• LasseP

Han är som helt förändrad efter vi fick barn

Jag är en man på 55 år pappa till en vuxen son.
    Någonting säger mig att du kan vara runt 30 år; en vuxen person som har gått in i ditt förhållande med öppna ögon, högst frivilligt och fullt naturligt inte bara är beredd att resa dig och gå då du faktiskt har ett mycket litet barn tillsammans med den man du beskriver.
    j
    Jag vill understryka detta: Jag blir allvarligt oroad när jag läser vad du skriver. Jag har dock inte för avsikt att lägga skuld på dig eller döma dig för de beslut du tagit, samtidigt oroas jag av att det du just nu gör är att förminska dig själv genom att anpassa dig, hela tiden. Din man styr fullkomligt och han uppvisar massor av ilska i mina ögon, även om jag tror på dina ord att han aldrig har slagit dig.

Det är inte alls ovanligt att män känner sig åtsidosatta tiden efter att barnet är fött. Så kan det vara för att han inte har samma tillgång till sin kvinna på samma sätt för att barnet helt står i fokus och att han kan känna sig mer som det "bud" som skall hämta, handla, lyfta och fixa, utan att riktigt få vara med, samtidigt som hon är nära barnet hela tiden och dessutom bär omkring på maten naturligt tempererad. Här handlar det dock inte bara sund "avundsjuka från din mans sida. Denna man har problem som är större än så; problem som ligger hos honom och inte alls handlar om vare sig dig eller att ni har barn ihop, utan bara om honom.
    Jag liksom andra ser bland annat det faktum att han dödade din hamster" som en skarpt ringande varningsklocka. Mitt råd till dig är att som absolut första och största åtgärd, skaffa dig en professionell samtalspartner; alltså någon som inte är familj eller vän. Detta för att du skall få ett öga utifrån, fri från personliga känslor till dig, honom och er. Vänta inte. Gör det nu.

Jag tycker för övrigt att du låter såväl klok som ärlig. Du vet vad dina vänner skall säga och frågar därför inte efter deras mening. Du är verkligen inte den enda som agerar så. Det finns naturligtvis flera saker som hindrar dig från att bara gå. Var dock inte ensam med detta längre. Var rädd om dig ....

Svar på tråden Han är som helt förändrad efter vi fick barn