• LFF

Vattenavgång v.18

Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-08 20:08:29 följande:

Fick denna negativa läkare igår. Hon tittade ingenting mer än om vattnet hade fyllts på och att hjärtat slog. Inget vatten där denna gång heller.

Hon tyckte att "om hon var jag så är det lättare att ta tabletter än att vänta"

Nej jag har inte ändrat mig , det går inte.

"Nej ingen kan ju tvinga dig" fick jag till svar.

Nu tänkte jag kolla upp så jag får en extratid för ett ultraljud där vi kan titta på fostrets alla delar som vi inte såg sist och även se hur alla organ mår. Om den växer dom den ska. Den sparkar och rör sig i magen så då kan man väl utesluta att den inte skulle få träning därinne just nu.

Men snälla nån vilken dåre till läkare! Det låter nästan som den jag träffade vid mitt första missfall, en läkare som först trodde att jag ljög när jag sa att jag fått missfall då det inte fanns några som helst spår av en graviditet i livmodern (hade rensat alldeles för bra själv) och som sen, när de upptäckt ett myom svarade "Då får de ta bort hela paketet" på frågan om det inte gick att ta bort myomet på en gång.

Säg åt sjukhuset att du INTE vill ha med denna läkare att göra mer. Du behöver inte det!

Håller tummar och tår för att det kommer att gå bra för dig och pyret. 

Vad jag tycker om spermiedonatorn till far lämpar sig inte i skrift.... 
  • LFF

Vad skönt att du ska få komma till Ackis äntligen! Och att de ändrade "domedagsinformationen" till att faktiskt erkänna att de inte har en aning om något alls.

Hoppas inget hände inatt!

• LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-11 13:31:38 följande:

Hej. Nu har jag varit på ultraljud för att gå igenom allt på nytt.

Alla organ ser ut som de ska och alla flöden. Bebisen är exakt på dagen för min ägglossning som jag har trott på hela tiden :) blir då alltså 24+1 här i Uppsala då de räknar 40+0 som fullgånget, och 24+0 annars. BF är iaf 30 augusti. Bebisen ligger -20% på vikten men man får ligga plus minus 20%

Eftersom vattnet gick före vecka 20 (17+0) då det är då som bebisen precis börjar träna lungorna så är det jättesvårt att säga hur det ska gå. I de flesta fall har det inte gått bra men det finnsnde fall som haft dålig prognos och de har blivit positivt överraskade så vi ska inte ge upp hoppet iaf!

Snart ska jag på samtal med läkare på Neonatalavd för att få höra och kanske se hur det är där osv, sen kommer kortisonspruta nr 2 ikväll.

Om jag skulle gå till 28 fulla veckor så blir jag troligtvis hemskickad sa läkaren som var med och gjorde ultraljudet (de var två) men det får vi se då. Tidigare sa en annan att jag kan bli skickad till ett annat sjukhus med samma kompetens om det inte finns plats här. Jag får höra mig för lite mera om det då isf.

Har fått en laddare skickad med posten, så hoppas på att den är här i morgon :)

Vi pratade även om kejsarsnitt. Då bebisens kropp är så liten i förhållandet illa huvudet så kan det lätt fastna eftersom bebisen ligger i säte som en fällkniv, så om det sätter igång så här tidigt så blir det förmodligen akut kejsarsnitt. De gör snittet på samma ställe på alla, oavsett vecka sa hon.

Håller alla tummar och tår vi har för att det ska ha funnits en tillräcklig pöl med vatten för pyret att träna lungorna på. Ska du få vara kvar där nu till v28?
  • LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-12 04:33:36 följande:
    Jag gjorde ju en igår så det kanske blir en nästa vecka isf. De tar tempen två ggr om dagen och sen tänkte de bog prova att sätta så de kan ta ctg-kurvan i morgon om det går.

Annars tar de tempen två ggr om dagen och jag har fått två sprutor med kortison.

Förhoppningsvis får jag prata med någon från neonatalen i morgon om de hinner, de skulle bara komma förbi när det gick och även få gå en runda på avdelningen när det funkar.

Märker att jag läcker vatten på natten när jag har legat på vänster sida ett tag, så jag ska prova att inte göra det nästa natt och se om det blir någon skillnad. För jag läcker inte på dagen längre.
    Men vad skönt att du inte läcker något på dagen! Och att det bara är när du ligger på vänster sida. Då känns det ju som att något hänt med hålet ändå även om det inte är helt stängt. 

Heja heja dig och pyret!
  • LFF

Men gud såna underbara nyheter mitt i allt kaos! Heja dig och heja pyret! Och vilken underbar läkare! 

• LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-16 22:53:08 följande:

Fick veta idag att jag kanske skulle till patienthotell om allt fortsätter så lugnt som det har varit. Vet inte om jag känner mig så glad över det, känns jobbigt att inte veta i förväg vad planen är att man ska vara någonstans. Sen behöver jag handla själv där och laga maten själv. Blir svårt när jag inte har någon bil här.

På ett sätt kanske det är bra för det är andra där som bor där längre och det är en helt annan miljö. De säger att man har det bättre där, Men hade nog velat vara kvar här egentligen för det känns väldigt säkert att de är bara en minut ifrån när man ringer på klockan. Men nu känner jag mig ganska i vägen här :/ eller att jag tar upp någon annans plats. Verkar dock inte fullt här nu på långa vägar. Jag skulle iaf vara här veckan ut och de skulle ta mer prover innan så allt såg bra ut.

Känner inte heller att jag kan säga exakt allt jag känner då det skrivs ner i detalj allting som jag säger känner och gör.

Vad tråkigt att du kanske måste flytta även om man förstår varför. Det blir ju extra krångligt också om man inte kan ta sig för att handla mat etc men behöver göra det själv.
  • LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-22 18:12:37 följande:

Är nog mer övertalad till ett kejsarsnitt nu igen. Pratade med ytterligare en läkare idag. Hon sa att anledningen till att man helst ser att barnet ska väga minst 2500gram vid en sätesförlossning och 32 veckor gammal är för att det är väldigt påfrestande för en sån liten bebis med en sätesförlossning Och för att innan dess är huvudet så mycket större än kroppen , så risken att huvudet kan fastna är ganska stor. Om man inte vill riskera bebisens chanser så är ett kejsarsnitt bättre. Dock sämre för mig ju tidigare det är men de är väldigt duktiga på det sa hon. Och hon sa även att man skulle aldrig göra ett kejsarsnitt på mig om man inte ansåg att bebisen har en chans. O de vill och kommer att ge den alla chanser som finns.

Nu är jag dock lite orolig att jag ska bli skickad hem igen när det har gått 28 veckor. De sa att de kommer att bestämma det med min hemstad, men till mig sa de när jag blev skickad hit att jag skulle vara kvar även efter v28 då det var ett sånt svårt fall. Så nu hoppas jag att de inte ändrar sig. Nu är det ju här jag känner mig trygg med alla läkare som jag har pratat med och vet att de verkligen har alla resurser som behövs. O de har följt mig nu och kommer följa mig några veckor till.

Idag fick jag komma till Ronald mc Donald som är för patienter och familjer. Det är jättefint här och väldigt trevligt. Så det känns bra. Nu kan även barnen komma och sova över med massor av roliga saker att göra här. O jag kan slappna av ändå :)

Jag tycker du ska berätta för läkarna att detta är första gången du känner dig trygg sen hela historien började. Att du inte känt dig helt ok behandlad av läkarna på hemmasjukhuset och att det skulle skapa onödig stress för dig och pyret att åka hem igen och kanske vara tvungen att förlösas där. Var ärlig med hur illa de faktiskt behandlat dig innan du fick komma till Ackis!
  • LFF

Tänk! Imorgon är det två månader sen du startade tråden och ditt lilla pyre, som de på hemmasjukhuset ville ta bort, kämpar fortfarande och växer där inne i magen! Hjärta

• LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-30 16:14:36 följande:

Hej. Tack för alla grattis. Det är så mycket nu så har inte kunnat svara men gör det när jag får tid över :) ville iaf dela med mig av ännu en bild då de tog bort alla slangar ett tag så man kan se hur hon ser ut :) sista slangen som utgör en infektionsrisk tas nog bort i morgon (extradropp) eftersom allt ser bra ut.

Men vilken söt liten fågelunge Hjärta
  • LFF
    Xxtipptipp skrev 2017-06-11 13:42:35 följande:

Inatt (31052017)föddes en helt perfekt flicka som fick namnet Freja. Men en infektion slutade i akut kejsarsnitt och spred sig till vår starka kämpe. Till Slut orkade inte ditt hjärta mer och slutade slå. Du var för perfekt för denna värld. Vårt älskade ängla barn Freja Alice Sandberg född 20170531 38cm och 1276g född i vecka 29+4. Mamma o pappa älskar dig och din stora syster är stolt över dig

De lyssnade inte på mig när jag skrek i smärtor och bad om att förlösa. Fick en kraftig infektion som nästan tog bådas liv. Tyvärr var jag den enda av oss som överlevde. Hon dog undertiden de gjorde snittet. Hennes hjärta slog precis innan de körde ner oss. Hade klagat i flera dagar på blödningarna och att de ständigt stoppade värkarna (på kvällen när inte ordenarie läkare var där) fast det var bestämt att man inte skulle göra det. Hon hade levt om de bara hade tagit allt på allvar. Nu får jag istället begrava mitt älskade barn.

Åh vad jag blir ledsen av att läsa detta! Och när det stått att de INTE ska stoppa värkarna och ändå gör det! Du måste anmäla detta när du mår lite bättre.

Mvh en vuxen Freja
  • LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-08-30 16:19:26 följande:
    Oj vad stor hon har blivit! Och grattis på "födelsedagen" Solig
  • LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-09-19 22:22:21 följande:

Nu är det bokat för operation då de måste fixa ena stomipipan först så vi kan prova hur den fungerar innan den slutliga operationen görs. Om två veckor blir den. I samband med den så skulle vi få gå en utbildning för dropp, och står även på lista för att få ett dropp som vi kan ha med oss i en väska hem. Hoppas då på att vi kan sköta allting själva. Åtminstone så får vi vara hemma då och det skulle vara underbart skönt.

Heja er och heja Saga!
  • LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-10-16 14:15:03 följande:

Hej.

Utbildningen gick bra i Uppsala så vi skulle få komma hem i fredags.

Alla grejer skulle finnas på plats. Vi sa till och med åt Uppsala att ringa och dubbelkolla.

Lång historia men iaf. Inga grejer , trasiga pumpar och ingen visste att vi skulle komma knappt.

Efter lång väntan över helgen har vi idag fått tag på Uppsala så vi kan låna deras pumpar tills vidare. Även alla tillbehör som vi behöver till.

Det är även sagt att vi ska få helt nya pumpar nu. Vilket de från början tänkte skicka in de trasiga och laga dem först.

Hoppas på ett bra avslut på denna kväll med en god middag tillsammans hemma hemma hemma :) solen skiner iaf och det är varmt <3

Varför blir jag inte förvånad över att det strular på hemmasjukhuset?!

Skönt att Uppsala ordnar så ni kan låna deras grejer iaf. Och att det går så bra för lilla Saga!
  • LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2018-06-12 14:41:32 följande:

Idag gjorde Saga operationen. Tjohooooo :) den gick toppen. Inget mera dropp och hon är frisk som en nötkärna min lilla ängel <3

Vad underbart att höra! Vilken resa ni har haft! Hjärta
Svar på tråden Vattenavgång v.18