Inlägg från: Anonym (hurraförvetenskap) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hurraförvetenskap)

Får skolan ge kött till mitt barn?

* till TS: Nej, finns ingen "lag" som säger att skolan måste tvinga barnet att äta vegetariskt mot sin vilja. Av dina senare inlägg verkar det som att din dotter inte var medveten om att det var kött i lasagnen, vilket i sådana fall är olyckligt, men o andra sidan känns det som att din dotter vid det här laget borde veta att det finns en vegetarisk rätt och en icke-vegetarisk rätt? Har hon inte kopplat att de andra äter kött?

* övriga kommentarer: Som förälder har du ju som ansvar att se till att barnen får en tillräckligt näringsrik kost som tillgodoser de näringsbehov ett växande barn har. Hur dessa näringsbehov tillgodoses har väl ingen annan med att göra,, huvudsaken är ATT de tillgodoses. Däremot kan man inte ställa vilka krav somhelst på skolan. Finns sjukt mkt dumma dieter som folk kör, o skolan kan självklart inte rätta sig efter detta. Dock är jag väldigt nyfiken på hur vegetarianer (eller främst veganer) lyckas tillgodose ett fullständigt näringsbehov till växande barn. Tänker främst på näringsämnen som B12, EPA, DHA, men det hör eg inte hemma i denna diskussion ;) 

* Att tvinga sitt barn till vegetarisk kost är att begränsa kosten. Punkt. Sen kanske man tycker att man är snäll mot sitt barn, som ger barnet en möjlighet att senare i livet välja. Men det är fortfarande att begränsa. 

* Att låta sina barn välja vilken rätt de vill äta i skolan är INTE jämförbart med att låta sitt barn göra en tatuering o han/hon vill, röka harsch, slå djur osv. Dessa saker är faktiskt olagliga/skadliga, vilket inte äta kött är. Blir bara fånigt när folk gör dumma jämförelser, och blir definitivt svårare att ta vegetarianter på allvar om dessa anser att detta är rimliga jämförelser. Sakliga jämförelser välkomnas ;)

Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 23:14:47 följande:
    Svarar bara på det sista. Vad som är nyttigt, skadligt är i mångt och mycket en bedömnings- och prioriteringsfråga.
    Fast nu syftar jag på hälsonytta/hälsoskada. Att röka hasch ÄR hälsoskadligt, baserat på fakta, inte känslor. Att äta kött är INTE hälsoskadligt, om vi nu inte diskuterar mängder/allergiker osv. 
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:41:53 följande:
    Förstår inte hur folk är så inkapabla. Själv ser jag ett problem som lätt kan lösas.

Skolmat baserad på veganmat som alla kan äta. Sedan separata tillval. Hur billigt och enkelt som helst.
    Vaddå "veganmat som alla kan äta"? Alla kan inte äta veganmat!Dessutom är det extremt begränsande att äta veganmat! Och inte billigt om man ska se till att tillgodose ett växande barns näringsbehov! Skolmatsedeln tas fram av NNR 2012, som i sin tur baseras på EFSA, som bla består av europas samlade forskningar kring näringsbehov, uttagna av forskare och experter inom området. Uppenbarligen verkar de kommit fram till att vegankost INTE är en särskilt bra lösning. 
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 12:04:42 följande:
    Därför att det är hälsosammare, billigare och enklare.
    Fast du är ju inte sant. Även om du TROR att det är hälsosammare, billigare och enklare så säger inte vetenskapen och experterna detsamma. Dessutom skulle det knappast bli billigare med ditt "buffe-alternativ med veganbas". 
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-03-31 18:55:35 följande:
    Expertisen säger att det är mest hälsosamt. Bäst ekonomiskt är det också.
    fast skolmaten är framtagen av NNR2012, som baseras på den samlade europeiska forskningen. Finns hur mycket forskning som helst som stödjer NNR 2012. Skulle gärna vilja se seriös och oberoende forskning som säger att vegansk/vegetarisk mat är bättre samt mer ekonomisk än en blandad diet. 
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 07:58:34 följande:
    Enligt näringsrekommendationerna 2012 så är vegprotein helt okej. Sluta svamla.
    Ja, och banan är också ok enligt NNR 2012, men man kan inte leva på endast banan! Som sagt, en VARIERAD kost är det bästa, inte BARA vegprotein! Läs om, läs rätt och framförallt: läs inte selektivt 
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 07:58:34 följande:
    Enligt näringsrekommendationerna 2012 så är vegprotein helt okej. Sluta svoch v
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 18:15:35 följande:
    Bs. Vegprotein funkar utmärkt som näringskälla. Ingen behöver äta djur.
    Jaså?Och vad tänkt du ha för källa till B12, EPA och DHA? Alla 3 essentiella näringsämnen :)

ojoj, så mycket åsikter, så lite fakta XD

Så för att slänga lite bensin på elden då;) : Att  begränsa sig till bara vegetariskt är ett "nytt" påfund, om man ser ur ett perspektiv på hur länge människan har funnits. Människan är av naturen ALLÄTARE. Ska man backa tillbaka till stenåldern, åt man mycket riktigt både kött och frukt.  Lite källa på detta så vi inte låter våra åsikter vägra tyngre än fakta ;) www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-vara-forfader 

Sen tycker jag det är töntigt att kalla andras barn för "hjärntvättade" baserat på vad de äter. Äter gör man för att överleva. Om du nu tycker att du kan tillgodose dina barns näringsbehov på vegetariskt vis gör då det, o skit i hur alla andras barn får i sig näring.Att tycka att vegetariskt är bättre än allkost är en ÅSIKT, inte fakta:)

Kan ju även ge en annan liten VETENSKAPLIG FAKTA att riktigt små barn reagerar mest positivt på söta smaker i början (pga icke fullständigt utvecklat smaksinne) så skulle man låta ett barn opåverkat få välja  vad den skulle livnära sig på, skulle den troligtvis välja socker. Tycker du det låter som en vettig näringskälla? Om svaret är nej, så kanske du borde fatta att barn inte föds med en instinkt av vad som är rätt och fel att äta när de föds.

Annan kul fakta: finns fler allätare än människan. De påverkas INTE att köttindustrin/reklam/korruption. De äter kött ändå. Alltså- allätare äter allt,i sitt naturliga tillstånd.

Allt det här går att läsa om i vilken opartisk, korrekt, faktabaserad näringslärabok som helst. 

Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-05 08:32:01 följande:
    Haha vilket svammel. :) Du behöver läsa mer!
    fof.se/tidning/2002/6/vegetarianer-av-skilda-skal
    HAHA, har du ens läst artikeln du länkade till? XD Eller tog du bara första bästa träff på en google-sökning av  "människan vegetarian"? Din artikel bekräftar ju bara det jag skrev XD Människan är född allätare, men självvalda vegetarianer har historiskt sett dokumenterats sen ca 3200 f.Kr, och har oftast haft med religiösa övertygelser att göra.Så ja, sett på hur länge människorasen existerat så är vegetarism ett "nytt" påfund.Inget medfött, utan självvalt pga diverse övertygelser.  Dessutom är den en historisk artikel, inte vetenskaplig, skriven av en doktorand i historia.  
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-06 21:44:37 följande:
    På den tiden människan började äta kött var hon en apa utan förmåga till abstrakt tänkande och moraliska resonemang. Vilken tur att vi kommit längre än så och inte längre gör precis som våra instinkter säger oss. Vem vill ha ett samhälle där det anses naturligt att slå ihjäl sin granne för att denne är irriterande? Eller våldta kvinnor för att lusten faller på?

Jag uppfostrar mina barn till tänkande varelser som klarar av att föra filosofiska resonemang och bygga sin moral på någonting högre än sina primära instinkter.
    Vilket också bara stödjer det jag redan skrivit (ekar det här?), men för att förenkla det lite då:

1. Människan är FÖDD allätare och har sen urminnes tider varit allätare (vilket alltså talar emot alla påståenden om att människan är född vegetarian och att det är mest naturligt att vara vegetarian). 
    2. Runt 3000 f.Kr är väl bland de tidigaste SJÄLVVALDA vegetarianerna historiskt sett registrerade. (människan var för övrigt inte en apa utan förmåga att tänka innan dess). Om du kollar homosapiens levandstid på jorden, så får du ett hum om hur länge åtminstone våran ras haft ett abstrakt tänkande.

Och svar på dina kommentarer:

Ingen, om man frågar. Ändå finns det folk våldtar, mördar o slår ihjäl sina grannar, och alla är de tänkande människor, långt ifrån apor. Att vara vegetarian eller allätare säger ingenting om din förmåga att tänka, filosofera eller om du har bra moral. Hitler var vegetarian dom sista åren i sitt liv, och han är väl ett ganska bra exempel på en människa som saknade moral? Kort sagt: finns ingen vetenskaplig fakta som kopplar födo-intag till moral,förmåga att tänka eller föra filosofiska resonemang. Inget. Du kan älska djur men vara en ond människa ändå. Du kan hata djur men vara en god människa ändå.

Vet inte vad din uppfostran av dina barn har med mitt inlägg att göra. Dina barn hade för övrigt varit tänkande varelser utan din uppfostran också. 

Ser för övrigt inte någon skillnad i att man tvingar på ett barn en vegetarisk livsstil som att man tvingar på ett barn en religion.Både baseras på vad föräldern har för personlig övertygelse om vad som är ett rätt eller fel sätt att leva och båda är begränsande. Och jag anser inte heller att det är jämförbart med att "ja men då kan ju låta barnen slå, våldta och mörda folk också". Att slåss, våldta och mörda är inte en livsstil, den är inte begränsande. Det är uppfostran eftersom det stärker barnet att fungera och bli en del av ett samhället. Med det sagt så tycker jag inte det är fel att tvinga sitt barn till att vara vegetarian. Ärligt talat så skiter jag faktiskt i hur familjer väljer att leva sina liv. Det rör mig inte i ryggraden om du väljer att låta dina barn bara äta grönsaker, eller bara tro på Jesus. Blir ni lyckliga så, så enjoy. Man kan ju hoppas bara att föräldrar (alla) lär sina barn att respektera ALLA typer av varelser, inklusive andra människor. Så vi slipper en upprepan av historien där maktgalna ledare tycker att vissa människor är mer värda än andra.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?