Anonym (Orkar inte.) skrev 2017-03-29 11:05:49 följande:
Jag skulle absolut råda en vän i samma sits att lämna.. jag har tänkt tanken 100 ggr men sen minns jag ju hur underbar han var innan och hoppet om att han kan bli samma person igen lämnar mig liksom inte, sen känns det som ett sjukt stort misslyckande att separera när vi har vår dotter. Jag älskar ju min sambo och vill inget hellre än att det ska bli bra.
Jag har även tagit upp att han skrämmer mig ibland och att jag ibland bara vill fly undan för att han inte ska bli fysisk mot mig, då säger han alltid att han aldrig någonsin skulle röra mig på det sättet!
Men det kan vara så att han bara spelat teater, att han inte kan vara så "underbar" i längden. En kortare tid kan folk spela sånt. Hur lång tid handlar det om som han varit en bra partner?
Om du vill ge det en chans och se om det kan bli bättre, så räcker det inte att du hör lite försiktigt med honom om han ska ändra nåt beteende, utan det är lika bra att göra klart för honom hur du förväntar dig att relationen ska se ut. Och det innebär väl rimligtvis också att han tar hand om barnet regelbundet? Även hushållet är inte bara ditt ansvar. Se vad han säger t.ex. om han t.ex. får ta hand om barnet när han kommer hem, för att du inte hinner på dagarna (för att du tar hand om barnet).
Tyvärr så misstänker jag att han inte kommer att ställa upp. Men du kommer inte vidare heller om du försöker ta det i små steg. Det leder bara till att du står ut med allt mer. Dvs. att han får dig att stå ut med mer istället för att du får honom till att hjälpa till mer. Och det också för att du kommer att ta hänsyn till barnet och göra saker trots att han borde, och han kommer inte att ta hänsyn till barnet.