Får skolan ge kött till mitt barn?
Det påståendet har jag redan kommenterat i inlägg #262, du kan besvara det om du har några argument.
Det påståendet har jag redan kommenterat i inlägg #262, du kan besvara det om du har några argument.
Många skolkök har möjligheten att låta barnen välja själva genom att inte laga 3, 4, 5 rätter för diverse olika behov och önskemål utan baka ihop dem i färre rätter, kanske 1, 2 eller 3 rätter istället. Vanligt är att fläskfritt och vegetariskt är samma rätt och inte två olika.
Precis och därför ska man heller inte tvinga dem till det, vilket man gör om man säger att barnet inte får äta kött fast barnet vill det. Skillnad är om det är på ren medicinsk grund, som allergi.
I hemmet kan man ju välja att bara servera vegetariskt om man nu tycker det är bäst, så uppstår inte valet, men det var ju inte frågan i fall som rör skolan.
I vårt samhälle råder principen att föräldrar rent allmänt är bäst lämpade att tolka sina barns vilja och fatta beslut å deras vägnar i enlighet med deras vilja. Vår lagstiftning bygger på den principen och det är därför föräldrar agerar som barns vårdnadshavare (istället för staten, förmyndare eller någon random granne) med allt ansvar som det innebär. Och det lämnar inte utrymme för andra vuxna (förutom i undantagsfall) att ta över det ansvaret.
Jo, men för att finna stöd för att även skolan ska ställa upp på detta så måste man kunna kräva mer av vetenskaplig grund och kall fakta är att de flesta inte har några samvetskval av att äta kött, liksom samvetskval lika gärna kan uppstå av sådant man tvingats göra som barn som det man gjort för att man inte förstod bättre. Lösningen är alltså inte att tvinga barnen till något som inte är absolut nödvändigt just då. Så din skyddsaspekt kan inte överföras på skolan, det saknas grund för det.
Låter skitbra men det är skolan som ska bekosta kalaset. Så om förälder A inte vill att deras barn ska äta kött, förälder B inte vill att deras barn ska äta griskött, förälder C inte vill att deras barn äter nötkött, förälder D vill att deras barn äter kokt korv utan bara stekt, förälder E vill bara ha stekt korv, etc... så ska skolan servera minst 5 rätter för att göra varje förälder nöjd?
Vem ska bekosta detta?
Ja tyvärr gör ju skolan sitt bästa för att försöka göra alla nöjda vilket jag tycker är fel, skolan bör servera den mat som majoriteten äter, alla undantagen utom allergiker som inte kan rå för det får ta med egen mat hemifrån om man inte gillar vad skolan erbjuder. Skolans uppgift är som sagt att lära barnen saker, deras uppgift är inte att agera restaurang. Skolans budget är tillräckligt låg som den redan är för att slösas bort på varje enskild förälders ideologier, religioner eller smak.
Både ja och nej. Läser du lagstiftning kring barn så är den baserad på det faktum att alla föräldrar faktiskt inte klarar av att avgöra vad som är bäst för barn eller själva förstår barns behov, alternativt har andra prioriteringar i livet.
Om man som exempel tittar på lagen mot aga så är den baserad på dels det faktum att barn agas och dels den kunskap om vilka negativa psykologiska effekter det kan medföra, alltså inget taget ur luften bara för att inskränka föräldrars bestämmanderätt på rent jävelskap.
1. Skolan ska skydda barnen från det som allmängiltigt och kunskapsbaserat är skadligt, inte det som enskilda föräldrar tror är skadligt. Tänk motsatsen: Helena tror på tomtar på loftet, att kunskap är skadligt, att kvinnor ska vara i hemmet, att afrikaner nog inte är riktigt lika bra människor som vi européer, att barn bara ska äta det de tycker är gott, även om det är friterade kycklingbitar med pommes eller våfflor med sylt varje dag... Hur tycker du det ska bemötas av skolan och samhället? Med stöd för föräldrarnas inställning eller ska man öppna upp för vidare kunskap och erfarenheter?
2. Jag anser att problemet är skapat av föräldrar av idag, det var inte ett problem förr och behöver heller inte vara det idag.
3. Okej för mig, jag ser inte problemet med det och det hindrar inte barn att äta av den mat som serveras i skolan om barnet vill det.
4. Detta existerar redan tyvärr (om du inte visste det) och är något jag tycker ska avskaffas.
1. Skolan ska skydda barnen från det som allmängiltigt och kunskapsbaserat är skadligt, inte det som enskilda föräldrar tror är skadligt. Tänk motsatsen: Helena tror på tomtar på loftet, att kunskap är skadligt, att kvinnor ska vara i hemmet, att afrikaner nog inte är riktigt lika bra människor som vi européer, att barn bara ska äta det de tycker är gott, även om det är friterade kycklingbitar med pommes eller våfflor med sylt varje dag... Hur tycker du det ska bemötas av skolan och samhället? Med stöd för föräldrarnas inställning eller ska man öppna upp för vidare kunskap och erfarenheter?
2. Jag anser att problemet är skapat av föräldrar av idag, det var inte ett problem förr och behöver heller inte vara det idag.
3. Okej för mig, jag ser inte problemet med det och det hindrar inte barn att äta av den mat som serveras i skolan om barnet vill det.
4. Detta existerar redan tyvärr (om du inte visste det) och är något jag tycker ska avskaffas.