• Teresiat

Vattenavgång v.18

Har en vän som jobbar som sjuksköterska på Umeåsjukhus. Enligt henne räddar Umeå sjukhus hälften av alla barn som föds i vecka 22. Förstår att det är tufft men förhoppningvis stannar bäbis i magen ett par veckor till (och att vattnet fylls på lite) och sen vid v 22 så har bäbisen ändå en chans på 50% att överleva utanför magen.. och stannar den till v 24 så är chanserna ännu större.. håller tummarna för dig och din familj ts!

• Teresiat
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-03-26 18:18:02 följande:

Ja. Jag har hört flera som det har gått bra för. Även en väns vän till mig så gick vattnet i vecka 18. Men då ska man ha tur om fostret kanske hunnit lite före att utveckla lungorna eller hinner göra det en tid efter om vattnet skulle fyllas på. Hennes vatten fylldes dock aldrig på och hon födde i vecka 34. Han är 6 år idag och har inga som helst problem.

Men jag hörde även någon som vattnet gick för i vecka 18 som klarade sig till vecka 26 och när hon födde bebisen så fick hon istället se den kvävas eftersom lungorna inte hade utvecklats någonting alls och det hade hon tyckt varit hemskt. Läkarna kanske vill undvika de situationerna och även eventuella skador. Men man måste få bestämma själv för att man inte ska ångra sig sen.

Jag skulle aldrig kunna leva med tanken med att göra en så sen abort och alltid fundera på om det var rätt.

Jag ligger hemma nu och bara vilar hela tiden. Försöker ta det så lugnt som möjligt . Så fort jag känner minsta lilla så blir jag rädd för om det är blod som kommer eller en vanlig flytning.

Det har kommit som en större flytning två gånger men det har varit brungult i färgen. Jag får kalla kårar varenda gång.

Det har nu gått 4 dygn sen vattnet gick. Jag ska tillbaka i morgon på ronden på morgonen för att bli undersökt igen tror jag. Men jag vill nog helst ligga hemma sen och inte där. Det känns mer som att de bara är negativa. Hemma kan jag tänka lite på annat och kan vara lite glad på hoppet ändå.

Helt rätt - Gör så som känns rätt för dig. Vad sa de idag? Har det fyllts på med ngt nytt fostervatten?
  • Teresiat

Har inte hunnit läsa på någon dag, vad glad jag blev när jag kunde läsa ikapp och att du nu är i Uppsala. Uppsala + Umeå är väl de främsta i landet (och typ i världen) på neonatalvård.. känns tryggt! Och jag instämmer med det någon sa ovan, anmäl hur du blivit behandlad på det gamla sjukhuset. Känns inte ok!

• Teresiat

Så underbart att lilla tjejen mår bra under omständigheterna... Finns pappan vid din sida nu? Kram!

Svar på tråden Vattenavgång v.18