Inlägg från: Anonym (smilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (smilla)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Tom Araya skrev 2017-03-30 18:04:22 följande:

Ja, jag kan hålla med dig om att vegetarianer/veganer kan motivera sina livsval väl, med betoning på sina livsval. När det kommer till andra människors levnadsvanor så hävdar jag dock att allsidig kost som omfattar även kött och fisk är mer välmotiverat än vegetariskt/veganskt, eftersom den är baserad på fakta om näringsinnehåll och näringsbehov samt vad många tycker är gott att äta.

Det här är dock inga problem så länge vegetariska alternativ erbjuds, gör det dock inte till ett tvång skolan åläggs att följa.

Det är sällan vegetarianer försöker tvinga sin livsstil på andra. Däremot vill du tvinga din livsstil på andra genom att tvinga andra att äta kött.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 18:08:04 följande:

Ser du inte hur överflödig den kommentaren är?

Den är inte ett dugg överflödig eftersom du inte verkar inse att en random person (exempelvis en lärare) inte har mandat att fatta vårdnadshavarbeslut åt andras barn.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 18:36:55 följande:

Jag har aldrig någonsin påstått att någon ska tvingas äta kött, tvärt om, alla ska få göra de valen själva och erbjudas möjligheten att också få göra det.

Det är snarare du som med ditt stöd för ideologiskt baserat tvång förespråkar att barn ska begränsas i sina möjligheter till bredd av kunskaper och erfarenheter de sedan ska basera sina livsval på.

Jag hävdar att barn ska få slippa göra och ideologisk val och skyddas från sådana innan de är tillräckligt mogna.

Barn som lever efter sina föräldrars ideoligi har INTE gjort ett val. Det gör man först när man aktivt tvingas ta ställning.

En lärare som frågar om ett vegetariskt barn vill testa äta kött tvingar ju barnet göra ett etiskt ställningstagande där och då som det inte nödvändigtvis är moget för.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (nope) skrev 2017-03-30 18:51:13 följande:

Fast vi lever inte i ett pluraliskt samhälle, vi lever i en demokrati där majoriteten bestämmer. Vi lever också i ett samhälle där pengar styr allt. Dvs skolan har inte obegränsat med pengar att slösa bort på folks fixa idéer. Om det står mellan specialmat och att minska antalet lärare så är det givetvis lärarna som är viktigare, skolan är trotts att till för undervisning inte restaurang

För att något ska klassas som farligt måste det först bevisas vara farligt det räcker inte med att några påstår att det är så. Skolans mat genomgår de vanliga rutinerna och anses vara tillräckligt bra.

Oavsett om samvetsbrott är psykiskt skadliga eller inte så har vi religionsfrihet i vårt land. Och vi har diskrimineringslagar.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 19:02:55 följande:

Exakt och religionsfriheten gäller faktiskt alla, även om föräldrar i Sverige i viss mån tillåts inskränka den för sina barn. Svårt att göra något åt kanske, men jag vill i alla fall inte göda sådan kultur med stöd och resurser från stat, landsting eller kommun.

De flesta föräldrar vill föra över sina egna värderingar till sina egna barn eftersom de tror att de är de bästa och som ger barnet mest lycka här i livet. Förstår du väl att inga föräldrar någonsin kommer att uppfostra sina barn efter andras ideal. Det vore helt befängt också.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (nope) skrev 2017-03-30 20:16:40 följande:

Håller med, folk har blivit helt jävla knäppa och verkar tro att skolan är någon slags lekplats för just deras tro, ideologi eller vad det nu är. Dessutom verkar de tro att skolans budget är oändlig.

Och vissa verkar tro att barn är statliga ägodelar som skolan ska hjärntvätta och forma. Skaffa er lite självständighet så ni klarar av att ta hand om era egna barn utan statlig inblandning.

Skolan är en utbildningsinstitution och inget annat.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (nope) skrev 2017-03-30 19:24:13 följande:

Religionsfrihet innebär att man får tro vad man vill inte att samhället ska anpassa sig efter vad folk tror på. Att servera mat som vissa människor inte äter pga av sin tro är inte diskriminering, de är fria att äta maten om de vill, väljer de att inte göra det är det deras eget val. 

Människan är född fri och äger bland annat rätten att själv välja sin egen kost. Skolkosten skulle inte vara något problem om det inte vore så att vi har skolplikt i Sverige vilket tvingar medborgare att vistas i skolan under lunchtid. Enligt mig är det inget alternativ att tvångsmata medborgare. Så antingen låter man dessa medborgare äta egen medhavd mat eller så tillhandahåller skolan dem mat som går i linje med deras allergier, religion, livsfilosofi och även önskemål. Att de som önskar äter egen medhavd mat är ett alternativ. Dock inte helt perfekt eftersom de redan betalat för sin skolmat en gång med sin skattesedel. Att skolan tillhandahåller alla passande mat är ett annat alternativ som enligt mig är bättre. Det är dock en smaksak vad man föredrar.

Men nu handlar ju inte diskussionen om skolan ska tillhandahålla vegetarisk mat eller inte utan om en lärare som gett ett vegetariskt barn kött att äta.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (Stackarn) skrev 2017-03-30 20:49:04 följande:

Jag är glad att jag inte är ditt barn. Låt han/ hon äta vad de vill.

Jag är glad att jag inte är ditt barn om du låter dina barn äta precis vad som helst.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 22:23:03 följande:

Du har hela tiden argumenterat mot detta och säger att föräldrar bestämmer allt.Nu talar du emot dig själv igen, barn var ju inte mogna att göra etiska/ideologiska val. Du talar alltså egentligen om föräldrarnas val.Vi betalar för skolmat via skattesedeln ja, men inte vilken skolmat som helst, helt efter individuella val, det kostar mycket mer.

Barn kan göra etiska ställningstaganden. Men hur underbyggda dessa är beror på barnets mognad. Men de ska inte tvingas göra etiska ställningstaganden som de inte är mogna för. När de är mogna nog är upp till vårdnadshavarna att avgöra. Och tills dess är det bästa att de lever efter föräldrarnas etiska ställningstaganden eftersom de inte kan leva i ett vakum.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (hurraförvetenskap) skrev 2017-03-30 22:43:21 följande:

* till TS: Nej, finns ingen "lag" som säger att skolan måste tvinga barnet att äta vegetariskt mot sin vilja. Av dina senare inlägg verkar det som att din dotter inte var medveten om att det var kött i lasagnen, vilket i sådana fall är olyckligt, men o andra sidan känns det som att din dotter vid det här laget borde veta att det finns en vegetarisk rätt och en icke-vegetarisk rätt? Har hon inte kopplat att de andra äter kött?

* övriga kommentarer: Som förälder har du ju som ansvar att se till att barnen får en tillräckligt näringsrik kost som tillgodoser de näringsbehov ett växande barn har. Hur dessa näringsbehov tillgodoses har väl ingen annan med att göra,, huvudsaken är ATT de tillgodoses. Däremot kan man inte ställa vilka krav somhelst på skolan. Finns sjukt mkt dumma dieter som folk kör, o skolan kan självklart inte rätta sig efter detta. Dock är jag väldigt nyfiken på hur vegetarianer (eller främst veganer) lyckas tillgodose ett fullständigt näringsbehov till växande barn. Tänker främst på näringsämnen som B12, EPA, DHA, men det hör eg inte hemma i denna diskussion ;) 

* Att tvinga sitt barn till vegetarisk kost är att begränsa kosten. Punkt. Sen kanske man tycker att man är snäll mot sitt barn, som ger barnet en möjlighet att senare i livet välja. Men det är fortfarande att begränsa. 

* Att låta sina barn välja vilken rätt de vill äta i skolan är INTE jämförbart med att låta sitt barn göra en tatuering o han/hon vill, röka harsch, slå djur osv. Dessa saker är faktiskt olagliga/skadliga, vilket inte äta kött är. Blir bara fånigt när folk gör dumma jämförelser, och blir definitivt svårare att ta vegetarianter på allvar om dessa anser att detta är rimliga jämförelser. Sakliga jämförelser välkomnas ;)

Svarar bara på det sista. Vad som är nyttigt, skadligt är i mångt och mycket en bedömnings- och prioriteringsfråga.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?