Inlägg från: Anonym (nope) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nope)

Får skolan ge kött till mitt barn?

legomum skrev 2017-03-31 11:06:18 följande:
    Mat i sig är inte en vetenskap. Vi äter för att överleva. Äter du vanlig kost (enligt islam/veganism eller annan) är det den kost som erbjuds i skola/förskola.
    Vanlig sådan kost.
    Att få det lilla extra kan du göra hemma som friterad pommes.

Men som i ditt ex om Lilla Erik som inte gillar potatis så vad jag vet så brukar det serveras sallad som inte ser ut som endast gurka o tomat. Salladsbordet har utvecklats sedan 80-90 talet då jag gick i skolan. Den innehåller mer än gurka och tomat och är betydligt mer mättande.
    Han gör som alla andra hoppar över det som han inte gillar och tar mer av det som är gott. Fyller på från salladsbord och tar knäcke till.
    Enkelt kan jag tycka. Vem gör inte så hemma?

Nu jämför du en religion som har x antal år på nacken med en nypåhittad. Mycket fånig jämförelse om jag får säga så (och det gör jag).

Svenska avundsjukan skulle jag vilja förklara det som.
    Vad barn behöver få i sig för närig är i allra högsta grad en vetenskap. Och det har i allra högsta grad med överlevnad att göra.

Visst kan man få det lilla extra hemma, men frågan var varför inte vegan eller religös alternativ inte anses vara det lilla extra.

man behöver inte göra sig mer dum än vad man redan är, jag tror nog du förstod ganska väl att jag inte jämför en gammal religion med en ny utan ifrågasätter varför tro öht ska vara en anledning till specialkost i skolan och varför den en religion anses vara skäl nog men inte andra.

Och nej det har inte med avundsjuka att göra utan med slöseri med en redan tajt budget att göra. Pengarna som slösas bort på specialkost skulle kunna användas på mycket vettigare saker än daltande med folks smaker/ideologier/principer. Som du kanske läst så finns det redan skolor som inte slösar med sina resurser utan att det finns goda själv till det, till exempel ett intyg för allergi.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:41:53 följande:
    Förstår inte hur folk är så inkapabla. Själv ser jag ett problem som lätt kan lösas.

Skolmat baserad på veganmat som alla kan äta. Sedan separata tillval. Hur billigt och enkelt som helst.
    Nu slingrar du dig, du skrev att du ansåg att bara man kunde motivera sina önskemål så ska man själv få välja.... på det fick du frågan hur du har tänkt dig att det ska finansieras.... det har du fortfarande inte svarat på utan babblar på om att ersätta all mat med veganmat... det är väl inte att "själv få välja"? Dessutom varför skulle man ersätta den mat som duger alldeles utmärkt till den stora majoriteten mot mat som en minoritet vill ha? Låter ju väldigt odemokratiskt.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:57:04 följande:
    Öh. Jag skrev inte att alla barnen skulle få veganmat utan att man kunde ha en veganbas och sedan ha separata tillägg vid behov. Att ha potatis som bas är det samma som att ha en veganbas. Det låter kanske kontroversiellt men tillämpas redan sedan län på många skolor. Sedan kan man ha separata tillbehör till så som köttgryta, linsgryta etc.
    Och varför ska man ersätta erkänd nyttig mat som majoriteten äter och gillar med mat som saknar vetenskaplig bas och endast en mionoritet vill ha?
  • Anonym (nope)
    kvarnfot skrev 2017-03-31 11:53:15 följande:
    Man kan ju hoppas att det är så! Så jädra tokigt när enögda folk med foliehatt vill bestämma.....
    Tyvärr tror jag få lärare och rektorer orkar stå emot alla dessa foliehattar och ger efter allt för ofta.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 12:04:42 följande:
    Därför att det är hälsosammare, billigare och enklare.
    Enligt dig ja, men inte enligt majoriteten, varför ska man gå på vad en minoritet vill ha
  • Anonym (nope)
    monkees skrev 2017-03-31 12:13:39 följande:
    Tveksamt. Jag tror inte "foliehattarna" får som de vill men tyvärr så är nog risken stor att deras barn blir utpekade och .......ja kanske misskrediterade! Vi lever ju trots allt i en verklighet här och nu. Men "foliehattarna" skiter nog i hur deras barn har det?
    Tja, de flesta skolor verkar ju redan erbjuda en vegetarisk och en "icke fläsk" alternativ, är inte det att ge efter för foliehattarna?

Ja med tanke på att foliehattarnas argument saknar all slags rationellt tänkande eller vetenskaplig bas utan är helt och hållet känslostyrda så är de förmodligen mer måna om sina principer eller tro än att deras barn faktiskt få i sig vad de behöver eller att inte indoktrinera dem i sina egna galenskaper.

De som jag tycker är mest irriterande är hur dessa foliehattar inte nöjer sig med att ägna sig åt sina galenskaper själva utan gör allt för att sprida det till andra och få samhället att anamma deras galenskaper som norm. Skitsamma om veganmat innehåller allt ett barn behöver för att utvecklas, vafan vi inför det som standard i alla skolor ändå
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 12:58:58 följande:
    På min skola fick vi inte äta av den vegetariska maten. Men det kan säkert skilja mellan olika skolor. Och sedan var det ju också ett bra tag sedan.
    Det var förmodligen en väldigt bra skola som använde pengarna vettigt istället för att slösa bort dem genom att dalta med veganer
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-02 19:37:25 följande:
    Jag tror ju att de flesta barn rent naturligt skulle vara vegetarianer om de skulle få välja fritt utan påverkan utifrån. De flesta barn har en genuint god sida och vill inte vill skada andra levande varelser. Tror att den sidan korrumperas av omvärlden.

Check this out
    Lol, skulle det där vara något slags argument för dina åsikter?

1 Vad vet ett barn om näring, om vad deras kroppar behöver för att utvecklas?

2 Hur vet du att den ungens föräldrar inte är veganer och som prackat på barnet  sina åsikter?

Oavsett hur svårt det är för dig att acceptera det så vill alla vill inte leva som du smila, majoriteten av människorna VILL äta kött och tycker det är jävligt gott. Att du ser det som att de bara inte "sett ljuset" än visar bara hur extremistisk du är. Alla måste tycka som jag, om de inte gör det betyder det att de bara inte fattat det jag gjort än, klassisk extremistisk mentalitet. Det där med fri vilja och olika smaker verkar inte vara din grej.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 11:00:20 följande:
    Alla behöver inte leva som jag. Och om jag ska vara helt uppriktig skiter jag i hur andra lever sina liv.

Det du pratar om är vad DU vill. Säker på att du inte överför dina åsikter på dina barn??
    Tydligen gör du inte det eftersom du verkar anse att alla som inte tycker som du bara inte fattat hur det verkligen är egentligen och skulle tycka som du om de bara fattade...

Fast nu är det ju inte jag utan du som använder ett barns åsikter som argument.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 15:00:44 följande:
    Ja barn brukar ju tycka att majoritetskulturen har rätt. Barn på medeltiden tyckte med allra största sannolikhet att det var rätt att bränna häxor på bål också.
    ja häxbränning är mu verkligen relevant för tråden.... dina argument börjar bli en aning tunna
  • Anonym (nope)
    Anonym (hurraförvetenskap) skrev 2017-04-04 00:16:54 följande:

ojoj, så mycket åsikter, så lite fakta XD

Så för att slänga lite bensin på elden då;) : Att  begränsa sig till bara vegetariskt är ett "nytt" påfund, om man ser ur ett perspektiv på hur länge människan har funnits. Människan är av naturen ALLÄTARE. Ska man backa tillbaka till stenåldern, åt man mycket riktigt både kött och frukt.  Lite källa på detta så vi inte låter våra åsikter vägra tyngre än fakta ;) www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-vara-forfader 

Sen tycker jag det är töntigt att kalla andras barn för "hjärntvättade" baserat på vad de äter. Äter gör man för att överleva. Om du nu tycker att du kan tillgodose dina barns näringsbehov på vegetariskt vis gör då det, o skit i hur alla andras barn får i sig näring.Att tycka att vegetariskt är bättre än allkost är en ÅSIKT, inte fakta:)

Kan ju även ge en annan liten VETENSKAPLIG FAKTA att riktigt små barn reagerar mest positivt på söta smaker i början (pga icke fullständigt utvecklat smaksinne) så skulle man låta ett barn opåverkat få välja  vad den skulle livnära sig på, skulle den troligtvis välja socker. Tycker du det låter som en vettig näringskälla? Om svaret är nej, så kanske du borde fatta att barn inte föds med en instinkt av vad som är rätt och fel att äta när de föds.

Annan kul fakta: finns fler allätare än människan. De påverkas INTE att köttindustrin/reklam/korruption. De äter kött ändå. Alltså- allätare äter allt,i sitt naturliga tillstånd.

Allt det här går att läsa om i vilken opartisk, korrekt, faktabaserad näringslärabok som helst. 

WORD!
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 22:30:08 följande:
    Ja mina barn är inte som dina.
    Beklagar, stackars barn Gråter
  • Anonym (nope)
    kvarnfot skrev 2017-04-06 07:44:13 följande:

Det där med kunskapen att: "Det var först då människan började äta kött som hjärnan utvecklades till en mer intelligent och rationell varelse" verkar inte alla foliehatts-veganer tagit till sej....

Förmodligen i brist på kött under uppväxten Flört
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?