Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Vad är det enklaste goda ni gör?

lövet2 skrev 2017-03-28 17:39:24 följande:
    Jag steker potatis och rökt skinka. Serverar med stekt ägg och/eller rödbetor. Så enkelt och gott!

4 ingrediensers mat finns det mycket man kan göra(plus eventuella kryddor).

En favorit här är tomatsås med spagetti, vansinnigt enkelt och vansinnigt gott.
    Tomaten måste sjuda i minst 20min, annars blir det inte alls lika bra.
    Har en hel uppsjö med pasta på liknande sätt, bara tillsätta en annan smak.

Som skinka, blomkål, basilika, broccoli, tonfisk osv....
    Och då en av dom.
    Sen passande pasta, penne och farfalle pasta gillar dessa såser, som inte är mixade.
    Och massor av parmesan och svartpeppar. Skrattande

• klyban
    Farfallos skrev 2017-03-29 08:07:37 följande:
    Jo, klassisk tomatbaserad sås till pasta är ju gott och enkelt, och de ingredienserna finns ju alltid i skåpet om det skulle knipa. 

Har du boken "Bara 4 ingredienser" kanske? ...och skulle du i så fall kunna delge oss någon av mer udda men goda och enkla recepten?

Ja, och verkligen gott blir det också.
    Men inte ovanligt en del slarvar med tiden och då blir det inte lika gott.

20 min är absoluta minimum som tomaten måste koka.

Nä, har inte denna bok, men har bra koll på sån mat.
    En annan och tomatbaserad och på färska tomater.
    Och det är lök, tomat och ansjovis(plus spad), lök fräses i olivolja.
    Smaka av med salt och en bra dust med svartpeppar.
    Serveras på ett en stekt barkis, som nästan måste vara hembakad, då den köpta är mest luft.
    Och lite gurka och sallad till detta, en perfekt förrätt och annorlunda smak.
    Sällan någon som identifierar att det är ansjovis som är smaken, vilket betyder även de som inte gillar ansjovis äter detta(ofta).

• klyban
    Butterscotch skrev 2017-03-29 15:08:27 följande:
    Ceviche är en perfekt lunchrätt på sommaren. Superlätt; tärna rå fisk (t ex lax), hacka chili, och marinera i lime/citron och olja i några timmar. Blanda med hackad avokado, tomater, rödlök och kanske lite ananas plus koriander. Klart! 

Säger inte du gör fel, men finns ett sätt till man kan göra den på.
    Och det är att man kör kort tid, och fisken inte "kokar" sig för mjuk utan man tar den snabbt istället och låter den få en fastare konsistens.

Den metod kan ha andra namn i andra länder, men bygger på exakt samma princip = kemisk kokning.

• klyban

Och nu idag blev det en barnfavorit, kladdspagetti.
    Som är knaperstekta bacon, finhhackad lök som man sen fräser i baconfettet, vatten som man reducerar lite.
    En bra skvätt ketchup, och avslutar med creme fraiche som inte får koka, utan bara värmas.

Denna röra blandas sen med spagetti, och gör skäl för sitt namn kladd.
    Då de ofta är kladdiga som tusan runt munnen Flört
    Och andra ställen oftast.

• klyban
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 20:31:32 följande:
    Låter löjligt gott, även i mina vuxna öron :) Ska provas snarast!
    Ja, det är gott även för vuxna, men bar brukar bli maniska nästan Tungan ute
  • klyban
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-03-30 16:22:49 följande:

Uttalas dock "halapenjo" hahaha. Onomatopoetiskt?

Vi är i Sverige då funkar jalapeno bra.
    Sen är det inte så enkelt som ett H och uttal, en del går mot H andra mot sja, fast med lite H med.
    Men avför krångla till det?
    Jalapeno funakr super bra.

• klyban
    AniieeHär skrev 2017-03-30 19:43:35 följande:
    Varför skulle någon i hela helvetet någonsin få för sig att änvända snabbmakaroner till något annat än hundmat? =P

Äta dom efter man kokat dom går ju, men sen slabba på gratängsåser, så är det kört.
    De blir bara slabbiga, äter inte snabb makaroner eller köpt dessa sen man var tonåring.

• klyban
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-05 20:02:56 följande:

Håller med smile1.gif
    10min, det låter rätt mycket i 200 grader och en tunn tortilla.
  • klyban
    AniieeHär skrev 2017-04-05 20:37:21 följande:
    Man kan tycka det, men det är det faktikst inte. 8-10 minuter låter lagom, faktiskt. Det är först efter de första 10 minutrarna som det "kan gå fort", och det gäller det mesta, faktiskt. 

Det liksom, tar en stund för att bli klart och sen går det undan till att bli bränt.

Sen beror det ju på vad man har för ugn också och var i ugnen man har... vad det nu är. I en "gammaldags" (inte värmeluft) ugn så skulle samma tortilla-pizza ta 6 minuter max högst upp och 12-15 minuter längst ner.

Tycker botten blir torr och tråkigt snabbt i den värmen.
    Jag kör hellre att jag värmer ugnen, för sen köra grill vid tillagningen.

Men dessa fuskpizzor med tortilla bröd, är en bra sätt och få en god måltid snabbt och smidigt.
    Gör det alltid när jag köper tortilla och det blir över, då fuskpizza eller nått quesadillas liknande.
    Men då blir det stekpannan istället.

• klyban
    AniieeHär skrev 2017-04-05 21:07:17 följande:
    Ja, alltså, tortillas, särskillt köpes, blir ju knäckebröd bara man tittar på dem......

Jo, de blir torra fort, sen kanske tomatsås råda bot på detta :p

Idag blir det olika rester man har, lite bacon, lite sallad, nån fryst potatis produkt.
    Lite salsa kvar man gjorde i helgen och hamburgerdressing också gjord i helgen.
    Och få se vad med man kan hitta som går köra, jo ägg får nog vara med också.

• klyban
    AniieeHär skrev 2017-04-06 17:23:02 följande:
    När jag är för lat för att koka riktig chokladsås tar jag bara lite varmt vatten och en massa oboypulver. Det går ju åt typ 1 dl oboy till 1 msk vatten.... =O
    Finns det inte någon typ 1-2-3 chokladsås, som tar typ 5min att göra?
  • klyban
    AniieeHär skrev 2017-04-06 17:45:28 följande:
    5 minuter är mer än 30 sekuner, vet du =P

1-2-3-varianten är väldigt vanlig. Jag kör dock 1-1-1, dvs 1 dl kakao, 1, dl socker och 1 dl vatten. Inte lika söt, tjockare, gärna med en klick smör eller lite grädde och lite vanilj eller en skvätt rom i. Sirap om jag vill ha lite kola-ish smak.

Är plattan full fart på, så skulle du nog komma långt under 5min.
    Jag tycker oboy är rätt gott och dricka ibland, men som choklad är den förskräcklig tycker jag.
    Jag tänker ur synvinkeln att man är ute efter choklad om man vill ha choklad sås.

Dock har det blir att man köpt chokladsås, just för man använder såpass lite.
    Och att den håller i evigheter i kylen, den håller säkert i evigheter i rumstemp också.
    En sådan räcker par år känns det som, det är väl med ungarna att det kanske går åt lite mer.

Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?