• Llewellyn

Vattenavgång v.18

Hoppas innerligt att det går bra för er.

Jag var med om något liknande i juni förra året.

Vecka 16+3 började det störtblöda. Ringde 1177 och förlossningen där jag befann mig (på landet och besök hos pappa = ingen gynakut).

Åkte dit och de anmärkte på lite fostervatten utöver blödningen. Låg kvar ett par dagar. Fick blödhämmande medicin och dropp.

Åkte hem till Stockholm några dagar efter utskrivning från sjukhus. Blödde sedan ytterligare stora mängder och insåg att jag ej kan gå till arbete så blev sjukskriven.

Trots medicin och begränsad aktivitet fortsatte det i stort sett dagligen.

Vecka 19+1 hade vi rutinultraljud. På väg dit blöder det riktigt rejält. Bliden vi får är lik din ts. Sen blir det ambulansfärd till Danderyd där vår tjej kommer några timmar senare, naturligtvis för tidigt för att kunna överleva på utsidan.

Jag önskade så innerligt att jag kunnat hålla ut tre veckor till för att komma förbi den där magiska gränsen där det är möjligt att överleva.

Nu är det ju i senare skede det upptäckts att ert vatten gått så hoppas som sagt att ni lyckas ta er dit fram.

Gravid igen och i vecka 17+2 idag. RUL nästa vecka och trots inga blödningar denna gång är jag livrädd för att mötas av samma syn som förra gången :/

Håller tummar och tår för er skull.

Vilka kämpar ni är.

• Llewellyn

Min bild ifrån RUL föregående graviditeten.

Hoppas på en bättre bild på onsdag.

Skönt att höra att du hållet humöret uppe TS.

Du har helt klart en liten kämpe där inne och vi är många som hoppas att det kommer sluta bra för er. <3
  • Llewellyn

RUL idag gick bra. Gott om fostervatten och alla kroppsdelar fick grönt ljus.

En pojke.

Hur långt gången är du nu TS?
  • Llewellyn

Förlåt, insåg precis hur formuleringen i förra inlägget skulle kunna tolkas som lite rub it in your face.

Vilket naturligtvis inte var meningen.

Mer att visa att för att det hänt en gång så behöver det inte hända igen.

Din bebis är en riktig kämpe, behöver ett starkt namn med tanke på den tuffa starten..

Som du påpekade är det möjligt att jag hade mer fostervatten vid RUL förra graviditeten, men hon kom ändå ut samma dag. Så att din bebis håller sig kvar där inne envist trots allt är ju helt sjukt positivt.

Förstår att det är svårt att hålla sig munter och hoppfull i situationen speciellt med tanke på att karln inte verkar vara något stöd, men du är stark.

All lycka till. Vi hejar på er.

• Llewellyn

Oj, läskigt att vattnet gått såklart, men ändå låter det ju bra att det fanns tillräckligt mycket för att forsa ur, då det varit si och så med mängden tidigare.

Bra också att de kunde ge kortison och annat som bör öka chansen att det går bra.

Håller tummarna för er som är mitt i det här och kämpar på varje dag.

Hoppas de små håller sig kvar till minst vecka 28 och de klarar sig utan men trots tuff start. <3

• Llewellyn

Usch, vilka tuffa besked TS.

Känns inte som att den person du träffade idag hade den positiva attityd som du skulle föredra att mötas av.

Som sagts i tråden flera gånger om så är det riktiga kämpar ni bär på både du och Xxtipptipp. Att de håller sig kvar där inne så många veckor för att få bästa möjliga förutsättningar. De vill leva.

Hoppas innerligt att de stannar i magen flera veckor till och föds utan men för att visa alla hur starka de är.

All lycka till.

• Llewellyn

Som sagts tidigare, stark bebis. Hoppas det går lika bra på utsidan. Har du något passande namn till denna kämpartjej?

Spännande att höra vad som skedde som gjorde att beslut togs att plocka ut, för det var väl en undersökning inte så mycket tidigare som inte visade något speciellt.. Eller har jag missat något?

All lycka till framöver <3

• Llewellyn

Åh, vilken sötnos. <3

Är så glad att det gick bättre för er än mig cirka ett år sedan. Hon ser pigg och nyfiken ut.

Hoppas att ni inte behöver kämpa lika mycket och hårt den kommande tiden utan att hon får en exeplariskt uppväxt och att hon klarar sig utan några men.

Känns bra att hon begåvats med en mor som alltid kommer stå på hennes sida om det behövs.

Jag har också känt att vården svek mig när vattnet gick vecka 16+3, fick ingen uppföljning alls utan var bara när jag själv sökte akut för blödningar som jag undersöktes och då nämndes inte ens vattenmängd samt att vul var mer standard än undantag så eventuell infektionsrisk brydde sig ingen om heller.

Eftersom det var första graviditeten visste jag inte riktigt heller vad man ska mötas av. Så att sammanställa er information för att eventuellt hjälpa andra som hamnar i samma situation framöver är en jättebra idé.

Ha en härlig dag!

• Llewellyn
    Xxtipptipp skrev 2017-06-11 13:42:35 följande:

Inatt (31052017)föddes en helt perfekt flicka som fick namnet Freja. Men en infektion slutade i akut kejsarsnitt och spred sig till vår starka kämpe. Till Slut orkade inte ditt hjärta mer och slutade slå. Du var för perfekt för denna värld. Vårt älskade ängla barn Freja Alice Sandberg född 20170531 38cm och 1276g född i vecka 29+4. Mamma o pappa älskar dig och din stora syster är stolt över dig

De lyssnade inte på mig när jag skrek i smärtor och bad om att förlösa. Fick en kraftig infektion som nästan tog bådas liv. Tyvärr var jag den enda av oss som överlevde. Hon dog undertiden de gjorde snittet. Hennes hjärta slog precis innan de körde ner oss. Hade klagat i flera dagar på blödningarna och att de ständigt stoppade värkarna (på kvällen när inte ordenarie läkare var där) fast det var bestämt att man inte skulle göra det. Hon hade levt om de bara hade tagit allt på allvar. Nu får jag istället begrava mitt älskade barn.

Beklagar sorgen. Kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste kännas.

Ni som kämpat så länge. <3

Usch, ord räcker inte till.. :(
Svar på tråden Vattenavgång v.18