• Leivardd

Vill bara bo hos mamma

Hej! Jag är en 15 årig tjej som fyller 16 i sommar,

Mina föräldrar skilde sig för några år sedan men jag har alltid bott 50/50. Jag har aldrig kännt att jag trivs hos min pappa utan att jag vill bo hos mamma 100%, dom bor nära varandra så de är inte problemet , jag trivs bara inte där utan hatar att åka dit. När jag har tagit upp detta med min pappa förut blir de bara bråk och han säger att jag får leva med det.

Så min fråga är, har jag rätt att bara bo hos mamma? Hur ska jag göra

• Svar på tråden Vill bara bo hos mamma
  • Anonym (Mor)

Ja,du är så pass stor att du kan välja själv vart du bor.Eller börja med att vara mindre tid hos pappan (typ varannan helg).Du ska må bra!

• Kjell2
    Leivardd skrev 2017-03-27 08:15:24 följande:

Hej! Jag är en 15 årig tjej som fyller 16 i sommar,

Mina föräldrar skilde sig för några år sedan men jag har alltid bott 50/50. Jag har aldrig kännt att jag trivs hos min pappa utan att jag vill bo hos mamma 100%, dom bor nära varandra så de är inte problemet , jag trivs bara inte där utan hatar att åka dit. När jag har tagit upp detta med min pappa förut blir de bara bråk och han säger att jag får leva med det.

Så min fråga är, har jag rätt att bara bo hos mamma? Hur ska jag göra

Dina föräldrar bestämmer.

• Leivardd
    Anonym (Mor) skrev 2017-03-27 08:25:18 följande:

Ja,du är så pass stor att du kan välja själv vart du bor.Eller börja med att vara mindre tid hos pappan (typ varannan helg).Du ska må bra!

Tack för hjälpen!
  • Anonym (Vhuy)

Dina föräldrar bestämmer MEN du är så pass stor att man ska ta hänsyn till vad du vill - sen om det är genomförbart är något helt annat

• Anonym (mm)
    Kjell2 skrev 2017-03-27 08:26:08 följande:

Men man ska ta hänsyn till barnets önskan. Särskilt när dom är så stora som ts.
  • Kjell2
    Anonym (mm) skrev 2017-03-27 09:16:56 följande:
    Men man ska ta hänsyn till barnets önskan. Särskilt när dom är så stora som ts.
    Pratar du vårdnadstvist i domstol när föräldrarna inte är överrens eller generellt?

Om vi borser från speciallfallet vårdnadstvist som gått till domstol så ska självklart föräldrarna ta hänsyn till barns önskemål och behov men i slutändan är det föräldrarna som bestämmer.

Så i TS fall, är föräldrarna överrens om att vv är bäst så är det det som gäller.

• Poppy75

Finns det något din pappa skulle kunna göra eller ändra på för att få dig att trivas hos honom ? Om det finns det så tycker jag att du ska börja där. Prata med honom om problemet och försök att inte vara anklagande eller arg när du gör det.

Vad säger din mamma ? Vill hon att du ska bo hos henne på heltid ? Vad tror hon är bäst för dig ?

• Anonym (Mor)
    Kjell2 skrev 2017-03-27 08:26:08 följande:

Stora barn får själva välja var dom vill bo.Pappan får visa respekt och acceptera detta.Som föräldrer äger man inte sina barn och att tvinga en 16-årig bo hos pappan när det finns möjlighet för annat,är dumt och respektlös .
  • Anonym (Mor)

16-åringar får själv bestämma var dom ska vara folkbokförda,enligt Skatteverket .

• Kjell2
    Anonym (Mor) skrev 2017-03-27 11:57:40 följande:
    Stora barn får själva välja var dom vill bo.Pappan får visa respekt och acceptera detta.Som föräldrer äger man inte sina barn och att tvinga en 16-årig bo hos pappan när det finns möjlighet för annat,är dumt och respektlös .
    Förutsätter att mamman säger ok.

• Anonym (förälder)
    Kjell2 skrev 2017-03-27 12:10:37 följande:
    Förutsätter att mamman säger ok.
    Jag förstår du rider på dina juridiska kunskaper men de facto är; vad ska pappa göra om en 15-åring vägrar gå hem till honom? Bära ut henne från hemmet? 

Klart det är bäst föräldrarna kan prata om saken under sansade former men klarar de inte det måste flickan agera. 
    Skulle det gå så långt att någon förälder driver det till rätten lär de ju fråga flickan där vad hon vill eftersom hon är så gammal. Då kan föräldrarna lika gärna lyssna på det nu. 

Om de nu bor så nära som flickan skriver, kan hon ju träffa sin pappa ganska ofta utan att för den skull bo där. 
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Mor) skrev 2017-03-27 12:02:57 följande:

16-åringar får själv bestämma var dom ska vara folkbokförda,enligt Skatteverket .

ja just det, Minns en familj där sonen ringde till soc och sa "jag vill inte bo hos förälder 1 längre, jag vill bo hos förälder 2" och eftersom han var så gammal var det inget snack. Det folkbokfördes enligt sonens vilja och han flyttade veckan efter, trots att förälder 1 egentligen motsatte sig det.
  • Leivardd
    Poppy75 skrev 2017-03-27 10:00:48 följande:

Finns det något din pappa skulle kunna göra eller ändra på för att få dig att trivas hos honom ? Om det finns det så tycker jag att du ska börja där. Prata med honom om problemet och försök att inte vara anklagande eller arg när du gör det.

Vad säger din mamma ? Vill hon att du ska bo hos henne på heltid ? Vad tror hon är bäst för dig ?

De är bara att jag ej trivs så bra i hemmet , jag har aldrig kännt mig riktigt hemma där min pappa bor.

Min mamma vet hur de e hos min pappa men hon tycker också de är bra om jag bor hos båda
  • Kjell2
    Anonym (förälder) skrev 2017-03-27 12:14:57 följande:
    Jag förstår du rider på dina juridiska kunskaper men de facto är; vad ska pappa göra om en 15-åring vägrar gå hem till honom? Bära ut henne från hemmet? 

Klart det är bäst föräldrarna kan prata om saken under sansade former men klarar de inte det måste flickan agera. 
    Skulle det gå så långt att någon förälder driver det till rätten lär de ju fråga flickan där vad hon vill eftersom hon är så gammal. Då kan föräldrarna lika gärna lyssna på det nu. 

Om de nu bor så nära som flickan skriver, kan hon ju träffa sin pappa ganska ofta utan att för den skull bo där. 
    Men om mamman inte släpper in henne. Vad händer då? Mamman säger att schemat gäller och det är pappans vecka.

Men som du säger, är hon välkommen hos mamman och flyttar själv är det väldigt lite pappan kan göra vare sig praktiskt eller juridiskt, vare sig på kort eller lång sikt.

• Leivardd
    Anonym (Mor) skrev 2017-03-27 12:02:57 följande:

Kan du skicka en länk på detta där det står de
  • Kjell2
    Leivardd skrev 2017-03-27 12:20:11 följande:
    De är bara att jag ej trivs så bra i hemmet , jag har aldrig kännt mig riktigt hemma där min pappa bor.

Min mamma vet hur de e hos min pappa men hon tycker också de är bra om jag bor hos båda
    Ta först ett snack med din mamma. Kolla att hon verkligen är beredd att ha dig på heltid även om pappan protesterar. Därefter förklarar du för pappan att du tänker flytta, stäm ev lite med honon om någon mellanväg är möjlig.

• Anonym (Mor)
    Leivardd skrev 2017-03-27 12:21:27 följande:

Kan du skicka en länk på detta där det står de

Såg det själv när jag själv skulle skriva på var mina barn skulle vara inskrivna .Om barnet är 16 år behövs inte båda föräldrarnas underskrift.
Svar på tråden Vill bara bo hos mamma