Inlägg från: Anonym (smilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (smilla)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-30 14:44:23 följande:

Det blir en mycket skev jämförelse då just köttätande är väldigt naturligt för oss som ras.

Och det är nakenhet också. Men inte skulle en skola komma undan med att låta barnen gå nakna i skolan.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-30 14:45:19 följande:

Exakt! De ska därför kunna få välja att smaka på kött om de vill det och inte tvingas ta sina föräldrars etiska ståndpunkt om de inte vill!

Det jag menar är att barn inte kan krävas på ansvar för sånt som de inte mentalt klarar av att ta ansvar för.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 14:52:00 följande:

Det finns inget allmängiltigt behov alls av religion, ännu mindre av att få den med sig vid födseln för att ens föräldrar är troende. Religionsfrihet är däremot ett allmängiltigt behov.

Om barn ska få vara barn och slippa stora etiska ställningstaganden så måste ju skolan gå på den linjen och inte på föräldrarnas linje i det rakt motsatta, vilket är vad du förespråkar.

Barn kan inte ta ställning i etiska frågor. Och ska inte tvingas till det heller. Det bästa vore om de fick leva i en värdeneutral tillvaro. Nu är ju det omöjligt och det nästbästa är att de får leva efter familjens värderingar. De är ändå sina föräldrars barn och föräldrar vet sina barns bästa.

Om man tror på att staten vet bäst och uppfostrar bäst så kan man lika gärna placera alla barn i statliga institutioner där alla barn uppfostras efter statliga normer och värderingar.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 14:57:09 följande:

Om ett barn inte är mentalt mogen för att förstå och själv ta ställning till olika ideologier, ens med vuxnas hjälp med kunskap så gör man nog bäst i att inte tvinga dem att ta ställning då.

Exakt. Man ska inte tvinga barn att ta ställning. Utan de får leva efter familjens värderingar tills de själva kan välja själv.

Du gör misstaget att tro att det skulle finnas värdeneutralitet.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 15:21:02 följande:

Det är ju du som förespråkar att barn ska tvingas ta ställning i etiska frågor, hur ska du ha det?

Tyvärr är det inte så att föräldrar alltid vet, förstår eller bryr sig om barnens bästa, det är därför det finns en mängd lagar kring det. Lagar uppstår av behov. Statens och lagars normer är i regel väl underbyggt av vetenskap.

Om skolan kan komplettera barnens uppväxt med en relativt värdeneutral miljö så är det med stor sannolikhet bara positivt jämfört med att barnen ska begränsas även där utefter föräldrarnas värderingar, om de då avviker från de allmängiltiga. Barndomen är ju trots allt en tid att lära sig och få erfarenhet inför ett vuxenliv som inte är begränsat till enbart det som gäller i det hem och familj barnen växer upp i. Du kan ju fundera ett par gånger över vad som bäst förbereder barn inför vuxenlivet.

Det är en inställning som din som är orsak till att många unga flickor från konservativt religiösa hemmiljöer inte får en vettig sexualkunskapsundervisning.

Skolan ska fungera som en utbildningsinstitution. I det bör det ingå utbildning i informationssökning och kritiskt tänkande. Men skolan ska inte fungera som en hjärntvättsinstitution.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 15:32:38 följande:

Om jag förstått saken rätt så lurades ditt barn att äta en kötträtt genom att inte inte tydligt informeras om att rätten innehöll kött? I så fall tycker jag skolans personal gjorde fel. Detta framgick dock inte i trådstarten utan där låter det som att informationen framfördes men barnet ändå valde kötträtten.

Barn, oavsett ålder är inte alls för litet för att själva avgöra om de vill äta kött eller inte, det är bara att låta de prova och välja själv så kommer du att få ett resultat av det. Rent etiskt/ideologiskt sett krävs dock en viss mognad, kunskap och förståelse som små barn inte har, men det är en annan sak och inte helt nödvändigt för barn att kunna utan det ligger mer i föräldrarnas intresse och enligt min mening medför det ett ansvar som inte kan föras över på någon annan eftersom det inte är ett allmängiltigt behov för barnet.

Hur tänkte du där? Du erkänner själv att småbarn är för små för etiska ställningstaganden. Ska de få experimentera då fritt? Döda djur? Slå syskon?
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 15:42:55 följande:

Begreppet "lura" är förstås lite överdrivet och det var medvetet, eftersom det är så det kan kännas när man själv blir drabbad. Att ditt barn inte gjordes medveten om rättens köttinnehåll är trots allt det väsentliga och där håller jag med dig om att man gjorde fel.

Däremot tycker jag inte skolan av föräldrar kan hållas ansvarig att tvinga barnet att äta kost som inte är medicinskt motiverat, utan det är upp till föräldern att genom information övertyga sina barn om det riktiga med sådan kost, så att de alltid väljer de kosten när valet och fullgod information finns tillgänglig.

Det spelar ingen roll om barnet visste att det fanns kött i maträtten eller inte för barnet är ändå för litet för att göra ett etiskt ställningstagande om köttätning.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-30 15:45:27 följande:

Kalla dem inte foliehattsveganer! *sträng röst*

Enligt min kompis som är vegan så ingår det i veganismen att respektera alla levande varelser, vilket även inkluderar köttätare.

Militanta veganer är därmed inte riktiga veganer

Alltså jag är inte ens vegetarian. Men jag kan förstå varför andra väljer att vara det och har vett nog att respektera det.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-30 15:54:44 följande:

Men du respekterar inte köttätare, eller folk i största allmänhet?!? Hur får du ihop det?

Och innebär det att jag ska tolka följande inläggsom att du låter dina barn döda djur och slå syskon? För enligt dina egna inlägg är det vad man gör om man inte är vegetarian.

Varför skulle jag inte respektera köttätare eller andra? Tror du måste förklara dig lite bättre.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-30 15:54:44 följande:

Men du respekterar inte köttätare, eller folk i största allmänhet?!? Hur får du ihop det?

Och innebär det att jag ska tolka följande inläggsom att du låter dina barn döda djur och slå syskon? För enligt dina egna inlägg är det vad man gör om man inte är vegetarian.

Nej tvärtom så försöker jag skydda mina barn från sånt som jag tror att de i framtiden skulle må dåligt över.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?