börjar ta slut. IVF ser ut att vara enda alternativet nu även om chanserna var små.

Vi är lite i samma situation. Jag är 31, min sambo 30 och jag fick i januari reda på att jag hade extremt lågt amh, knappt mätbart samt att man bara såg 2 äggblåsor på en av mina äggstockar, den andra ligger oftast konstigt så att dom inte ser den på vul. Jag blev dock gravid på naturlig väg i april, precis innan vi skulle börja ivf. Det slutade dock i missfall förra veckan. Det jag vill säga är att det absolut inte är kört! Ni är ju unga båda två. Jag gör nu tcm-behandlingar vilket jag hoppas på är en lösning för oss!
  • emhu
    Snuttis2 skrev 2017-05-06 06:57:33 följande:

Vad är tom behandling? Blev nyfiken

Traditional Chinese Medicine - kinesisk medicin kort och gott :) finns massa info på nätet att läsa. Men behandlingarna består i korthet av både akupunktur och kinesiska örtbrygder. Det finns inga studier på att det botar infertilitet eller hjälper till vid ivf'er men det är MÅNGA som lyckas att bli gravida både med hjälp av ivf och på naturlig väg när man gått på tcm-behandlingar. Det är ju dock oklart om det är behandlingarna som hjälper eller om det är ren placebo. Egentligen är det ju skit samma så länge det funkar :) det kostar dock en slant men jag tycker att det är värt det!
  • Snuttis2

Spännande , är positiv till det mesta som ökar välbefinnandet oavsett om det finns vetenskapliga belägg eller inte!

Visst sjutton var det i Sex and the city som Charlotte sprang på kinesisk te och nål behandling : ) ?!

Hade själv tänkt prova zonterapi lagom till vår tredje o sista ivf behandling. Hade till o med bokat tid men då ivf omgången blev tidigare lagd så ringde jag av En slump o kollade om det var ok att kombinera -vilket det inte var! Det var direkt olämpligt att göra samtidigt då zonterapi arbetar för balans i kroppen och kan motverka hela ivf behandlingen ! Snacka om tur ........

Dock helt ok att göra under vilo- faserna där i mellan! Så jag avbokade o blev sedan gravid vid behandlingen så har inte testar ännu : )

Svar på tråden Små äggledare och få äggblåsor - HJÄLP!