Inlägg från: Anonym (på riktigt??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (på riktigt??)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:31:56 följande:

Jag har läst hela tråden och är helt fascinerad och förskräckt över hur vissa användare uttrycker sig och delar med sig av sitt tyckande!

Jag jobbar som lärare i en årskurs 1 och tänkte berätta lite kort om hur vi jobbar.

Vi har 3 vegetariskt anmälda barn av 25. 2 av dom är vegetariskt anmälda pga av att dom inte äter kött som inte är halalslaktat och skolan kan då inte möta detta. Den sista är vegetarian för att hen inte äter kött hemma. Det ligger aldrig i mitt yrke eller i proffession att värdera eller ifrågasätta elevernas kostval. Deras vårdnadshavare lämnar in en lapp till skolan om deras barns kost och den SKA vi möta och följa. Jag kan ALDRIG som lärare förbise det för att jag tycker något annat eller för att eleven i fråga vill äta kött utan det är vårdnadshavaren som bestämmer.

Jag kontrollerar alltid att eleverna tagit det vegetariska alternativet (precis som jag kontrollerar att dom som är fläskfria tar det alternativet) och om dom inte skulle ha gjort det (vilket har hänt för att det andra ser godare ut) så får eleverna helt enkelt gå och skrapa av tallriken och gå och ta ny mat! Jag kan som personal aldrig ta beslut åt föräldrarna! Har det hänt upprepade gånger kontaktar jag föräldrarna för att informera om det och pratar med eleven och berättar att så länge hen eller han är vegetariskt anmäld gäller det och att dom får komma överrens hemma om det ska ändras.

Det ligger inte i en lärares proffession att avgöra elevens kost utan finns det tydliga riktlinjer ska det följas annars är det tjänstefel!

Vilket galet slöseri! Säger du åt barnen att skrapa sina tallrikar som är fylld av orörd mat? Snacka om matsvinn... och inte är matsvinn så mycket bättre för miljön än köttätandet.

Lär istället barnen att respektera mat och äta vad de tar för sig. Så länge det inte gäller allergier, så klart. Etiska riktlinjer betyder INTE att man har rätt att bete sig hur som helst, eller att det är mer etiskt att slänga mat av den ena eller andra anledningen.

Du menar säkert väl, läraren, men att lära barn att slänga mat åt höger och vänster är bra mycket värre än att de en dag äter något som de vanligtvis inte brukar äta.
  • Anonym (på riktigt??)
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 22:04:57 följande:
    Haha jo visst minns man skolan där man får tänka och vara sig själv Obestämd

Om en elev tog med sig sin katt uppskuren i bitar i en god sås så skulle väl han/hon få dela med sig utan att andra föräldrar blev arga då? De eleverna tog ett aktivt val att äta katt. Eller hund för den delen.

Bara för att majoriteten i Sverige vill äta djur (läs inte tänker på miljön t.ex) så ska väl inte de som väljer att avstå av dessa skäl bli utpekade? Borde det inte uppmuntras istället?
    Finns många sätt att tänka på miljön och ändå vara köttätande.

Den vegetarian som kanske äger en bil, åker på solsemester, köper de flesta kläder nya istället för second hand eller värmer upp huset på mindre miljövänligt sätt (eller faktiskt skaffar barn, vilket tär mest på jordens resurser) är inte per automatik en bättre miljövän än en köttätare som inte gör något av det andra. Tvärtom.

Klimatpåverkan är en helhet av ens livsstil, den står och faller inte med just kostvanor, vilket annars väldigt många vegetarianer vill tro och mer än gärna framhäver för andra.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?