Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Överreaktion) skrev 2017-03-30 20:54:11 följande:

Varför är det så svårt att svara på om du ammat dina barn eller ej? Enkel ja/nej-fråga.

Varför är det relevant i frågan om lärare får avgöra såna saker?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Också vegetarian) skrev 2017-03-30 21:24:43 följande:

Jag är själv vegetarian.

Men TS hela din ton i denna tråd gör mig uppriktigt ledsen och oroad.

Det känns inte sunt. TS, du låter väldigt aggressiv och rigid.

Det är som att du har gjort detta med att vara vegetarian till en religion, en ganska oförsonlig och hämndlysten religion.

Långt ifrån, blir däremot ganska trött på att om och om igen behöva svara på saker som inte rör det jag frågade om.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2017-03-30 21:19:50 följande:

Va? Jag frågar dig, var kom lärare in i bilden?

I trådstarten?
  • Anonym (Mamma)

När ska folk inse att det inte är handlingen i sig som jämförs, utan KÄNSLAN den handlingen ger mig (och många med mig). KÄNSLAN de olika exemplen ger, det är DEN som är jämförbar för mig.

Många hade blivit arga om en skola serverade valpgryta eller helgrillade katter, är det så svårt att förstå att jag känner samma sak inför ALLA djur? Inte bara de som av allmänheten brukar betraktas som sötare?

• Anonym (Mamma)
    monkees skrev 2017-03-31 07:37:25 följande:

Om du tänker lägga dig i "krigszon" gentemot skolan redan när din lilla unge går i ettan så är ditt lilla barn riktigt illa ute. Det största problemet i skolan är inte lärarna, eleverna, mattanterna eller rektorn utan FÖRÄLDRARNA!

Ingen ligger i någon krigszon. Jag är väldigt omtyckt hos personalen i skolan, det betyder inte att jag inte ska säga ifrån när något blir fel. Min fråga gällde endast om skolan har rätt att göra så, sen har diskussionen ofrånkomligen avvikt från det jag egentligen ville diskutera, men men!
  • Anonym (Mamma)
    monkees skrev 2017-03-31 07:44:21 följande:

Så du gör skillnad på "skolan" och "personalen"?

Nej? Men det är ju skolan som bestämmer om enskild personal får ta såna beslut?
  • Anonym (Mamma)

Aldrig varit med om maken till att bli påskriven så många åsikter. Utmålas till värsta rabiata släpp-minkarna-fria-galningen.

• Anonym (Mamma)
    monkees skrev 2017-03-31 07:51:35 följande:

Ja det "skolan" bestämmer är väl vad kommunpolitikerna  har bestämt? Röstar du på ett parti som sätter skolmaten i fokus?

H..e..r..r..e..GUD!

EN incident, EN fråga och jag ska behöva försvara vartenda kostval jag någonsin gjort? Maten har aldrig varit ett problem! Alla mina barn har gladeligen ätit vad som serverats innan det här!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 07:50:41 följande:

Nej skolan kan inte bestämma sånt.

Nej det var svaret jag fick från vår skola igår också :) det var ett missförstånd och läraren hade sån ångest när hen insåg vad som hänt.

Det som har hänt har hänt och det kan vi inte göra något åt, men det lär inte hända igen för den här läraren iaf :)
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2017-03-31 09:12:03 följande:

TS:

Inte för att vara alltför negativ, men visst skrev du att din dotter hade svårt för kopplingen mellan kött och djur?

"Ämnet kolin är viktigt för att barnet hjärna ska kunna skapa kopplingar. Om kvinnan har brist på kolin under graviditeten kommer dessa kopplingar i hjärnan inte att bildas och window of opportunity är borta. Kolin finns i framförallt i äggula och lever men även i fisk och kött"

Googlade nämligen barns hjärnutveckling, enligt förslag här ovan. Det var bara ett exempel från många där forskningen verkar anse att olika köttprodukter innehåller väldigt viktiga ämnen för hjärnans utveckling som är svåra och ibland omöjliga att få i sig via vegetariska livsmedel. Tydligen visar vissa resultat på att alla människor inte heller kan tillgodogöra sig kosttillskott, utan måste få i sig ämnen via maten.

Jag är därför skarpt kritisk till att tvinga på barn en vegetarisk och framförallt vegansk kost, även om jag håller med om det etiska perspektivet.

Då är det ju tur att jag hade cravings på ägg som gravid :)

Både vi och skolan misstänker autism och hen ska utredas för det.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?