Inlägg från: Tjolahejtjolahopp |Visa alla inlägg
  • Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Operationen gick bra. De öppnade inte i onödan. Tarmen hade vridit sig lite grann och hade dött på två ställen som de tog bort. 32cm totalt. Hon hade 121cm kvar om jag förstod rätt. Detta var på tunntarmen. Tjocktarmen hade lite fläckar som de lämnade där för att självläka. Hon hade redan kissat nu när jag fick se henne och hon ville kika på mig med sina fina ögon <3

• Tjolahejtjolahopp
    Have90 skrev 2017-07-06 22:17:45 följande:

Kan det vara NEC som hon fått? Skönt att höra att operationen gått bra :)

Det kan vara NEC men de har liksom inte konstaterat exakt det. Det var mer som att tarmen hade vridit sig litegrann och gjort ett dåligt flöde som orsakat infektion. Så infektion i buken nu. Hoppas det inte är eller blir blodförgiftning.

De tog bort ca 1/5 av tunntarmen och det skulle inte påverka så mycket.

NEC , då skulle det ha varit en infektion som orsakat ett hål i tarmarna men det har aldrig blivit hål heller.

Men de kan själva inte säga exakt vad det är.

Hon får antibiotika nu och vi hoppas att hon mår bättre tills på måndag då nya infektionsprover tas. Hon har haft ganska ont och har fått ha intuberingen kvar och morfin. Det börjar bli bättre med smärtan för henne.
  • Tjolahejtjolahopp

Saga är så duktig! De stängde av morfinet i morse. Så blev hon av med intuberingen, till cpap, hon syresatte sig själv helt super! De sänkte trycket så många ggr att nu ringde de och hon har redan grimma igen :))))

Hon bajsade rejält också innan jag gick därifrån. Vilket hon egentligen inte förväntades göra på några dagar förrän man skulle börja med maten igen. Man märker hur bra hon mår nu när magen är bättre. Nu behöver hon inget syre alls! Hon är helt otrolig mitt lilla hjärta <3

Idag fick storasyster hålla henne också! Viken lycka !!!

• Tjolahejtjolahopp
    Illusioner74 skrev 2017-07-09 02:33:50 följande:

Men nej nej nej :( Kan inte sova och gick nu in här på FL för att kolla hur det går för lilla Saga. Blev riktigt ledsen nu av att läsa om detta bakslag :( Förstår verkligen att orken tryter. Vill bara att Saga ska bli stor och stark och att inget ska hända henne. Din story har gjort ett så starkt intryck hos mig och den senaste bilden du la upp på Saga kommer upp i mina tankar lite då och då. Tack för att du ändå orkar uppdatera TS! All respekt till dig och Saga för det ni får gå igenom.

Åh tack <3

Jag uppdaterar så fort det är nyheter :)

Nu mår hon ju super igen <3
  • Tjolahejtjolahopp
    LeyasMamma skrev 2017-07-08 13:45:16 följande:

Hon är allt en kämpe den där lilla Saga! Hon visar verkligen världen vart skåpet ska stå och är övertygad om att hon kommer slå sig igenom detta med och motbevisa alla återigen vilken fighter hon är! Hon garn tagit sig till denna världen genom en lång fight och kommer göra underbara saker i sitt liv <3

<3 Det kommer hon verkligen! Måste nästan spara denna "tråd" till henne så hon får läsa den när hon blir stor ..

Hon har gjort såå stora framsteg idag. Hon har till och med knubbiga kinder och en dubbelhaka nu hehe :) väger ca 1400gram och är 6 veckor och 3 dagar gammal (v32+3)
  • Tjolahejtjolahopp

Alltså jag möttes av ren glädje när jag kom till neonatalen i morse. Tydligen så hade vi missuppfattat att hon skulle ha "grimma" Hon är alltså HELT UTAN syrgas! Hon har bara sonden för näringen och maten! Alla slangar är borta och hon ska få ammas lite grann idag! Jag är sååå lycklig ! Hon är så stark och envis. Ligger här och tittar på mig nu hihi! <3

Tack för alla fina svar! Ni är bäst !

• Tjolahejtjolahopp

Magen har kommit igång lite idag för nu kommer det bajs i stomipåsen och det är bra.

Fortfarande lite grönt i sonden från operationen så vi väntar iaf med att börja med mat tills på måndag. 6 dagar till.

Hon är väldigt sällskapssjuk och vill alltid att någon sitter vid henne annars så gnäller hon <3

Man märker även att hon börjar känna sig hungrig igen. Tur att hon älskar att snutta på nappen då hehe!

Läkaren pratade även om att vi kanske får åka hem till helgen för han verkar nöjd med henne. Vi känner oss ändå mest trygga här. En dag i taget :)

Här är en bild från igår på lilla skruttan. Helt självständig ! 1456gram igår. <3

• Tjolahejtjolahopp
    Jsv17 skrev 2017-07-11 09:34:44 följande:

Vilken fantastisk uppdatering, jag blir så glad, vilka kämpar ni är du och Saga

Tack :) <3
Svar på tråden Vattenavgång v.18