Vattenavgång v.18
Säg till om du ts behöver skjuts eller nåt. Bor strax utanför Uppsala och går på graviditetsledigt på måndag så jag har tid. Väntar nr 3
Säg till om du ts behöver skjuts eller nåt. Bor strax utanför Uppsala och går på graviditetsledigt på måndag så jag har tid. Väntar nr 3
Idag kom det ganska mycket vatten (ljust rött) när jag varit på toaletten och gjort "nr2".
Kändes nästan som något samband med det men svårt att säga! Iaf så var det ganska mycket vatten, någon dl kanske, då vet jag att det har varit hos bebisen iaf runt två dagar då jag inte läckt något sen tisdag kväll/natt.
I morgon är det ny undersökning för flöde till bebisen. Ska bli kul att se den igen. Sen är det en vecka kvar till nästa UL då vi gör en ny mätning för att se om den har växt.
Hur gick undersökningen idag?
Hur gick undersökningen idag?
Jag vet inte ens vad jag skall skriva, för det är helt obegripligt vad du går igenom och valen du måste göra. Jag har följt din tråd från start och vet att du är en viljestark, smart kämpe som hittills har tagit de rätta besluten, så jag tvivlar inte alls på din magkänsla. Du kommer att göra det rätta valet som är bäst för dig och din bebis! Det är jag bombsäker på! Du fixar det :)
Är nog mer övertalad till ett kejsarsnitt nu igen. Pratade med ytterligare en läkare idag. Hon sa att anledningen till att man helst ser att barnet ska väga minst 2500gram vid en sätesförlossning och 32 veckor gammal är för att det är väldigt påfrestande för en sån liten bebis med en sätesförlossning Och för att innan dess är huvudet så mycket större än kroppen , så risken att huvudet kan fastna är ganska stor. Om man inte vill riskera bebisens chanser så är ett kejsarsnitt bättre. Dock sämre för mig ju tidigare det är men de är väldigt duktiga på det sa hon. Och hon sa även att man skulle aldrig göra ett kejsarsnitt på mig om man inte ansåg att bebisen har en chans. O de vill och kommer att ge den alla chanser som finns.
Nu är jag dock lite orolig att jag ska bli skickad hem igen när det har gått 28 veckor. De sa att de kommer att bestämma det med min hemstad, men till mig sa de när jag blev skickad hit att jag skulle vara kvar även efter v28 då det var ett sånt svårt fall. Så nu hoppas jag att de inte ändrar sig. Nu är det ju här jag känner mig trygg med alla läkare som jag har pratat med och vet att de verkligen har alla resurser som behövs. O de har följt mig nu och kommer följa mig några veckor till.
Idag fick jag komma till Ronald mc Donald som är för patienter och familjer. Det är jättefint här och väldigt trevligt. Så det känns bra. Nu kan även barnen komma och sova över med massor av roliga saker att göra här. O jag kan slappna av ändå :)
Tack alla! Jag har berättat för kuratorn och kommer berätta det för henne igen när vi ses att jag blir stressad av situationen. Hon sa att hon skulle skriva ner allt det här i journalen så att läkarna och barnmorskorna kunde se.
Snart dags för ett ctg , ny mätning på fredag så då har jag lite mer information om hur bebisen växer. Den sparkar på för fullt vissa gånger iaf.
Ja :) två månader sen tråden startade.
Det är ikväll exakt 9 veckor sen vattnet gick! Räknad 26+0 idag här som var mitt första mål när jag kom hit. Nu är mitt mål 28+0 ! Men just där oron startar också :/
Typiskt. Skrev ett långt inlägg tidigare precis när jag kom till förlossningen men det försvann. Tar det lite kort igen.
Ctg i morse. Blodprov och odling. Lågt blodtryck men det var ok. (115/60) jag brukar ha ca 120/60. Helt plötsligt blev jag överraskad av att hon tog fram ultraljudet, jaha då var det mätning idag och inte på fredag.
Bebisen ligger 20% under idag. Sist var det 22% så det var positivt sa hon att det är åt rätt håll och minst att den följer sin kurva. Den väger nu ungefär 700gram (v26+0)
Hon frågade om jag brukar ha sammandragningar. Jag nämnde att det brukar vara lite på natten. Så klart fick jag mer på dagen , ännu mer på kvällen som sen började göra ont och komma oftare. Kände inte att jag kunde vänta så mycket längre så ringde för att höra vad de tyckte.
Fick komma dit på en ny ctg , så klart lugnar allt ner sig när jag kommer dit , men ändå ganska onda sammandragningar. Men det blir inte värre och värre. Så läkaren han ville skippa undersökning vaginalt eftersom det kan orsaka mer sammandragningar och även öka risken för infektion. Han tyckte inte att det såg ut som förlossningsvärkar men kunde inte lova att det inte skulle hända nåt mer inatt. Jag övertalade han att intala mig att det blir lugnt hehe, för det brukar oftast bli som jag tänker. Det var samma läkare som gjorde min senaste flödesmätning och även han som gav förslag på vanlig förlossning. Han sa idag att han hade pratat mer med en annan läkare och att det i dagsläget är bäst med ett kejsarsnitt ändå.
Barnmorskan som gjorde min ctg hamnade i tårar av min historia då hon hade varit med om precis samma sak själv. Hennes vatten gick i v 17 och hon födde v36. En tolvåring idag men hon hade fått samma besked som mig. Dock så hade nog hennes vatten börjat fyllts på efter ett tag men hon minns inte exakt när och hur mycket .
De frågade om jag tyckte det var ok att åka tillbaka O det gjorde jag. Har min 6-åring här som fick vara med en som jobbar här så jag ville tillbaka till henne. Hon fick följa med men hon ville vara kvar.
Jag skulle ringa igen om det blev värre så nu ska jag försöka sova in lugnet. :)
En till följare här. Hoppas så innerligt att det går bra för dig och det lilla pyret i magen. På länken skriver en mamma vars bebbe det gått bra för trots tidig vattenavgång.
Har förstått att det kritiska är lungornas utveckling och hur mycket vatten som funnits för bebben att träna i och att man tydligen inte vet så mycket om det heller, när det varit lite vatten.
nouw.com/cladan/for-tidig-vattenavgang-i-v-16-lakarna-sa-26806834
Hej Ts!
Suttit över 1 timme och läst allt sedan början, bara väntade med förväntan på och se slutet men såg att det pågår ju ännu!
Själv är jag och sambon inlaggda på förlossning i v.31+0 för värkarna har varit så starka.
Jag ville bara visa min medmänsklighet och säga att jag tycker du gör helt rätt i att satsa på mirakel istället för tvivel, för de är ju mirakel för oss inte sant?
Vi väntar vårt första barn och jag hade gjort vad som helst för henne, vår lilla Livia.
Kommer fortsätta följa tråden. Kramar! ?