Inlägg från: Anonym (nope) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nope)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 09:23:24 följande:

Sen när ber vi om 120 alternativ? Räcker med två, ett med kött och ett anpassat för veganer och allergiker, eller göra det ännu billigare, skippa köttalternativet helt. Barnen till köttätande föräldrar äter ju det hemma ändå och skulle inte må dåligt av lite mer varierad kost.

Ser du alltid allt utifrån ett jag och mina behov perspektiv? Du är väl medveten om att det går fler barn i skolan än ditt? Vad tror du händer om alla barnens föräldrar börjar kräva specialmat för just deras barn?

Så du menar på fullt allvar att skolan ska anpassa sig helt och hållet efter just dina önskemål och skippa kött helt så du blir nöjd. Att majoriteten av barnen faktiskt äter kött skiter du fullkomligen i bara du får som du vill.

Ditt problem är inte kött, ditt problem är en ofattbar egoism.
  • Anonym (nope)
    monkees skrev 2017-03-31 09:25:30 följande:

Eller hur! Största problemet med den svenska skolan idag är FÖRÄLDRARNA!

Ja fyfan va glad man är att man slipper ha med alla dessa foliehattar att göra, tänkt o sitta och ha diskussion med dessa varje dag när de kommer och kräver det ena efter det andra och tycker hela skolan ska anpassa sig efter dem. Man skulle bli knäpp på mindre än en vecka. Beundrar dessa människors tålamod.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 09:44:47 följande:

Man undrar ju vem som egentligen är egoist. En människa som tar hänsyn till både miljön och andra levande varelser eller en människa som äter det som smakar gott utan en tanke på konsekvenserna? By the way kan vegetarisk mat ätas av alla medans det samma inte gäller för köttmat. Så undrar vem som är egoist..

Du har ingen aning om vad du pratar om. På vilket sätt skonar man miljön genom att byta ut lokalproducerat kött mot grödor som ska fraktas från andra sidan jordklotet och avverkar regnskog för att odla? Men visst det går ju alldeles utmärkt att sitta här borta och snacka om att skona miljön.

By the way, växande barn behöver vissa ämnen i kött för deras utveckling, eller har du missat att både våra magar och tänder är anpassade för att kunna äta kött?

Dvs vi är evolutionärt anpassade för att äta kött.

Dina åsikter har ingenting med verkligheten att göra de är helt och hållet känslobaserade Och det tycker du hela skolan ska anpassa sig efter. Några människor känslor som saknar vetenskaplig relevans.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 09:46:02 följande:

Varför är det mer ego att föreslå att alla avstår kött i skolan än att endast servera kött som flera hyllar tanken på?

Jag, till skillnad från många andra i tråden, har inte sagt att jag tycker andra ska anpassa sig efter oss, det var endast ett förslag för att dra ner antalet måltider, inget annat.

För att majoriteten av barnen äter kött, det du föreslår är att man anpassar maten efter minoriteten och kör över majoriteten. Det är odemokratiskt och jäkligt egotrippat ja.

Dessutom har du inte svarat på frågorna du fått angående hur du tänkt dig man ska se till att barnen får i sig de ämnen som finns i kött som är viktiga för deras utveckling?
  • Anonym (nope)
    legomum skrev 2017-03-31 10:44:53 följande:
    Vet inte om du redan gjort det men tala med läraren direkt och fråga hur hon tänkte där.

Kan ju varit så att hon tänkte bättre barnet är mätt men som sagt den som vet är ju läraren.

Till alla andra som diskuterar vem som har rätt att få specialkost.
    ALLA som har läkarintyg om allergier, de som inte äter fläsk och veganer/vegeterianer. Alla andra som bara inte tycker om maten har ingen rätt att begära annan kost.
    (säkert någon jag glömt)
    I alla fall inte i de kommuner jag arbetat i.
    Det som diskuteras är inte vilka som HAR rätt till specialmat utan vilka som BORDE ha rätt till specialmat. Vad är det som säger att veganism eller religion är ett bättre argument till specialkost än "jag tycker inte om köttbullar"?

Vad är det som säger att kalle som inte gillar kött har rätt till veganmat men erik som inte gillar potatis inte har rätt till pommes?

Vad är det som säger att Min gud säger att jag inte får äta fläsk är ett bättre argument än min gud säger att jag måste äta pizza?
  • Anonym (nope)
    Mila76 skrev 2017-03-31 10:45:44 följande:
    På min dotters skola krävs ett läkarintyg för att få igenom kostönskemål.
    Exempelvis utredd glutenintolerans.
    Verkar vara en ovanligt vettig skola
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 10:39:48 följande:
    Det är miljösparande att odla grödor istället för att föda boskap.

Vegetarisk kost är en alldeles utmärkt kost för ett växande barn.

Hela samhället strävar efter hållbar utveckling. Tycker inte skolan ska vara något undantag.
    Du kläcker bara ur dig floskler... 

HUR är det miljösparande att avverka regnskog för att odla veganmat?

HUR är det miljösparande att sen forsla dessa grödor runt omkring världen?

HUR tillgodoser veganmaten de ämnen som kött har och som är viktiga för utvecklingen hos barn?

På vilket sätt är veganmaten detsamma som hållbar utveckling?
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 10:54:05 följande:
    Håller med dig. Så länge man kan motivera sina önskemål så borde man ha rätt till specialmat.

Tycker dock inte man kan få välja till eller bort vissa gånger men inte andra. Men om man absolut avskyr exempelvis potatis så borde man få slippa det.
    kalle vill ha pizza, olle vill ha pasta, nisse vill ha kött, lisa vill ha sallad, linnea vill ha ärtsoppa... gångra detta med antalet elever i skolan... hur har du tänkt att det ska finansieras?

Barnen har redan rätt att välja bort potatisen, det är ingen som tvingar dem att äta maten de inte gillar, det som diskuteras är inte om barn har eller inte har rätt att äta eller neka matens som erbjuds, det som diskuteras är om skolan är skyldig att erbjuda dem ett alternativ till maten de inte gillar. Personligen tycker jag INTE skolan är skyldig att göra det om det inte handlar om allergier.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:02:06 följande:
    Hur kan du påstå att det är miljövänligt att ha köttkor när man istället skulle kunna odla potatis på ägorna och föda tio gånger så många människor?

På vilket sätt tillgodoser en köttbaserad kost de ämnen som är viktiga för ett barns utveckling?
    Och potatis är den enda grödan veganer äter för att täcka upp all närigsbehov?
    Du slinker bara undan frågorna med motfrågor, jag tolkar det som att du inte har en aning om vad det du propagerar för innebär i praktiken. 
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:07:27 följande:
    Alltså så länge det inte blir hälsoeffekter (i form tillväxtproblem, vitaminbrist etc) ser jag inte att skolan behöver ordna annan mat till dem som väljer bort viss mat. Ser exempelvis inte att bortvald potatis en till två gånger i veckan skulle påverka hälsan negativt. Det går ju att fylla på tallriken med mer sallad och kött istället. Det är dock annorlunda med barn som exempelvis äter vegankost. Deras hälsa skulle ju bli väldigt påverkad eftersom de i princip bara kan äta av salladen. Av den anledningen tycker jag att de behöver specialkost.
    Du svarade inte å hur du tänkt att valfri mat till alla ska bekostas
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?