Inlägg från: Tjolahejtjolahopp |Visa alla inlägg
  • Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Nu har hon legat i min famn sen runt 11 i morse. Hennes syre ligger på runt 95 och det är jättebra för nu har hon inget extra syre tillsatt (21)

Röntgen visade ingenting så nu har vi börjat ge henne mat igen lite försiktigt. 1ml åt gången. Förut var hon uppe i tolv. Hon hade gått ner en massa i vikt men nu får hon även dropp och har fått antibiotika. Hon verkar lite starkare.

• Tjolahejtjolahopp
    enanna skrev 2017-06-15 20:23:40 följande:

Hur går det för er, ts och Saga?

Hej. Det går bra.

Vi har varit i Uppsala fram till idag. Många prover har tagits och flera röntgenbilder på magen. Även ultraljud på hjärtat. Det var bara magen som krånglade lite med att hon hade det lite jobbigt att bajsa ut allting ibland så magen blev ganska svullen och tryckte mot lungorna. Nu verkar hon ganska stabil igen så vi fick åka hem. Nu väger Saga omkring 970 gram :) 3 veckor gammal.

Jag har sovit med henne de senaste nätterna. Så mysigt. Man märker direkt när jag kommer till henne och börjar prata. Då får hon högt syre i kroppen och mår toppen :) hon tittar även då med stora ögon för att se mamma :)

För tre dagar sen så tog de bort den stängda kuvösen. Hon har nu en öppen kuvös eftersom att hon nu klarar av att hålla fukten och en del av värmen.
  • Tjolahejtjolahopp

Hej. Tack <3

Allting fortsätter väldigt bra tycker jag.

Det är mest magen som krånglar , men när den inte stör henne så är syresättningen väldigt bra. Hon kanske kommer behöva cpap ett tag tills magen och tarmarna börjar jobba ihop ;)

För ca 3 dagar sen så gick hon över 1000 gram. Hon är nu 4 veckor gammal. I morgon blir hon en månad :D

Här kommer en liten bild också.

• Tjolahejtjolahopp
    Teresiat skrev 2017-06-26 11:26:14 följande:

Så underbart att lilla tjejen mår bra under omständigheterna... Finns pappan vid din sida nu? Kram!

Det gör han <3
  • Tjolahejtjolahopp
    Illusioner74 skrev 2017-06-25 05:23:27 följande:

Men guuuuud vad fin hon är Ts! Började gråta när jag såg bilden för jag tänkte på hur du blev uppmanad att avbryta graviditeten då i v18 när vattnet gick. Saga är verkligen ett mirakel! Tack för att du delar med dig av allt detta Ts. Stor kram

Åh tack :)

Jag känner sån glädje över henne och allting med hela resan har gjort mig väldigt känslosam ! Tänk vad jag kunde ha missat.
  • Tjolahejtjolahopp

Om två dagar är hon 5 veckor ! Väger nu 1155gram.

Nytt är: cpap-trycket sänkte vi till två idag. Det gör att hon får mindre luft i magen. Hon kommer även få tarmsköljningar 2 ggr per dag och lite magmassage ;)

Äntligen kanske cpapen kan bytas ut mot en grimma istället! Förhoppningsvis om några dagar :) då slipper hon den stora slangen framför näsan och har då bara två små slangar som går från näsan och utmed kinderna :)

Första badet fick hon igår ! Sååå mysigt! Hon tyckte det var ganska skönt.

• Tjolahejtjolahopp

Nu har Saga haft endast syrgas sen två dagar tillbaka och det har gått jättebra :)

Magen blev då genast bättre eftersom att när man har cpap så blåser den ner luft i lungorna för att hjälpa till att hålla lungblåsorna öppna. Nu är det bara mognad som krävs och lite mera vikt så får vi komma hem. Helst ingen sond heller. Vi hoppas på att få komma hem om ca 4-9 veckor med lilla hjärtat <3

• Tjolahejtjolahopp

Sämre nyheter :/

Hon blev stor i magen idag rätt drastiskt. Skrek flera timmar så vi blev skickade till Uppsala. De måste kolla vad det är och då krävs det en operation. Hon kommer då ha en påse på magen flera månader så att tarmarna får vila. Det betyder att vi inte får komma hem i slutet av sommaren :( Det kändes så nära och nu är det ännu längre bort. Jag är jätteledsen :(

Den sker snart och kommer att ta några timmar.

Orken att vara på lasarettet börjar försvinna helt! Vet inte alls vad jag ska skriva... usch ! Det är hemskt. Stackars liten. Vi vill ha hem henne så vi får vara en familj. <3

• Tjolahejtjolahopp

Tack alla!

Innan så har vi skiftat på sjukhuset så jag har kunnat vara lite med barnen på dagarna och med Saga på nätterna. Orken började ta slut igår dock :/ så var aldrig hos henne i natten som var. Så typiskt att man ska få åka då.

Nu går tankarna vad som egentligen hänt. Är det alla tarmsköljningar eller är det sköterskan som mådde dåligt i förrgår som har gett henne nån infektion. Nej, kanske inget av det egentligen men man kan ju inte låta bli att fundera.

Hon är på operation just nu. Det tar nog minst två timmar till iaf. Om jag orkar och har tid så skriver jag här då hur det gick. Kanske kortfattat.

Svar på tråden Vattenavgång v.18