Inlägg från: Anonym (smilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (smilla)

Får skolan ge kött till mitt barn?

AniieeHär skrev 2017-03-29 22:57:50 följande:

Det där tycker jag är fel. Det man bör göra är ju att se till att personen, i det här fallet TS dotter, FÖRSTÅTT att det är kött i, och sedan låta persone VÄLJA OM de vill smaka ändå eller låta bli.

Det finns inget "inte kan", så länge det inte handlar om allvarliga allergier eller sjukdomar.

Allmän reflektion: 100% av alla "födda vegetarianer" jag känner har börjat äta kött senast i sena tonåren. De flesta har sedan blivit pescetarianer eller äter kyckling eller bådadera. Bara en handfull har gått tillbaka till den sorts vegetariska mat som de fick hemma som små (helt veg eller lakto-ovo)

Ett barn har enligt lagen inte full autonomi och bestämmer därmed inte själv om allting.
    Anonym (Suck) skrev 2017-03-29 22:43:06 följande:

Om barnet nu ville äta lasagnen så får väl barnet göra det? Barnet åt frivilligt och det var ingen som tvingade barnet att äta det.

Ja och om barnet frivilligt skulle äta bajs eller röka hasch?
  • Anonym (smilla)
    AniieeHär skrev 2017-03-29 23:59:33 följande:

Allting? Nej. Om de ska äta samma sak som sina kompisar när de är i skolan? Jo.

Hemma kan mamma låta bli att servera kött så mycket hon vill, men flickan är stor nog att själv välja vilken av de två lunchrätterna hon vill äta. 

Igen, med undantag för om det handlar om allvarliga allergier eller sjukdomar.

En 7-åring kan givetvis inte göra ett etiskt övervägande angående äta djur (andra levande varelser) utan behöver sina vårdnadshavares tillåtelse till det. De flesta barn har ju den tillåtelsen automatiskt då föräldrarna själva är djurätare men ett barn till vegetarianer har nödvändigtvis inte det.

Det är inte lärarens uppgift att göra etiska överväganden åt barn utan hen ska bara implementera vårdnadshavarnas.
  • Anonym (smilla)
    AniieeHär skrev 2017-03-30 00:17:35 följande:

Du har totalfel här, i båda styckena, men orka diskutera det just nu. Jag har ont i huvuet och tänker ställa mig i duschen. Agree to diagree for now, så kan vi ta resten imorgon eller så.

Tänk om barnen vill konvertera till en annan religion i skolan. Eller skaffa tatuering. Skulle det vara upp till läraren att ge tillåtelse till? Självklart inte. För det ligger utanför lärarens mandat.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 01:32:17 följande:

Föräldrars mandat är och ska vara begränsat i skolan.

Föräldrarna delegerar ansvaret till lärarna. Lärarna agerar på uppdrag åt föräldrarna.

Tror du på allvar att föräldrar skulle skicka sina barn till skolan om lärare juridiskt fick vårdnadsansvaret i skolan?
  • Anonym (smilla)
    Stårschan skrev 2017-03-30 10:51:27 följande:

Lärarna agerar på uppdrag av staten, som är samhällsgemenskapen. Vi föräldrar får utnyttja den enorma förmån det är att låta våra barn få fri skolgång och fri skolmat.

Lagen fastställer allas mandat klart och tydligt. Vårdnadshavare har det övergripande ansvaret för barn. Någon som tar hand om ett barn kan självständigt fatta beslut åt barnet som rör smärre vardagliga ting men har ej mandat att fatta några större beslut utan delegering från vårdnadshavare.

Så nej, lärare har ej mandat att fatta beslut för barn gällande religiösa konverteringar, tatueringar, håltagning, kosthållning, byte av skola, klippa håret eller någonting som har större betydelse.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (Jo) skrev 2017-03-30 12:58:00 följande:

Är inte skolans ansvar att se till att så stora barn äter den mat föräldrarna bestämt, sålänge det inte handlar om allergier. Nu handlar det om att du som förälder tror du kan tvinga ditt barn att äta en viss mat. Du får väl komma till skolan o vakta stackaren under luncherna.

Jo det är det. Det ingår i skolans jobb att ta över vardagsansvaret för barnen under skolvistelsen. Du fattar ju själv att ingen förälder skulle skicka sitt barn till skolan om barnen lämnades vind för våg där.
  • Anonym (smilla)
    BandAnna skrev 2017-03-30 13:34:31 följande:

Vet du vad, du framstår som rakt igenom elak. 

Du har ett särbegåvat barn som inte tydligt klarar se sambandet mellan djur = kött och du verkar inte sky en chans att få trycka till ditt barn emotionellt så snart det gör (enligt dig) ett snedsteg. 

Stackars barn. 

Du verkar ju inte riktigt klok.
  • Anonym (smilla)
    Kasperina skrev 2017-03-30 13:53:58 följande:

Jag tycker det är fel att pådyvla någon annan sina åsikter i största allmänhet, och tycker därmed att du är onödigt hård mot ditt barn.

Pedagogen borde ha varit tydlig med att maten innehöll kött så att ditt barn kunde göra ett informerat val, men vad är egentligen risken med att ditt barn provar på köttfärs? Om det inte finns något sjukdomstillstånd med så har jag väldigt svårt att se det som ett riktigt problem just ATT hen fick i sig lite köttfärs, tvärtom är det nyttigt rent fysiologiskt för människor och särskilt barn att äta lite kött någon gång ibland. Däremot håller jag med om att pedagogen hanterade situationen fel.

Men du utgår felaktigt ifrån att en 7-åring skulle kunna göra ett informerat val angående köttätning.

Man håller inte 7-åringar ansvariga för någonting. Och skulle aldrig hålla de ansvariga för att de äter djur. Därför kan man inte heller kräva att de ska fatta beslut om sånt. Barn ska vara barn och slippa sånt. De gör som föräldrarna säger och tids nog är de gamla nog för att bära bördan över sina handlingar.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 14:34:13 följande:

Det är en väsentlig skillnad på att ta över ansvaret i för alla barn allmängiltiga behov och omsorg jämfört med att ta ansvar för enskilda föräldrars ställningstagande och värderingar. Det senare har jag mycket svårt att se som skolans uppgift. Tvärtom finns det många goda skäl till att barn ska behandlas så lika som möjligt i skolan och att avvikelser är påtagligt behovsmotiverat.

Det ingår i barns allmängiltiga behov att inte bli tvångskonverterade till en annan religion i skolan, att slippa göra stora etiska ställningstaganden i skolan. De ska inte behöva vara vuxna eller behöva värja sig och göra val. Barn ska vara barn.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (Egen vilja) skrev 2017-03-30 14:35:04 följande:

Respektera att ditt barn vill äta kött, precis som hon respekterar att du inte gör det.

Jag hade varit mer orolig att hon ska bli dålig när hon annars inte äter kött. Men det kanske gick bra?

Skulle du respektera din 7-årings önskan om att skaffa sig en tatuering, göra en skönhetsoperation eller ha sex med den tonåriga grannpojken?
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?