Inlägg från: Tjolahejtjolahopp |Visa alla inlägg
  • Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Nu fick vi magsjuka här allihopa också. Förkylning , hosta, magknip och illamående. Fy O blä :/

• Tjolahejtjolahopp
    Betty20 skrev 2017-04-30 15:26:20 följande:

Jag har läst på lite på nätet och det farliga med att det är torrt är att lungorna inte kan tränas tillräckligt mycket, så när barnet sedan föds överlever det bara en kort stund utanför magen.

Men tydligen kan de injicera vatten till barnet, har de pratat om det TS?

De gör bara sånt utomlands i försök. Här i Sverige gör man bara det i samband med förlossningen om man skulle göra det alls. Det krävs ändå då en påfyllning hela tiden eftersom vattnet läcker ut hela tiden. Risken är dessutom stor för ännu mer infektion då eller att förlossningen sätter igång.

Risken med för lite vatten är precis som du säger att bebisen kanske inte får träna lungorna. Men det beror helt på var vattnet ligger och om det ligger rätt och bebisen får i sig det lilla vattnet så kan det räcka. Men det vet man inte förrän bebisen kommer ut hur det ser ut då. Då kan de antingen få igång lungorna eller inte alls.
  • Tjolahejtjolahopp
    carolinheiner skrev 2017-05-02 07:05:10 följande:

Hur går de för dig??

Vi är friska nu från alla sjukdomar. Blev bra innan sista april.

Idag har jag varit hos barnmorskan och lyssnat på hjärtat som slår ca 150 slag/minut. Fick även höra några sparkar. :)

Frågade även om de knölar jag känner så bra. Hon sa iaf att det är bebisen och hon kände när den rörde sig. Så jag får utgå från det då men har tyckt att det känts väldigt skumt. Lyckades dock inte känna den knölen jag menade men eftersom den byter plats så var det säkerligen bebisen hehe :) hon sa att det känns ännu bättre eftersom det inte finns något fostervatten.

Nästa vecka ska jag på ultraljud igen.
  • Tjolahejtjolahopp

Barnmorskan berättade för mig idag att om det skulle sätta igång före vecka 28 så skulle jag antingen bli skickad till Uppsala eller Karolinska. Annars skulle jag få vara kvar här. Sen beror det på vilka som har plats också sa hon.

• Tjolahejtjolahopp

(23+2)

Sen jag hade stora blödningar den 25 april, så har jag även läckt mer vatten varje dag. Vet inte om jag ska ta det som något positivt eller negativt. Det produceras iaf mer fostervatten. Frågan är om hålet i hinnan blev större igen av blödningarna ?

Annars så sparkar bebisen några gånger om dagen. Jag känner den ganska väl igen och antagligen pga att det inte finns vatten. I övrigt så har jag inga onda sammandragningar utan det spänner kanske tre fyra ggr om dagen. Igår så kom det en skjuts med vatten igen blandat med blod. Kanske runt 1-2dl kändes det som. Sen kom det lite hela tiden. Känns som att när jag dricker mer vatten så rinner det även ut mer vatten.

På måndag ska jag på undersökning igen.

• Tjolahejtjolahopp
    Xxtipptipp skrev 2017-05-04 10:48:00 följande:

Inatt gick vattnet . Vaknade av att det forsade ur mig. Ambulans in till lund och medecin för att stoppa värkarna och kortisonsprutor för lungarna. Är inlagd nu i lund till minst vecka 28. Är i vecka 25+5

Skönt att du ändå hann få hjälp i tid. Jag tycker att det kommer att vara så svårt nu för mig att få några riktiga tecken på att det är på gång med ranke på att vattnet "gått" flera ggr , jag haft redan förvärkar varannan minut i nio timmar två gånger som har gjort riktigt ont, samma sak med störtblödningarna och även de små blödningarna :/ så nu vet jag inte alls när jag ska tro att det verkligen är på gång. Jag undrar när de egentligen tänker ge mig en kortisonspruta. Är vecka 23+2 idag enligt ÄL. Men 24+0 enligt sista mensen på måndag när jag ska på undersökning igen om de kanske hade planerat nåt då. Ingen aning just nu men jag får väl fråga lite på måndag.

Har de fått stopp på dina värkar nu? Tittade de med ultraljud något ? Eller VUL?
  • Tjolahejtjolahopp
    enanna skrev 2017-05-06 11:56:54 följande:

Kanske de väntar på tecken på att en förlossning är på gång, eller att tappen börjar öppna sig, hur var det med den förresten? Undersöker de alls eller är infektionsrisken för stor? Men om vattnet skulle gå efter 22+0 föreställer jag mig att de skulle ge sprutan genast. Hoppas du får svar på måndag!

Nej det är för stor infektionsrisk för att undersöka den mer än när man måste. Som när jag åkte in akut med blödningar.

Hon sa idag att de ger när det är på gång och gärna med 24h mellanrum. Men med tanke på att min sista tog 45min från att vattnet gick tills hon var ute så skulle man aldrig hinna ge mig en då. Vattnet kommer inte kunna gå denna gång eftersom det inte finns något fostervatten :/
  • Tjolahejtjolahopp

Jag har varit på undersökning idag och det ser ut som vanligt. Alltså inget vatten nu heller. Så prognosen ligger då fortfarande på 1% att den skulle klara sig eftersom lungorna inte kan utvecklas utan vatten.

Jag frågade om det förvärras ju längre den ligger utan vatten och om det är större chans för den att överleva om man tar ut den tidigare och det är det ingen som har någon forskning på för man vet inte hur lungorna utvecklas i magen mer än att de behöver vatten. Så säg att lungorna skulle ha fått vatten ett tag , så det man inte vet är om de kanske blir "stela" av att ligga tex två veckor utan vatten eller om det bara har betydelse att de får någon träning alls. Så ingen vet vad som har betydelse egentligen :/ eller vad som då är bäst.

Bebisen ligger i säte. Då betyder det att om den kommer nu så skulle man egentligen behöva göra ett kejsarsnitt men hon tyckte inte man skulle göra det eftersom det är för svårt så här tidigt i graviditeten och det skulle skada mig för mycket. Annars kunde man hoppas på en snabb förlossning så huvudet inte tar för lång tid men hon sa ändå att prognosen är så dålig. Man kommer heller inte kunna vända bebisen innan även om den växer på sig eftersom det inte finns något fostervatten. Den kommer heller inte vända sig själv. Nu ligger den alltså med rumpan nedåt och fötterna och händerna över huvudet. Så undrade hon om jag ville att de skulle dra iväg med bebisen och försöka liva upp den trots att de inte tror det är bra prognos, eller om jag vill ha bebisen hos mig de minuterna som den kommer leva.

• Tjolahejtjolahopp
    8295 skrev 2017-05-09 11:10:11 följande:

Kan det vara så att dom inte gett dig kortison på grund att det inte kommer funka utan fostervatten? (Jag har ingen aning, bara en tanke jag hade)

Mig pumpade dom i kortison så fort som möjligt v 22+5.

Kanske. Men hon sa att det inte skadar ändå så man kan ge det , men om det är så att lungorna inte fått vatten alls så skulle inte kortisonspruta hjälpa ändå.
Svar på tråden Vattenavgång v.18