Inlägg från: BahHumbug |Visa alla inlägg
  • BahHumbug

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 19:46:39 följande:
    Jag pratar om mina barn dock. Småsyskonet har mer koll, men sjuåringen har svårt att förstå sambandet.
    Kanske dags att prata om det lite mer på djupet. Om ni inte pratar så ofta om vart kött kommer ifrån så blir det svårt att veta. En del barn behöver mer upprepning än andra barn och om du vet att din sjuåring inte alltid förstår så förutsätter jag att du pratar med henne. En sak du kan göra är att berätta att det finns olika fyllning i lasagne även om den ser lika ut.

Om man inte pratar om att det är en fyllning hemma och en annan fyllning i skolan så vet hon inte att det är skillnad. När man är ett barn så håller man inte koll på sådant, man tänker "Detta äter jag hemma och då är det samma sak i skolan"
  • BahHumbug
    Froken Lokens skrev 2017-03-29 19:50:40 följande:
    Småsyskonet förstår. .. Har barnet någon diagnos som gör att hon inte förstår att djur är kött?
    Kan även vara så att hon är lite dagdrömmande och förstår saker för stunden. Eller så kanske hon inte tänker på det utan tar saker med ro.
  • BahHumbug
    Anonym (.) skrev 2017-03-29 20:35:43 följande:

Ni som anser att det är att påtvinga barnet förälderns livsstil att äta vegetariskt: ni gör samma sak - påtvingar era barn en kost innehållande kött.

En sund och vettig förälder förbjuder inte sitt barn att äta något.
    En sund och vettig förälder låter sitt barn välja. En del väljer att äta vegetariskt när de blir äldre och vet mer om livet. Det bästa vore om man åt vegetariskt en del dagar och kött en del dagar så att barnen får variation.
  • BahHumbug
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 20:41:33 följande:

Om båda rätterna fanns framme och ditt barn var medveten om att det är kött förstår jag inte problemet. Ditt barn har en egen fri vilja och kanske inte alls vill vara vegetarian. Du får såklart servera vad du vill hemma och ett barn mår inte dåligt av att vara vegetarian, men du ska inte styra över vad barnet äter borta.

Så som jag förstod det så förstod inte barnet att det var kött i lasagnen då det inte är kött i lasagnen barnet äter hemma. om jag förstod det hela rätt så förstår inte barnet alltid att det är kött och vart köttet kommer ifrån och de pratar inte om det hemma så länge inte barnet frågar. Barnets yngre syskon vet att kött är kött men inte sjuåringen.

Barnet hade frågat läraren om den fick äta lasagne och läraren hade inte sagt till om att det var kött i lasagnen och barnet fick dåligt samvete.
    Med andra ord, TS har förbjudit sina barn att äta kött och pratar inte om hur eller vart köttet kommer ifrån och tycker att läraren ska hålla koll på vad barnet äter.
  • BahHumbug
    Poascenko skrev 2017-03-29 20:47:03 följande:
    Hur hade du själv reagerat i frökens sits? Berätta för barnet i ettan att han ska äta vegetariska rätten mot alla odds trots den inte var god?

Missförstå mig rätt. Jag föredrar också vegetariska rätter, men jag får personligen ett jätte problem när någon mamma a) tvingar på sina barn sina kostvanor och b) tänker missionera andra.

Har den vegetariska rätten inte varit bra, borde du nog komma med egna förslag att peppa den veg matlagningen på skolan, alternativt, undervisa barnet hemma.
    Tror även att det är lättare att gå från köttis till veggis än att gå från veggis till köttis.
    När ett barn växer så kan det vara bra om den får i sig saker via kosten istället för tabletter. Sedan finns det inget som säger att man kan erbjuda mer grönsaker och liknande till en liten bit kött.
  • BahHumbug
    BahHumbug skrev 2017-03-29 20:54:53 följande:
    Tror även att det är lättare att gå från köttis till veggis än att gå från veggis till köttis.
    När ett barn växer så kan det vara bra om den får i sig saker via kosten istället för tabletter. Sedan finns det inget som säger att man kan erbjuda mer grönsaker och liknande till en liten bit kött.
    Förlåt, citerade helt fel. Det var inte meningen.
  • BahHumbug
    eh no thx skrev 2017-03-29 21:05:22 följande:
    Nej? Om mina barn vill äta vegetarisk/vegansk mat så är det klart dom får det, försök inte ens hahaha
  • BahHumbug
    Poascenko skrev 2017-03-29 21:08:36 följande:
    Det är lugnt.

Men med tanke på ts: FÅR SKOLAN GE KÖTT TILL MITT BARN,är svaret: JA.
    Eftersom det även finns vegetariska rätter som barnet inte vill ha.

Jag tror varken att ts barn är vegetarian sedan födelsen. Heller inte tror jag att något barn på ettan berättar för andra att han inte vill äta djur. Det påminner snarare om något som mamman sagt eftersom hon bestämt sig för 5 månader sedan att bli veggi.
    Så som jag förstod det så pratar mamman inte om kött och liknande om barnen inte frågar. Hennes barn trodde att lasagnen på skolan var samma som de åt hemma. TS skrev även att hennes dotter inte alltid tänker på att det är kött och liknande. Det är inte lärarens uppgift att berätta för barnet att det är kött i maten då mamman inte pratar om det hemma. Läraren hade fått frågan från sjuåringen om hon fick äta av lasagnen då hon trodde att det var samma mat som hemma.

TS har skrivit att hon har förbjudit barnet att äta kött.
  • BahHumbug
    cosinus skrev 2017-03-29 21:52:37 följande:

Min erfarenhet är att det sker misstag ibland med kosten. Har en allergiker som fått i sig fel både P g a fel från matsalens sida och något enstaka eget misstag.

Barnet förstod inte att maten hon efterfrågade innehöll kött. Läraren gjorde fel. Av oklar anledning men så är det ibland. Misstag sker.

Familjen och skolan är en erfarenhet rikare av detta.
    Ibland funkar inte hjärnan och läraren kanske inte tänkte sig för eller kände att han eller hon inte ville neka eleven mat.
  • BahHumbug
    Tyrfing skrev 2017-03-29 21:58:14 följande:

Vet inte flickan varför hon har specialkost i skolan? Vad som skiljer hennes mat från de övriga barnens?

TS har skrivit att hon har förbjudit sina barn att äta kött och att hennes sjuåring inte alltid förstår att det är kött i en del maträtter. TS har även skrivit om att de inte pratar om kött eller köttmat hemma om ingen pratar om det. Så som jag har förstått det så trodde barnet att lasagnen var lasagnen som de åt hemma, alltså att den var köttfri. Om man förbjuder att äta kött av moral och etik så borde man prata om matkött hemma så att barnen inte glömmer bort. Samt att maten man inte äter i skolan ofta har kött i sig.

Barnet har två yngre syskon som vet om kött och liknande och det låter lite konstigt. Om mamman vet att dottern inte alltid kommer ihåg vad som är kött och inte så borde hon prata mer med skolan.
  • BahHumbug
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 22:04:57 följande:
    Haha jo visst minns man skolan där man får tänka och vara sig själv Obestämd

Om en elev tog med sig sin katt uppskuren i bitar i en god sås så skulle väl han/hon få dela med sig utan att andra föräldrar blev arga då? De eleverna tog ett aktivt val att äta katt. Eller hund för den delen.

Bara för att majoriteten i Sverige vill äta djur (läs inte tänker på miljön t.ex) så ska väl inte de som väljer att avstå av dessa skäl bli utpekade? Borde det inte uppmuntras istället?
    Fast nu var det så att mamman hade förbjudit sina barn att äta kött.
    När det gäller förbud så känner jag lite agg, då har man bestämt att barnen inte får välja själv. Det är en sak om familjen äter vegetariskt hemma och låter sina barn prova på olika rätter för att sedan välja själv. Det är nog lättare att gå från kött till vegetarisk kost än att gå från vegetariskt till kött.
  • BahHumbug
    Anonym (Vimla) skrev 2017-03-29 22:07:44 följande:
    Har ett barn som väljer att inte äta kött. Vi är själva vegetarianer men det är inget vi pratar om och vi hade bestämt att låta bli att lägga värderingar åt honom, och han får äta det han vill när andra lagar. Trots det vill han inte äta kött, han har svårt att tro på att det verkligen är döda kor eller fåglar som folk lagat, för han har ju frågat bär han sett maten, och när han ändå blivit nyfiken och smakat har han tyckt att det smakat illa.

Utmanar köttisar att inte lägga värderingar... ;)
    Men då har barnet valt det själv utan att känna sig tvingad. TS skrev att hon har förbjudit sina barn att äta kött. Det vore en sak om hennes barn själv sagt att hon inte vill äta kött. Har inget emot att föräldrar är vegetarianer så länge det inte blir ett tvång hos barnen att de måste äta det de äter och inte testa andra saker.

Du skriver att ditt barn är nyfiken och smakar och att ni låter honom göra det. Det tycker jag är jätte bra och hoppas att det är så i många familjer. Man låter barnen testa och smaka för att sedan göra ett eget val. Men om du hade skrivit att du hade förbjudit ditt barn allt som har med kött att göra så skulle jag tycka annorlunda. De som äter kött serverar oftast grönsaker och liknande till sina barn så att de får smak för det. Då kan se senare i livet bestämma hur de vill göra. Har flera vänner som gått ifrån kött till veg när de kom i tjugoårs åldern.
  • BahHumbug
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 22:21:47 följande:
    Hänger med på ditt resonemang. Absolut. Förbud är laddat och i Sverige är förbud inte vidare vanligt vilket är bra såklart.

Min syster har barn som äter vegetariskt. Föräldrarna förklarar för sina barn varför de själva har valt detta och varför de tycker att det är ett bra val för barnen. Barnen kommer ju, när de är tonåringar, skita fullständigt i vad föräldrar tycker och äta det som de vill ha. Ingen religion alltså.

Och även om många blir förbannade av mina liknelser så är vi i Sverige på ett sätt hjärntvättade. När det var några % häst i maten var det ju ramaskri. Hästarna var säkert gamla och hade nog levt ett bättre liv än slaktkor. Var var problemet, egentligen?

Och sry för off topic.
    Ingen fara att det är off topic och tack för svar. Jag gillar att diskutera och kan låta lite giftig och hård i det jag skriver. Men många gånger skriver jag saker i ren nyfikenhet och jag har starka åsikter om jag tycker att något är fel. Men jag är väldigt noga med att inte gå till personangrepp. Bara för att jag och en person inte kommer överens om en sak så betyder det inte att det är så i alla andra saker.

Tycker att det är bra om man pratar med barnen och ger dem alternativ. Samt att berätta att man inte blir arg om det skulle bli ett misstag som det blev i det här fallet. Jag är ingen expert och pratar inte om TS barn, men jag tror att barn som har ett förbud kan må mycket sämre om de råkar få i sig kött då det är så laddat som du skriver. Skulle tro att barnet skulle bli rädd över hur föräldrarna/ föräldern skulle reagera. Om vi jämför med ett barn som vet att de äter vegetariskt hemma men får välja om den vill äta kött i skolan eller liknande kanske inte mår lika dåligt om det blir ett misstag. Eller att ett barn äter vegetarisk hemma och i skolan med vet att det är okay att smaka annan mat om man är hos en kompis så blir det nog lättare att prata om att man har testat kött.

Skrev i ett annat inlägg längre bak/ fram? att barn resonerar och tänker på ett annat sätt än vad vuxna gör. När det gäller allergier så är det en helt annan sak, då är det inte så bra om barnet testar en kost hos en kompis som den inte har ätit innan.

Skulle tro att hästköttet skulle vara bättre kött då de inte får samma foder som kor och samma vacciner som grisar. Min bror var en vecka i Kroatien hos en familj och där åt de hare och han tyckte att det smakade gott. De har en annan matkultur där, det har de även i Asien. Där äter de spindlar, sjöhästar och skorpioner! Det tycker vi svenskar är konstigt och illa. Medan de i Asien inte kan förstå varför vi tex äter kräftor. Man får se hur det ser ut runt om i världen, i ett land äter de marsvin medan svensken har dem som husdjur. När min bror åker till USA längre fram så kommer han nog att välja mer vegetariskt då de har mer fett och socker i maten än vad vi har här. Man har hört historier om magar som inte klarat av fettet.

Förlåt för långt off topic.Skäms
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?