Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (nope) skrev 2017-03-31 09:18:26 följande:

Och när ska du och dina gelikar förstå att samtliga skolor i Sverige inte har råd att följa varenda förälders KÄNSLA? För om en KÄNNER si, en annan så, en tredje sådär, osv så skulle skolorna till slut behöva servera 130 rätter varje dag för att göra varenda knasboll nöjd.

Många hade nog blivit arga om en skola hade behövt dra ner på lärare och material för att kunna laga 120 olika maträtter varje dag för att göra varje förälder med en KÄNSLA nöjd.

Sen när ber vi om 120 alternativ? Räcker med två, ett med kött och ett anpassat för veganer och allergiker, eller göra det ännu billigare, skippa köttalternativet helt. Barnen till köttätande föräldrar äter ju det hemma ändå och skulle inte må dåligt av lite mer varierad kost.
  • Anonym (Mamma)
    monkees skrev 2017-03-31 09:20:54 följande:

Eller så kan man tänka att "mitt lilla barn ska inte gå i täten för en revolution" i skolmatsalen! utan vill jag som förälder förändra världen så gör jag det UTAN att blanda in mitt lilla oskyldiga barn. Så gör man om man älskar sin lilla unge men det finns ju många som älskar sig själv mer. Sorgligt.

Vad är det för revolution du pratar om? Att vara vegetarian är inget märkvärdigt idag och mina barn har aldrig känt sig utpekade.
  • Anonym (Mamma)
    monkees skrev 2017-03-31 09:27:23 följande:

Men hur gör man om det som i TS fall ens unge inte gillar det vegetariska alternativet? Ska skolan bekosta restaurang?

De får helt enkelt bli bättre på att laga vegetarisk/vegansk mat. Tror inte mitt barn hade haft några problem med maten om de andra fått något liknande.

Kommer alltid finnas barn som inte gillar maten som serveras, så är det när det är kötträtter också.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-31 09:32:54 följande:

Och hur gör man med barn som är allergiska mot soja och andra baljväxter som är stommen i vegetarisk kost? Att man kopplar ihop veganer med födoämnesallergiker finner jag jättemärkligt.

Du kanske tänkte på mjölkproteinallergi, men den följs ofta av sojaallergi så det är inte en bra ide.

Är ju ingen garanti att det finns barn med dessa allergier, men isf kan väl just de få egen mat separat, men för de övriga serveras samma.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (nope) skrev 2017-03-31 09:39:19 följande:

Ser du alltid allt utifrån ett jag och mina behov perspektiv? Du är väl medveten om att det går fler barn i skolan än ditt? Vad tror du händer om alla barnens föräldrar börjar kräva specialmat för just deras barn?

Så du menar på fullt allvar att skolan ska anpassa sig helt och hållet efter just dina önskemål och skippa kött helt så du blir nöjd. Att majoriteten av barnen faktiskt äter kött skiter du fullkomligen i bara du får som du vill.

Ditt problem är inte kött, ditt problem är en ofattbar egoism.

Varför är det mer ego att föreslå att alla avstår kött i skolan än att endast servera kött som flera hyllar tanken på?

Jag, till skillnad från många andra i tråden, har inte sagt att jag tycker andra ska anpassa sig efter oss, det var endast ett förslag för att dra ner antalet måltider, inget annat.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (blä) skrev 2017-03-31 20:47:00 följande:

Tycker det är fel av skolan. Barn som av religiösa skäl inte äter ex gris, eller barn som äter halal - kan inte tänka mig att läraren hade låtit barnet äta gris eller icke halal.

Jag ser ingen skillnad i att äta vetetariskt för att man vill, som att inte äta gris av religiösa skäl. Nä, skärpning på läraren. 

Tycker förövrigt inte skolorna ska servera halalslaktat kött, men det är ju en annan diskussion. 

Bara nyfiken, varför tycker du inte att de ska servera halalslaktat? I sverige är det ingen större skillnad mot annan slakt.
  • Anonym (Mamma)
    klyban skrev 2017-03-31 20:56:26 följande:

För det är djurplågeri, förutom på kyckling om man ska vara snäll.

Det är inte djurplågeri i Sverige. Eller ja, inte mer än vid annan slakt iaf.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 08:00:22 följande:

Nästan all köttproduktion är djurplågeri. Du får blunda för det men det förändrar inte att det är djurplågeri.

Ja jag vet det, som du kan läsa i min kommentar så sa jag att halalslakt i Sverige inte är MER djurplågeri än annan slakt.
  • Anonym (Mamma)
    monkees skrev 2017-04-01 09:56:01 följande:

Men djur som slaktas med halal bedövas ju inte!?

I Sverige bedövas ALLA oavsett, så de enda som visar okunskap är ni som hävdar nåt annat.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 09:58:28 följande:

Du skrev även att det inte är djurplågeri.

"Iaf inte mer än vid annan slakt" skrev jag. Jag är ts, tror du på allvar att jag inte tycket slakt är fel?
  • Anonym (Mamma)
    klyban skrev 2017-04-01 12:20:54 följande:

Jo, betydligt mer lidande, varför diskuterar du ett ämne som du har noll koll på?

Är du en sådan där muslimkramare, som ska försvara allt med näbbar och klor?

Bara ens säga det är inte mer djurplågeri, diskvalificerar dig ifrån diskussionen, då du helt saknar kunskap.

Och det är bara inse att du projicerar din vegetarianism på barnet, då det är uppenbart att barnet inte ser det som du.

Det är du som inte har koll. Jag pratar om slakt i Sverige, inget annat.

Barnet delar visst min syn så mycket som en sjuåring kan.
  • Anonym (Mamma)
    klyban skrev 2017-04-01 14:41:58 följande:

Ändrar inget.

Det är mycket tydligt att barnet inte håller med dig, men barn är smarta ibland och inser det är bättre och knipa än ta fighten.

Då du är såpass oresonlig, dock vegetarianism är inget en 7åring kommer på själv.

Vad ändrar inget? Att du inte är tillräckligt påläst? Att du har mycket fördomar?

Mitt barn vill inte äta djur, men givetvis skulle inte en sjuåring själv förstå vad det innebär att vara vegetarian om ingen berättar det.
  • Anonym (Mamma)
    klyban skrev 2017-04-02 11:51:40 följande:

Men nu har vi en sjuåring som verkar inte bry sig om det är kött i maten.

Hade det varit viktigt så hade barnet inte ätit kött, och garanterat projicerat av föräldrar.

Du läser öht inte vad jag skriver, eller hur?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (12345) skrev 2017-04-02 12:17:14 följande:

Ditt barn kanske kan ta matlåda med sig till skolan?

Då vet du exakt vad barnet äter.

Har inga problem med att skicka med och har gjort det några gånger, men de har ingen möjlighet att värma och mitt barn gillar inte kall mat, så blir inte bra det heller.

Dock är det inga problem med skolmaten så länge de serverar likvärdiga alternativ för båda.
  • Anonym (Mamma)
    klyban skrev 2017-04-02 14:08:29 följande:

Det är pinsamt tydligt att kött är inget problem att äta om det är så.

Nej hen vill inte äta kött och hade inte insett att det var det i. Ge dig.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?