Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Om ditt barn äter kött fast de erbjuds vegetariskt är knappast ett problem skolan har ansvar att hantera.
    Uppenbarligen är ditt barn inte så mycket vegetarian som du önskar...
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:31:56 följande:

Jag har läst hela tråden och är helt fascinerad och förskräckt över hur vissa användare uttrycker sig och delar med sig av sitt tyckande!

Jag jobbar som lärare i en årskurs 1 och tänkte berätta lite kort om hur vi jobbar.

Vi har 3 vegetariskt anmälda barn av 25. 2 av dom är vegetariskt anmälda pga av att dom inte äter kött som inte är halalslaktat och skolan kan då inte möta detta. Den sista är vegetarian för att hen inte äter kött hemma. Det ligger aldrig i mitt yrke eller i proffession att värdera eller ifrågasätta elevernas kostval. Deras vårdnadshavare lämnar in en lapp till skolan om deras barns kost och den SKA vi möta och följa. Jag kan ALDRIG som lärare förbise det för att jag tycker något annat eller för att eleven i fråga vill äta kött utan det är vårdnadshavaren som bestämmer.

Jag kontrollerar alltid att eleverna tagit det vegetariska alternativet (precis som jag kontrollerar att dom som är fläskfria tar det alternativet) och om dom inte skulle ha gjort det (vilket har hänt för att det andra ser godare ut) så får eleverna helt enkelt gå och skrapa av tallriken och gå och ta ny mat! Jag kan som personal aldrig ta beslut åt föräldrarna! Har det hänt upprepade gånger kontaktar jag föräldrarna för att informera om det och pratar med eleven och berättar att så länge hen eller han är vegetariskt anmäld gäller det och att dom får komma överrens hemma om det ska ändras.

Det ligger inte i en lärares proffession att avgöra elevens kost utan finns det tydliga riktlinjer ska det följas annars är det tjänstefel!

Det du faktiskt gör är att avgöra elevens kost efter föräldrarnas önskemål. Hade du istället låtit barnen få välja själva överlåter du frågan till att stå mellan barn och förälder.
  • Tom Araya
    Anonym (Emmy) skrev 2017-03-29 21:33:57 följande:

Det känns som många här verkar missa poängen... Om läraren vet att barnet inte äter kött, så borde hon självklart sagt att det var kött i maten. Sen får barnet göra ett eget val om det är någon hen vill äta eller inte.

Kanske för att TS missade att skriva det i trådstarten.
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:43:52 följande:
    Hej!

Nej jag avgör inte hela elevens kost utan det gör vårdnadshavare när dom lämnar in blanketten till skolan. Vi i skolan efterföljer vårdnadshavarnas beslut. Om jag förbiser det och låter eleven ta kött låter jag inte frågan stå mellan barn och förälder eftersom föräldrarna inte är där. Jag kan påtala det däremot för dom att eleven uttrycker att hen vill äta kött men det är inga beslut jag som tjänsteman får ta!
    DU fattar ett beslut där och då om du inte nöjer dig med att informera om matens köttinnehåll utan dessutom förhindrar barnet att äta av det fast barnet så önskar. Det anser jag är något man inte ska göra på skolan utan det är något föräldrar själva bör hantera.
    Skillnad är om kosten hänger på allergi med direkt fara för hälsan om det blir fel.
  • Tom Araya
    Poascenko skrev 2017-03-29 21:54:36 följande:
    Nja, men nu har skolan inte tvingat barnet att välja köttfärssås före morötter? Heller inte kommer någon lärare tvinga i fläsk i någon muslimsk elev.

Var får ni alla dessa idéer ifrån? 
    Vissa här menar ju på att skolan ska tvinga barnen att äta det föräldrarna sagt att de ska äta. Utan någon medicinska motiv anser jag inte det vara skolans sak.
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 22:06:36 följande:
    Nej jag fattar inga beslut utan vi som skolpersonal SKA följa efter de kostval som vårdnadshavare lämnar in oavsett om det är kostval såsom veganism, vegetarisk kost, fläskfri eller allergier. Det är tydliga riktlinjer som skolorna har och som personal inte får kringgå! Det är inte vår uppgift att avgöra eller värdera. Det ska följas lika noga som med allergier även om det inte riskerar deras fysiska hälsa!
    Sjukt system enligt min mening. Föräldrar har för mycket makt över skolan.
  • Tom Araya
    cosinus skrev 2017-03-29 22:08:00 följande:
    Kan tycka att det är rätt för de lägre åldrarna. Man ska inte lägga den typen av ansvar, dåligt samvete och ev bråk med föräldrarna på ett litet barn.

Men någonstans måste man ju börja se mellan fingrarna, känns ju galet om man jagar en 16-åring i nian på det sättet.
    Du missförstår, det är inte barnens ansvar utan föräldrarnas. Klarar de inte av att med information få sina barn att äta köttfritt så ska det inte läggas över på någon annan.
    Jag förstår mig inte på synsättet att skolans personal ska vara föräldrarnas moralpolis i något som inte är ordningsregler som gäller alla.
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 22:16:47 följande:
    Ja man får tycka vad man vill men det är faktiskt orelevant då det finns tydliga regler på hur det ska gå till!
    Nej, det är inte alls irrelevant vad jag/man/vi tycker eftersom de regler som finns är grundade på en åsikt om att det ska vara så och det går att ändra på om man tycker annorlunda.
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 22:14:33 följande:
    Där kan jag inte riktigt hålla med! Föräldrarna har inte makt över skolan då skolan i första hand handlar om undervisning och träning i sociala färdigheter. Det som styr skolan är läroplanen och skollagen. Att vi i Sverige erbjuds skollunch är ett plus i kanten men eleverna är inte här för att äta bara och det är en liten detalj under HELA skoldagen. Glöm inte bort skolans syfte.
    I den här frågan verkar skolans syfte vara helt bortglömd.
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 22:23:57 följande:
    Nej det fungerar inte riktigt så. Alla skolor av salladsbord som alla ska kunna ta av (kanske inte om man är baljväxtallergiker alltid). Där är allt vegetariskt, glutenfritt, fläskfritt och mjölkfritt.

Den finns det tre vagnar med olika typer av mat: fläsk, fläskfri och vegetarisk. Har man allergier eller andra kostval såsom veganism (som är en minoritet) får man mat i egna kantiner med namn pga av kontaminering.

Det är inte fritt att välja vilken mat man vill ha utan skolköken lagar antal rätter utifrån hur många som är anmälda till fläskkost, fläskfri och vegetarisk. Likadant gäller under fritids (frukost + mellanmål) och vid utflykter. Det är för att man inte ska laga mer mat än vad som behövs, en miljö- och ekonomisk fråga.

Skollunchen är ett avbrott under skoldagen mellan lektionerna för att fylla på energin, inte en restaurang.
    Fast när det kommer till kritan, när barnen har möjlighet att välja så äter de inte alltid av det som är anmäld kost.

Skolan kan om den vill förenkla detta med olika kostbehov genom att baka ihop flera särskilda koster i en rätt, exempelvis fläskfritt/vegetariskt, man måste inte erbjuda annat kött.

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?