Inlägg från: smurfen 11 |Visa alla inlägg
  • smurfen 11

Vattenavgång v.18

Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-25 15:31:59 följande:

Blir snitt nu

Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-25 15:37:23 följande:

Håll tummarna

Inte heller skrivit förr men läst hela tråden, och sitter faktiskt som på nålar och hoppas av allt mitt hjärta att ni båda mår bra. Inte klokt vad man kan känna även om man inte träffats förr. Finns inte ord för vad ni går igenom.

Kramar

• smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-25 17:20:59 följande:

En stark liten flicka kom ut. Livlig och allt går bra. Hon ligger i kuvös nu och hade tittat runt. Jag var vaken under snittet. Såg när hon kom ut (det speglade sig i lampan)

Jag skriver mer när jag orkar. På uppvaket nu. HELT OTROLIGT!!!

Alltså det är helt otroligt ! Så underbart att läsa :)

Att du orkar uppdatera oss också, fantastiskt.

Håller alla tummar och tår som finns! 
  • smurfen 11

Så fin hon är...och så liten, men vilket mirakel !

Ska komma ihåg detta om jag nån gång blir gravid och vi får komplikationer, att det kan minsann gå !

Ta hand om dig själv nu, för nu kommer alla känslorna som du säger.

• smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-06-06 15:54:56 följande:

Nu har hon legat i min famn sen runt 11 i morse. Hennes syre ligger på runt 95 och det är jättebra för nu har hon inget extra syre tillsatt (21)

Röntgen visade ingenting så nu har vi börjat ge henne mat igen lite försiktigt. 1ml åt gången. Förut var hon uppe i tolv. Hon hade gått ner en massa i vikt men nu får hon även dropp och har fått antibiotika. Hon verkar lite starkare.

Följer er med spänning. 

Vilken "vecka" är Saga i nu?

Och när brukar så tidigt födda repa sig ordentligt?
  • smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-06-24 17:38:20 följande:

Hej. Tack <3

Allting fortsätter väldigt bra tycker jag.

Det är mest magen som krånglar , men när den inte stör henne så är syresättningen väldigt bra. Hon kanske kommer behöva cpap ett tag tills magen och tarmarna börjar jobba ihop ;)

För ca 3 dagar sen så gick hon över 1000 gram. Hon är nu 4 veckor gammal. I morgon blir hon en månad :D

Här kommer en liten bild också.

Illusioner74 skrev 2017-06-25 05:23:27 följande:

Men guuuuud vad fin hon är Ts! Började gråta när jag såg bilden för jag tänkte på hur du blev uppmanad att avbryta graviditeten då i v18 när vattnet gick. Saga är verkligen ett mirakel! Tack för att du delar med dig av allt detta Ts. Stor kram

Håller med föregående, att VILKEN tur att det inte avbröts !

Underbart att du vill dela med dig, all lycka till er :), hoppas magen och tarmarna kommer igång snart.

• smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-06-27 16:00:57 följande:

Om två dagar är hon 5 veckor ! Väger nu 1155gram.

Nytt är: cpap-trycket sänkte vi till två idag. Det gör att hon får mindre luft i magen. Hon kommer även få tarmsköljningar 2 ggr per dag och lite magmassage ;)

Äntligen kanske cpapen kan bytas ut mot en grimma istället! Förhoppningsvis om några dagar :) då slipper hon den stora slangen framför näsan och har då bara två små slangar som går från näsan och utmed kinderna :)

Första badet fick hon igår ! Sååå mysigt! Hon tyckte det var ganska skönt.

Följt er länge också, och blir så glad när Saga växer och frodas ! Glad att ni har bra vård :)

Fortsätt gärna uppdatera när du har tid och ork.
  • smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-07-10 08:26:35 följande:

Alltså jag möttes av ren glädje när jag kom till neonatalen i morse. Tydligen så hade vi missuppfattat att hon skulle ha "grimma" Hon är alltså HELT UTAN syrgas! Hon har bara sonden för näringen och maten! Alla slangar är borta och hon ska få ammas lite grann idag! Jag är sååå lycklig ! Hon är så stark och envis. Ligger här och tittar på mig nu hihi! <3

Tack för alla fina svar! Ni är bäst !

Finns nog inte ord att beskriva den glädjen du känner antar jag !

Så härliga framsteg :), hon ser redan lite större ut!

Som någon annan skrev, hoppas verkligen vården uppmärksammar och dokumenterar detta, så de ser att det faktiskt kan gå bra !
  • smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-07-11 09:31:35 följande:

Magen har kommit igång lite idag för nu kommer det bajs i stomipåsen och det är bra.

Fortfarande lite grönt i sonden från operationen så vi väntar iaf med att börja med mat tills på måndag. 6 dagar till.

Hon är väldigt sällskapssjuk och vill alltid att någon sitter vid henne annars så gnäller hon <3

Man märker även att hon börjar känna sig hungrig igen. Tur att hon älskar att snutta på nappen då hehe!

Läkaren pratade även om att vi kanske får åka hem till helgen för han verkar nöjd med henne. Vi känner oss ändå mest trygga här. En dag i taget :)

Här är en bild från igår på lilla skruttan. Helt självständig ! 1456gram igår. <3

Hon ser ut som en pigg och bestämd liten tjej :)

Bra att det börjar vända nu, och att hon känner att hon vill ha sällskap!

Du menar inte hem på riktigt va? Hem över helgen?
  • smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-08-03 01:35:33 följande:

Mössorna som Saga har fått använder hon flitigt :) Hennes huvudomfång är nu 30cm, väger 1800 gram och är 41cm lång :)

CVKn har hon fortfarande för maten gick inte att höja de sista millilitrarna för att stomin fick ett för högt flöde. Så maten får vi höja långsammare. Hon äter nu 18ml varannan timme och hon behöver komma upp i 26ml.

Då kan vi ta bort CVKn "droppet med extra näring"!

Det hade kunnat vara borta för några dagar sen. Då hade vi kunnat ta oss hem på permission. Det hade varit underbart. Men får hoppas att det inte tar alltför lång tid tills dess.

När hon är uppe i full matmängd så får jag även amma henne.

Då ska vi även undersöka så att tarmarna funkar som de ska.

Hon har börjat äta från flaska. Så duktig är hon. För det mesta får hon i sig allt utan att behöva sondmatas. På natten så sondmatas hon iaf. De brukar hjälpa mig här med kl 03 och 05 - målet. Men det är bra kämpigt ändå.

Mata varannan timme, stomin som ska tömmas och släpper två tre ggr per dygn (ska hålla tre) . Så ska jag hinna pumpa var tredje timme , byta blöja och kolla sonden m.m. Och droppet brukar börja pipa då och då.

Haha. Hoppas jag får lite rutin på allt snart. Men framförallt när hon slipper droppet och stomin och jag får amma henne. Vilken lycka det kommer vara <3

I morgon ska hon få vaccinationer. Det är tremånaders vaccinationen som de ger två ggr nu. En vid två mån som hon är nu och en vid tre mån igen.

Hon älskar när man tar på hennes mage för att göra rent stomin. Även när man tvättar henne ! Om nåt är fel så ryter hon på en gång hehe.

Nu ska vi försöka sova skruttan och jag <3

Blir så glad av alla era fina inlägg <3 det betyder mycket!

Så underbart att höra om alla framsteg:)

1800g, härligt.

Tänkte faktiskt på er igår, att vi inte hört nåt från dig. Men du kan ju inte va på Fl hela dagarna, du har ju fulle upp såklart med viktigare saker!

Fortsätt gärna uppdatera när du orkar!
  • smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-08-30 16:19:26 följande:
    Citerar din fina bild på Saga  !

Har följt er från början, och sett de tidigare bilderna, och nu ser hon jättestor ut, och frisk:) Så glad det fortfarande går bra för er.

Hoppas undersökningen går bra !
  • smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-10-02 00:23:42 följande:

Om två dagar åker vi till Uppsala för operation igen.

Där kommer vi även få gå en utbildning för dropp så vi kan ha henne hemma med dropp. Det kommer ta ca en till två veckor där.

Jag hoppas verkligen att vi får komma hem direkt efter det. Det är iaf målet.

Idag är hon ca 4 månader och en vecka. Hon skulle egentligen vara en månad gammal!

Väger nu 3500gram och är 49cm lång.

Efter operationen ska vi mata vidare i tarmen för att se att den nedre delen också fungerar. Om den gör det så kan vi göra den slutliga operationen då de kopplar ihop tarmen igen kanske efter några veckor.

Håller tummarna för att det går bra i Uppsala!

Så starka ni är som går igenom detta, det är så härligt att läsa att det minsann kan gå bra, även om det inte var optimalt från början. Hoppas du själv hinner andas emellanåt. Kram
  • smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-10-09 10:20:09 följande:

Operationen gick bra och vi är i Uppsala nu. Vi ska nu gå utbildningen en timme per dag med CVKn. Förhoppningsvis så kan vi åka hem på fredag och ha personal där i tre dagar innan vi verkligen får komma hem.

Fick höra idag att hon kan få ha CVKn länge. Ca ett år.

Kan vara mindre och kan även vara till två år. Vi får se sen efter den slutliga operationen som kanske blir till jul.

Annars så är droppet vi kommer få hem väldigt litet och behändigt. Lägger in en bild på det!

Vad skönt att operationen gick bra. Förstår det känns tungt att behöver ha CVK i ca ett år, men tänk hur långt ni kommit nu. Egentligen finns det en risk att hon inte ens levt, så det är så fantastiskt detta !
  • smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-11-17 12:46:23 följande:

Hej.

Vi tog oss hem och de nya pumparna kom efter ca två veckor.

Mycket i början att komma i ordning med eftersom alla grejer både skulle beställas och hämtas sv oss på apotek osv.

Droppet kommer hem två ggr i veckan med posten.

Allting funkar jättebra. Vi har kommit in i det nu och det är så skönt att få vara hemma nu även om det är väldigt mycket jobb. Nu kan man planera själv när man vill ha sina lugna stunder :) inga maskiner som piper eller städerskor som springer in osv :)

Sagas flöden är fortfarande höga så hon får bara äta 6 ml ggr 10 per dygn.

Hennes stomi är planerad att läggas ner så fort de har tid. Det skulle göras i början av december men nu har de fått så många sjuka barn i Uppsala så vi står i kö för operation.

Hoppas det inte tar alltför lång tid.

Idag väger hon ca 4,7kg , huvudomfång 39cm.

Skönt att det rullar på bra för er hemma nu.

Saga är så söt med de långa tröjärmarna :)
  • smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-11-25 22:17:17 följande:

Idag är Saga 6 månader. 4,9 kg, 39cm i huvudomfång och 56cm lång idag.

Vi väntar fortfarande på operation för nedläggning av hennes stomi. Det är lång kö och mycket barn som behöver opereras i Uppsala.

Här är några bilder på hennes resa under detta halvår. Min lilla kämpe. Jag är så otroligt stolt över denna tjej! O hon är alltid så glad. Hon ger svarsleenden tio ggr på raken minst :)

Den bilden till vänster om mitten är ju så härlig, yes I did it ! Segergest :)

Jag skulle nog vilja påstå att ni båda är kämpar !
  • smurfen 11

Håller med, måste vara bästa tråden här, önskar alla såna här historier kunde sluta lika bra!

Tänk att hon föddes i vecka 27 då, eller nästan 26!

Hon är ju så söt. Hoppas det gick bra med febern.

• smurfen 11

Också följt sen början. Vilket fint collage av bilder du gjort:)

Skönt höra det fortfarande går bra.

Svar på tråden Vattenavgång v.18